Uskonto ja elämänkatsomustieto

7. luokka

Harjoitellaan arvioimaan lähteiden luotettavuutta.

Ohjataan oppilaita arvioimaan lähteiden luotettavuutta (esimerkiksi muokattavat lähteet).

(UE/ET S1, S4 T3, T5, T7)

Harjoitellaan tiedonhakua.

Harjoitellaan hakemaan ohjatusti tietoa eri lähteistä asiasanojen avulla.

Harjoitellaan arvioimaan löydetyn tiedon merkitystä ja kelpoisuutta ja vertaillaan eri lähteiden luotettavuutta.

Harjoitellaan tuottamaan tekstiä usean eri lähteen avulla, plagioimatta ja merkitsemällä lähteet.

(UE/ET S1, S4 T3, T5, T7)

8. luokka

Harjoitellaan arvioimaan lähteiden luotettavuutta.

Ohjataan oppilaita arvioimaan lähteiden luotettavuutta (esimerkiksi muokattavat lähteet).

(UE/ET S1, S4 T3, T5, T7)

Harjoitellaan tiedonhakua.

Harjoitellaan hakemaan ohjatusti tietoa eri lähteistä asiasanojen avulla.

Harjoitellaan arvioimaan löydetyn tiedon merkitystä ja kelpoisuutta ja vertaillaan eri lähteiden luotettavuutta.

Harjoitellaan tuottamaan tekstiä usean eri lähteen avulla, plagioimatta ja merkitsemällä lähteet.

(UE/ET S1, S4 T3, T5, T7)

9. luokka

Ohjataan oppilaita arvioimaan lähteiden luotettavuutta.

 Ohjataan oppilaita arvioimaan lähteiden luotettavuutta (esimerkiksi muokattavat lähteet). (UE/ET S1, S4 T3, T5, T7)

Etsitään ja käsitellään tietoa ja arvioidaan löydetun tiedon luotettavuutta.

Oppilas osaa arvioida hakemansa tiedon luotettavuutta ja perustella arvionsa. Tuotetaan tietoa usean eri lähteen avulla (plagiointi, lähdemerkinnät). (UE/ET S1, S4 T3, T5, T7)

Keskustellaan teknologiaan liittyvistä mahdollisuuksista ja riskeistä eettisestä ja moraalisesta näkökulmasta..

Keskustellaan teknologiaan liittyvistä mahdollisuuksista ja riskeistä (esim. kansainvälinen yhteistyö, verkostoituminen, ammatillinen kehittäminen, ideoiden varastaminen, tallennettujen asioiden saaminen pois).

(UE/ET S1, S4 T3, T5, T7)