Yläkoululaisten identiteetti ja tvt-taidot
Ylen uutisoima tutkimus herätti mielenkiintoni, tutkimuksessa tuhatkunta nuorta jaettiin neljään ryhmään sen perusteella miten he suhtautuvat tulevaisuuden suunnitelmiin. Nelikentässä, jonka mukaan profiilit tai identiteetit jaetaan, ovat akseleissa ”päätös” ja ”tutkiminen”, eli on 1) tutkittu ja päätetty, 2) päätetty tutkimatta, 3) tutkittu mutta päätöstä ei tehty, ja 4) päättämättä ja tutkimatta. Englanniksi termit ovat 1) achievement, 2) foreslosure, 3) moratorium ja 4) diffusion. Näiden lisäksi on lisätty vaihtoehto missä tutkiminen junnaa paikoillaan, eli uutta tietoa ei haeta eikä eteenpäin päästä.
TVT-osaaminen oli jaettu karkeasti kahteen leiriin, joko yhteisöllinen käyttö (friendship-driven) tai kiinnostuspohjainen (interest-driven). Ensimmäiseen liittyy somen lisäksi pelikäyttö, toiseen kaikenlainen tuottaminen ja luominen, esim media ja ohjelmointi. Lisäksi kirjattiin sukupuoli ja tyytyväisyys elämäntilanteeseen.
Kausaliteettia ei tutkimuksessa mitattu, eli tietoa ei ole onko missään syy-seuraus-suhdetta, voimme vain todeta että on todennäköistä että esimerkiksi diffusion-ryhmän tvt-taidot ovat otannasta huonoimmat. Vastaavasti achievement-ryhmällä oli ryhmän parhaimmat taidot. Voimme ainakin vetää sellaisia johtopäätöksiä että hyvillä tvt-taidoilla ei ole mahdotonta että hyvin usein on tiedossa mitkä ovat tavoitteet yläkoulun jälkeen. Paljon nettiä selailevat eivät välttämättä pakoile vaan pyrkivät päinvastoin varmistumaan vaihtoehdoista, tavalla tai toisella, että pääsisivät eteenpäin tilasta mistä eivät uskalla tehdä lopullista päätöstä.
Uutisjuttu eroaa mielestäni aika paljon itse tutkimuksesta joten kannattaa lukea molempia.