Päivitetty 25.1.2023
1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen
1.1 Tekniset perustaidot
Tutustutaan yhdessä laitteen käyttösopimukseen ja –ehtoihin, sekä laitteen turvalliseen säilyttämiseen, kuljettamiseen ja lataamiseen.
Harjoitellaan laitteen vastuullista käyttöä ja miten toimitaan, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T11)
Tutustutaan turvalliseen ja vastuulliseen toimintaan digitaalisissa ympäristöissä.
(AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11)
Harjoitellaan yhdessä laitteen käynnistäminen, kirjautuminen sisään/ulos (pi-koodi) ja sammuttaminen.
(AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11)
Kerrataan omien henkilökohtaisten tunnusten käyttö, laitteiden ja ohjelmien käynnistäminen ja sulkeminen sekä O365-palveluihin kirjautuminen ja sähköisen työpöydän käyttö. Keskustellaan yksityisyyden suojaamisen merkityksestä. Keskustellaan käyttäjätunnuksen ja salasanan käytön perusteista.
(AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11)
Ohjataan oppilasta ymmärtämään ja käyttämään keskeisiä peruskäsitteitä ja tunnistamaan työskentelyn kannalta tärkeitä symboleita (aloitus, virta, sulkea, suurenna, pienennä, eteen, taakse, etsi, jaa) (AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan säätämään näytön kirkkautta ja laitteen äänenvoimakkuutta. Tutustutaan sopivaan työskentelyvalaistukseen. (AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
1.2 Toiminta eri ympäristöissä
Kerrataan, mikä on internet ja mitä tehdään, kun selataan nettiä. Harjoitellaan käyttämään selainohjelmaa (Chrome, Edge, Safari): liikkuminen sivulta toiselle, siirtymään eteenpäin ja taaksepäin, sivun päivittäminen. (AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan sähköisen työpöydän käyttöä.
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Kerrataan kirjautuminen O365-ympäristöön. Harjoitellaan avaamaan, nimeämään, jakamaan ja poistamaan tiedosto sekä luomaan kansio ja nimeämään sen.
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Kerrataan sovellusten sulkeminen ja avaaminen, ja sovelluksesta toiseen siirtyminen.
Harjoitellaan antamaan sovelluksille oikeuksia (kamera, mikrofoni).
(AI S2 T5, T8, S3 T11; MA S1-S4 T1, T3; YM S1-S6 T11)
1.3 Tuottaminen
Oppilas harjoittelee omien ja yhteisten töiden ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin tallentamista pilvipalveluun ja työskentelyä digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi O365, Teams, Teams: lukutaidon edistyminen).
(AI S3 T9, T10; KÄ S1-S3 T2; MA S1-S4 T1, T3, YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan digitaalisen opetusmateriaalin käyttöä (esimerkiksi kustantajien sähköiset materiaalit, Arttu, Otso, äänikirja, Ekapeli, Ville, Näppistaituri).
(AI S3 T9, T10; KÄ S1-S3 T2; MA S1-S4 T1, T3, YM S1-S6 T11)
Oppilas harjoittelee oman tuotoksen esittämistä mahdollisuuksien mukaan (esimerkiksi peilaaminen, lightning-kaapeli, Apple-TV, dokumenttikamera) (KÄ S1-S3 T2, YM S1-S6 T11)
Yhdessä keskustellaan koulupäivän aikana tapahtuvaan kuvaamiseen liittyvät ohjeet.
Kerrataan laitteen kameran peruskäyttöä töiden tallentamiseen (valokuva, videokuva): avaaminen, sulkeminen, tallentaminen laitteelle. Harjoitellaan löytämään kuvat tiedostokansiosta.
Harjoitellaan muokkaustoimintojen käyttöä (rajaaminen, leikkaaminen). Kerrataan kuvien ja videoiden tallentamista pilvipalveluun. (KU S2 T1, T4, T7)
Oppilas harjoittelee nauhoittamaan puhetta ja ääntä (AI S2 T5, T9; MU S1-S4 T4; EN S3 T10)
Oppilas osaa käynnistää tekstinkäsittelyohjelman, kirjoittaa virkkeitä ja tallentaa tekstin (esimerkiksi Word). Oppilas harjoittelee tekstin aktivointia sekä kirjainkoon ja -lajin valintaa annettujen ohjeiden mukaisesti. Oppilas harjoittelee käyttämään isoa alkukirjainta, sanavälejä ja lopetusmerkkiä. (AI S3 T11)
Tutustutaan ohjelmointiin ja robotiikkaan vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun). (KÄ S1, S2 T2; MA S1 T12)
2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta
2.1 Vastuullinen toiminta
Keskustellaan yhdessä millaisten viestien välittäminen ja sisältöjen jakaminen on sopivaa ja millaisten ei. Käydään yhdessä läpi, että julkaistuista sisällöistä jää jälki ja että kertaalleen julkaistuja sisältöjä saatetaan edelleen levittää.
Pohditaan ja harjoitellaan, miten digitaalisissa ympäristöissä voi toimia siten, ettei itselle eikä toisille tule pahaa mieltä (esimerkiksi kommentointi, palautteen antaminen). (AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11)
Oppilas tutustuu tekijänoikeuksiin ja ymmärtää, miksi niitä tarvitaan. Harjoitellaan yhdessä hakemaan ja käyttämään luvallista materiaalia. Oppilas ei esitä toisen tuotosta omanaan ja harjoittelee tekemään lähdemerkinnät. (AI S3 T7; YM S3, S6 T11; KU S2 T4)
Harjoitellaan yhdessä arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta.
