Päivitetty 23.1.2023
1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen
1.1 Tekniset perustaidot
Tutustutaan yhdessä laitteen käyttösopimukseen ja –ehtoihin, sekä laitteen turvalliseen säilyttämiseen, kuljettamiseen ja lataamiseen.
Harjoitellaan laitteen vastuullista käyttöä ja miten toimitaan, jos laite rikkoutuu tai katoaa. (AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T11)
Tutustutaan turvalliseen ja vastuulliseen toimintaan digitaalisissa ympäristöissä.
(AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11)
Harjoitellaan yhdessä laitteen käynnistäminen, kirjautuminen sisään/ulos (pin-koodi)ja sammuttaminen.
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Otetaan käyttöön henkilökohtaiset edu-tunnukset, joilla käytetään O365-ympäristöä ja sähköistä työpöytää. Keskustellaan yksityisyyden suojaamisen merkityksestä. Keskustellaan käyttäjätunnuksen ja salasanan käytön perusteista. (AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11)
Harjoitellaan tunnistamaan langattoman verkon symboli ja laitteiden liittäminen langattomaan verkkoon (koulussa, kotona).
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Ohjataan oppilasta ymmärtämään ja käyttämään keskeisiä peruskäsitteitä ja tunnistamaan työskentelyn kannalta tärkeitä symboleita (aloitus, virta, sulkea, suurenna, pienennä, eteen, taakse, etsi, jaa).
Harjoitellaan ohjatusti säätämään näytön kirkkautta ja laitteen äänenvoimakkuutta. Tutustutaan sopivaan työskentelyvalaistukseen. (AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan käyttämään kosketusnäyttöä esimerkiksi tekemällä kirjain- ja numerohahmoja kosketusnäytöllä (esimerkiksi Whiteboard, MollaABC, Geoboard).
(AI S3 T11; MA S1-S4 T3).
Opetellaan numeroiden ja kirjainten sijainteja näppäimistöllä.
Opetellaan iPadin näppäimistön käyttöä useammalla kuin kahdella sormella (etusormet asettuvat kirjaimille f ja j).
Harjoitellaan kirjoittamaan sanoja virtuaalinäppäimistöllä (isot kirjaimet, tavallisimmat erikoismerkit !,?.@,:).
(AI S3 T11; MA S1-S4 T3).
1.2 Toiminta eri ympäristöissä
Harjoitellaan kirjautumaan Deskuun ja O365 -ympäristöön omilla käyttäjätunnuksilla.
Harjoitellaan avaamaan, nimeämään, jakamaan ja poistamaan tiedosto sekä luomaan kansio ja nimeämään sen.
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Keskustellaan siitä, mikä on internet ja mitä tehdään, kun selataan nettiä.
Harjoitellaan käyttämään selainohjelmaa (Chrome, Edge, Safari): liikkuminen sivulta toiselle, siirtymään eteenpäin ja taaksepäin, sivun päivittäminen.
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Oppilas harjoittelee iPadin peruskäyttöä. Harjoitellaan sovellusten sulkeminen ja avaaminen, ja sovelluksesta toiseen siirtyminen.
Harjoitellaan "koti"-näppäimen käyttöä (esimerkiksi tuplaklikkaus siirryttäessä sovelluksesta toiseen).
Harjoitellaan antamaan sovelluksille oikeuksia (kamera, mikrofoni).
(AI S2 T5, T8, S3 T11; MA S1-S4 T1, T3; YM S1-S6 T11)
1.3 Tuottaminen
Oppilas tutustuu omien ja yhteisten töiden ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin tallentamiseen pilvipalveluun ja digitaalisessa ympäristössä työskentelyyn (esimerkiksi O365, Teams, Teams: lukutaidon edistyminen).
(AI S3 T9, T10; KÄ S1-S3 T2; MA S1-S4 T1, T3, YM S1-S6 T11)
Tutustutaan digitaaliseen ostettuun tai ilmaiseen opetusmateriaaliin, esimerkiksi kustantajien sähköiset materiaalit, Arttu- ja Otso-sovellus, e- ja äänikirjat, Ekapeli, Ville.
(AI S3 T9, T10; MA S1-S4 T1, T3, YM S1-S6 T11)
Yhdessä keskustellaan koulupäivän aikana tapahtuvaan kuvaamiseen liittyvät ohjeet.
Harjoitellaan laitteen kameran peruskäyttöä töiden tallentamiseen (valokuva, videokuva): avaaminen, sulkeminen, tallentaminen laitteelle.
Harjoitellaan löytämään kuvat tiedostokansiosta.
Harjoitellaan kuvien ja videoiden tallentamista pilvipalveluun. Harjoitellaan kuvien (omien tai nettikuvien) liittäminen tiedostoon. Tutustutaan esityksen tekemiseen esitysohjelmalla (esimerkiksi PowerPoint, iMovie).
(KU S2 T1, T4, T7)
Oppilas harjoittelee nauhoittamaan puhetta ja ääntä. (AI S2 T5, T9; MU S1-S4 T4; EN S3 T10)
Oppilas osaa käynnistää tekstinkäsittelyohjelman, kirjoittaa tavuja ja/tai sanoja ja tallentaa tekstin. Oppilas harjoittelee tekstin aktivointia sekä kirjainkoon ja -lajin valintaa.
