Terveystieto

7. luokka

Pohditaan digisisältöjen vaikutuksia omaan hyvinvointiin.

Harjoitellaan arvioimaan digisisältöjen vaikutusta omaan elämään ja hyvinvointiin ja tekemään muutoksia esimerkiksi omaan ruutuaikaan.  (TT S1, S2 T7, S3 T9)

Keskustellaan ergonomiasta.

Tutustutaan ergonomisen työskentelyn periaatteisiin.  

Harjoitellaan työskentelemään kestävällä tavalla digitaalisissa ympäristöissä (pidän itsestäni huolta, huolehdin terveydestäni).  

Harjoitellaan työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä (tauottaminen, väsymyksen tunnistaminen, välijumppa).  

(TT S1 T3, S3 T9) 

Harjoitellaan tiedonhakua ja tiedon esittämistä eri tavoilla.

Harjoitellaan etsimään ja esittämään tutkimukseen perustuvaa tietoa.

Harjoitellaan esittämään tietoa eri tavoilla käytössä olevissa digitaalisissa ympäristöisä. Ohjataan oppilasta valitsemaan tarkoituksenmukainen tapa ja väline tiedon esittämiseen.

(TT S3 T12)

Harjoitellaan käsitekarttojen ja infograafien tekemistä. (AI S3 T10-T13; OP S2-S3, S5 T6; TT S3 T12 ) 

8. luokka

Pohditaan digisisältöjen vaikutuksia omaan hyvinvointiin.

Harjoitellaan arvioimaan digisisältöjen vaikutusta omaan elämään ja hyvinvointiin ja tekemään muutoksia esimerkiksi omaan ruutuaikaan.  (TT S1, S2 T7, S3 T9)

Keskustellaan ergonomiasta.

Tutustutaan ergonomisen työskentelyn periaatteisiin.  

Harjoitellaan työskentelemään kestävällä tavalla digitaalisissa ympäristöissä (pidän itsestäni huolta, huolehdin terveydestäni).  

Harjoitellaan työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä (tauottaminen, väsymyksen tunnistaminen, välijumppa).  

(TT S1 T3, S3 T9) 

Harjoitellaan tiedonhakua ja tiedon esittämistä eri tavoilla.

Harjoitellaan etsimään ja esittämään tutkimukseen perustuvaa tietoa.

Harjoitellaan esittämään tietoa eri tavoilla käytössä olevissa digitaalisissa ympäristöisä. Ohjataan oppilasta valitsemaan tarkoituksenmukainen tapa ja väline tiedon esittämiseen.

(TT S3 T12)

9. luokka

Keskustellaan ergonomiasta.

Harjoitellaan työskentelemään kestävällä tavalla digitaalisissa ympäristöissä (pidän itsestäni huolta, huolehdin terveydestäni).  

Harjoitellaan työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä (tauottaminen, väsymyksen tunnistaminen, välijumppa).  

(TT S1 T3, S3 T9) 

Etsitään ja käsitellään tietoa ja arvioidaan löydetyn tiedon luotettavuutta.

Tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia etsiä ja käsitellä tietoa. Ohjataan oppilasta valitsemaan tarkoituksenmukainen tapa ja väline tiedon esittämiseen käytössä olevissa digitaalisissa ympäristöissä.   (TT S3 T12)