Keskustellaan mainoksista ja niiden merkityksestä ja siitä, että osa digitaalisista tuotteista esimerkiksi peleissä voi olla maksullisia ja että rahan käytöstä tulee sopia huoltajan kanssa. (AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
2.2 Turvallinen toiminta
Keskustellaan ja jaetaan kokemuksia digitaalisen median ympäristöissä.
Käydään yhdessä läpi, kuinka toimia, jos saa verkossa asiattomia viestejä tai yhteydenottoja tuntemattomilta ihmisiltä. Oppilas osaa kääntyä tarvittaessa turvallisen aikuisen puoleen.
(AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
Keskustellaan siitä, mitä asioita voi ja mitä ei ole hyvä jakaa verkossa.
Keskustellaan tietojenkalastelusta ja siitä, että internetissä voi kohdata myös epäasiallisia tai laittomia yhteydenottoja.
(AI S3 T9, T11; YM S2, S4, S6 T11)
Oppilas tunnistaa kuvaohjelmien ikärajat, ymmärtää niiden tarkoituksen ja kunnioittaa niitä mediasisältöjä käyttäessään.
(AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
2.3 Ergonomia
Tutustutaan digitaalisten ympäristöjen käyttöön osana toiminnallista työskentelyä (esimerkiksi QR-koodien avulla tiedonhaku)
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan työn tauottamista ja tavoitteiden asettamista digitaalisissa ympäristöissä. Tutustutaan terveellisiin työasentoihin. Harjoitellaan laitteen asetusten säätämistä tarpeen mukaan (esimerkiksi näytön asetukset, äänenvoimakkuus).
(AI S3 T11; YM S1-S3 T11)
3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
3.1 Tiedonhallinta
Tutustutaan hakukoneen käyttöön esimerkiksi käyttämällä hakusanoja, QR-linkin avulla ja käyttämällä kuva- ja äänihakua (hakukentän sanelutoiminto) tai valmiin linkin avulla.
Harjoitellaan löytämään monimediaisiin töihin esimerkiksi tietoa tai kuvia. (AI S2 T5, T7; KU S1-S3 T1, T4; MU S1-S4 T4; YM S4 T11)
Keskustellaan yhdessä tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arvioinnista. Keskustellaan siitä, että esimerkiksi kaikki kuvat digitaalisissa ympäristöissä eivät ole aitoja. (AI S2 T5, T7; KU S1-S3 T1, T4; MU S1-S4 T4; YM S4 T11)
Harjoitellaan tallentamaan havaintoja digitaalisesti.
Harjoitellaan käsitekartan käyttöä.
Tutustutaan nauhoittamaan ja selostamaan omin sanoin etsittyä tietoa. (AI S1, S2, S3 T6-T9; KÄ S1-S3 T2; MA S1-S4 T3; YM S2, S4 T11)
Harjoitellaan tuottamaan haetun tiedon perusteella monimuotoisia tekstejä, joissa yhdistyy esimerkiksi tekstiä, kuvaa, videota ja ääntä (esimerkiksi PowerPoint, iMovie). (AI S2, S3 T7, T9-T11)
3.2 Tutkiva ja luova työskentely
Havainnoidaan koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisten digitaalisten tutkimusvälineiden avulla (esimerkiksi kamera, nauhuri, ja tai kello / ajanottokello).
(AI S2, S3 T5, T7, T9-T11; MA S1, S3, S4 T1-2, T11-12 YM S1-S6 T11)
Oppilas tekee tuotoksen, jolla voi esittää kuvan, videon ja äänen avulla ratkaisuja ja päätelmiä. (MA S3 T1, T3)
Harjoitellaan toteuttamaan omia ideoita yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä (esimerkiksi valokuvaus, videointi, musiikin luominen, oman pelin tekeminen).
(AI S2, S3 T5, T8-T11; KU S1-S3 T1, T4; MA S1-S4 T1, T3, T12; MU S1-S4 T4; YM S1-S6 T11)
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa ohjatusti äänimaiseman. (MU S1-S4 T4)
Kerrataan kuvaamista, videointia, äänen nauhoittamista ja tekstin tuottamista osana opiskelua. Dokumentoidaan tutkittua ja kokeiltua. Tehdään monimediainen tuotos.
(AI S2, S3 T7-10; KU S1-S3 T1, T3-4; MA S1-S4 T1-4, T11.12; MU S1-S4 T4; UE S1, S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
4 Vuorovaikutus
4.1 Yhteisöllisyys ja osallisuus
Harjoitellaan ohjatusti vuorovaikutusta digitaalisessa ympäristössä, esimerkiksi Teamsin avulla.
Harjoitellaan yhdessä työskentelyä ja palautteen antamista. (AI T5, T9, T10; MA S1-S4 T1, T3; UE S1, S3 T8 / ET S4 T1, T9, YM S1-S6 T11, T14)
Tutustutaan ohjatusti osallisuutta edistävään digitaalisen ympäristön ominaisuuteen esimerkiksi vastaamalla Forms-kyselyyn tai osallistumalla Teams-keskusteluun. (AI S3 T9; MA S1-S4 T3)
Harjoitellaan lähettämään viestejä digitaalisessa ympäristössä.
(AI S2 T5, S3 T10; MA S1 T12)
Harjoitellaan soittamaan ja vastaamaan puheluun tai videopuheluun.
(AI S2 T5, S3 T10; MA S1 T12)
Harjoitellaan toimimaan hyvien käytöstapojen mukaan digitaalisessa ympäristössä.
(AI S3 T9, T10)
Keskustellaan yhdessä siitä, että jos digitaalisessa ympäristössä törmää sopimattomaan käyttäytymiseen, siitä tulee kertoa turvalliselle aikuiselle.
(AI S3 T9, T10)