(AI S3 T11)
Tutustutaan ohjelmointiin ja robotiikkaan vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun). (KÄ S1, S2 T2; MA S1 T12)
2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta
2.1 Vastuullinen toiminta
Pohditaan ja harjoitellaan, miten digitaalisissa ympäristöissä voi toimia siten, ettei itselle eikä toisille tule pahaa mieltä (esimerkiksi kommentointi, palautteen antaminen). (AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11)
Oppilas tutustuu tekijänoikeuksiin ja ymmärtää, miksi niitä tarvitaan.
Harjoitellaan yhdessä hakemaan ja käyttämään luvallista materiaalia.
Oppilas ei esitä toisen tuotosta omanaan ja harjoittelee tekemään lähdemerkinnät.
(AI S3 T7; YM S3, S6 T11; KU S2 T4)
Tutustutaan yhdessä tietolähteiden luotettavuuden arviointiin.
Keskustellaan mainoksista ja niiden merkityksestä ja siitä, että osa digitaalisista tuotteista esimerkiksi peleissä voi olla maksullisia ja että rahan käytöstä tulee sopia huoltajan kanssa. (AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
2.2 Turvallinen toiminta
Keskustellaan ja jaetaan kokemuksia digitaalisen median ympäristöissä.
Käydään yhdessä läpi, kuinka toimia, jos saa verkossa asiattomia viestejä tai yhteydenottoja tuntemattomilta ihmisiltä. Oppilas osaa kääntyä tarvittaessa turvallisen aikuisen puoleen.
(AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
Keskustellaan siitä, mitä asioita voi ja mitä ei ole hyvä jakaa verkossa.
Keskustellaan tietojenkalastelusta ja siitä, että internetissä voi kohdata myös epäasiallisia tai laittomia yhteydenottoja.
(AI S3 T9, T11; YM S2, S4, S6 T11)
Oppilas tunnistaa kuvaohjelmien ikärajat, ymmärtää niiden tarkoituksen ja kunnioittaa niitä mediasisältöjä käyttäessään.
(AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
2.3 Ergonomia
Tutustutaan digitaalisten ympäristöjen käyttöön osana toiminnallista työskentelyä (esimerkiksi QR-koodien avulla tiedonhaku)
Harjoitellaan työn tauottamista ja tavoitteiden asettamista digitaalisissa ympäristöissä. Tutustutaan terveellisiin työasentoihin. Harjoitellaan laitteen asetusten säätämistä tarpeen mukaan (esimerkiksi näytön asetukset, äänenvoimakkuus).
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
3.1 Tiedonhallinta
Tutustutaan hakukoneen käyttöön muodostamalla hakusanoja mallista, QR-linkin avulla ja käyttämällä kuva- ja äänihakua (hakukentän sanelutoiminto). Tutustutaan ohjatusti hakemaan tietoa esimerkiksi valmiiden URL-linkkien avulla.
(AI S2 T5, T7; YM S4 T11)
Keskustellaan yhdessä tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arvioinnista. Keskustellaan siitä, että esimerkiksi kaikki kuvat digitaalisissa ympäristöissä eivät ole aitoja.
(AI S2 T5, T7; YM S4 T11)
Harjoitellaan tallentamaan havaintoja digitaalisesti. Tutustutaan käsitekartan käyttöön (esimerkiksi Whiteboard, Popplet Lite). Tutustutaan nauhoittamaan ja selostamaan omin sanoin etsittyä tietoa.
(AI S1, S2, S3 T6-T9; YM S2, S4 T11)
Tutustutaan ohjatusti monimuotoisten tekstien tuottamiseen, joissa yhdistyy esimerkiksi tekstiä, kuvaa, videota ja ääntä (esimerkiksi PowerPoint, iMovie).
(AI S2, S3 T7, T9-T11)
3.2 Tutkiva ja luova työskentely
3.2.1 Harjoitellaan halutun viestin kertomista digitaalisten välineiden avulla (esimerkiksi oppimisen osoittamiseksi).
Tutustutaan ohjatusti dokumentoimaan tutkittua ja kokeiltua valokuvaamalla ja videoimalla.
(MA S1, S3, S4 T1, T2, T11, T12; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan toteuttamaan omia ideoita yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä (esimerkiksi valokuvaus, videointi, musiikin luominen, oman pelin tekeminen). (AI S2, S3 T5, T8-T11; KU S1-S3 T1, T4; MA S1-S4 T1, T3, T12; MU T4; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan kuvaamista, videointia, äänen nauhoittamista ja tekstin tuottamista osana opiskelua. Tehdään monimediainen tuotos. (AI S2, S3 T7-10; KU S1-S3 T1, T3-4; MA S1-S4 T1-4, T11.12; MU S1-S4 T4; UE S1, S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
4 Vuorovaikutus
4.1 Yhteisöllisyys ja osallisuus
Harjoitellaan ohjatusti vuorovaikutusta digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi Teams). Tutustutaan yhdessä työskentelyyn ja palautteen antamiseen ohjatusti. (AI S2 T8, S3 T9, EN S3 T9, T10; MA S1-S4 T1, T3; UE S1, S3 T8 / ET S4 T1, T9)
4.1.2 Harjoitellaan lähettämään viestejä digitaalisessa ympäristössä. AI S2 T5, S3 T10)
Harjoitellaan soittamaan ja vastaamaan puheluun tai videopuheluun.
(AI S2 T5, S3 T10)
Harjoitellaan toimimaan hyvien käytöstapojen mukaan digitaalisessa ympäristössä.
(AI S3 T9, T10)
Keskustellaan yhdessä siitä, että jos digitaalisessa ympäristössä törmää sopimattomaan käyttäytymiseen, siitä tulee kertoa turvalliselle aikuiselle. (AI S3 T9, T10)