Päivitetty 29.3.2023
1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen
1.1 Tekniset perustaidot
Käydään läpi käyttösopimus- ja ehdot, sekä laitteen turvallinen kuljetus ja säilytys. Kerrataan tietokoneen toimintaperiaatteet. Keskustellaan yhdessä siitä, miten virrankulutukseen voi vaikuttaa.
Harjoitellaan tietokoneen asetuksien muuttamista, esimerkiksi
- kieliasetukset
- ääniasetukset
- näyttöasetukset
Harjoitellaan käyttämään oikeita käsitteitä
- avaa, sulje
- sovellus, tiedosto, tiedostomuoto
- käyttöjärjestelmä
- näppäimistö, hiiri, kosketuslevy
- virtajohto, usb-liitäntä, näyttö
- Internet
Harjoitellaan tarpeen mukaan siirtämään tiedostoja eri laitteiden välillä. Tutustutaan samalla yleisimpiin tiedostoformaatteihin ja niiden päätteisiin.
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14)
Keskustellaan käyttäjätunnuksen ja salasanan käytön perusteista. Kerrataan, miten salasanan voi vaihtaa tarvittaessa.
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14)
Ohjataan oppilasta käyttämään yleisimpiä pikatoimintoja
- ctrl+ F (etsi)
- ctrl+L (valitsee sivun osoitteen selaimesta)
- Windows+L (lukitsee tietokoneen)
Ylläpidetään sujuvaa näppäimistön käyttöä. (esimerkiksi Näppistaituri Peruskurssi Juniori). 6. luokalla tavoitteena saavuttaa kirjoitusnopeudeksi 120 merkkiä / minuutissa.
(AI S3 T11)
1.2 Toiminta eri ympäristöissä
Harjoitellaan käyttämään M365 -ympäristöä (esimerkiksi Teams, OneDrive, Word, Excel, PowerPoint, Sway, Whiteboard).
Harjoitellaan ohjatusti siirtymään O365 palveluiden eri versioiden välillä (esim. Word Online ja Word).
(AI S2 T5, S3 T10-T12; A-kieli S3 T6, T11; HI S1-S5 T10; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1, T4; YM S1-S6 T5, T11-T16)
Kerrataan tiedostojen jakaminen opettajalle tai toiselle oppilaalle.
Harjoitellaan sähköisten tehtävien tekemistä ja palauttamista itsenäisesti (esimerkiksi (jaettu kansio, Teams: tehtävien palautus).
(AI S2 T5, S3 T11; A-kieli S3 T11; HI S1-S5 T10; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1; YM S1-S6 T11)
Oppilas harjoittelee kokeen, kyselyn tai lomakkeen tekemistä sähköisessä ympäristössä (esimerkiksi Forms, Teams). (MA S1-S5 T1, YM S1-S6 T6)
Harjoitellaan oppilashallintajärjestelmän (Wilma) käyttöä yhdessä (esimerkiksi itsearviointi, arviointitiedot, tieto läksyistä). Harjoitellaan lähettämään ja lukemaan viestejä ja seuraamaan tuntimerkintöjä.
(AI S2 T5, S3 T11; A-kieli S3 T11; HI S1-S5 T10; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan käyttämään ilmaista tai ostettua digitaalista oppimateriaalia (esimerkiksi Näppistaituri, Ville, karttasovellukset, kustantajien materiaali, Teams: lukutaidon edistyminen).
(AI S2 T5, S3 T10-T12; A-kieli S3 T6, T11; HI S1-S5 T10; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1, T4; YM S1-S6 T5, T11-T16)
Harjoitellaan seuraamaan oman oppimisen edistymistä digitaalisessa ympäristössä olevan ominaisuuden avulla (esimerkiksi Näppistaituri, Teams, Forms, Ville, kustantajien materiaalit, Wilma). (AI S2 T5, S3 T12; MA S1-S5 T1, T5; YM S1-S6 T6)
1.3 Tuottaminen
Päivitetään M365-ympäristössä kansiorakenne (vuosiluokkakansio) ja kerrataan töiden tallentaminen (esimerkiksi portfoliotyöskentely).
Ohjataan oppilaita etsimään tarpeellisia tiedostoja kansioista, laitteelta ja pilvipalvelusta.
Kerrataan tiedostojen uudelleen nimeäminen ja poistaminen.
(AI S3 T6-T8, T10; KÄ S1-S6 T2, T3; MA S1-S5 T4, T5; YM S4, S5 T11)
Kerrataan laitteen kameran käyttöä ja kuvakäsittelyä.
Harjoitellaan puheen nauhoittamista laitteella, esimerkiksi radiomainoksen tai kuunnelman nauhoittaminen.
Tutustutaan musiikkiteknologian käyttöön.
(AI S2 T5-T6; S3 T10; HI S3 T1-T3; KU S1-S3 T1-T5; KÄ S1-S6 T2; MA S1-S5 T3, T5; MU S1-S4 T5; YM S1-S6 T5, T11, T13)
Tuotetaan tekstiä tekstinkäsittelyohjelmalla (esimerkiksi Word)
- kerrataan, miten tekstiä voi muokata
- harjoitellaan tekstin jakamista useampaan sarakkeeseen ja sivun muuttaminen vaaka -tai pystyasentoon
- harjoitellaan liittämään tiedostoon kuva (kuvan asemointi ja rajaaminen, kuvatekstit)
- kerrataan ala- ja yläindeksin käyttäminen
(AI S3, T10-T11; HI S1-S5 T1-T3; YM S3, S5 T6, ET S1-S5 T5; UE S1, S2 T2)
Oppilaat tekevät taulukon annetun aineiston perusteella. Tutustutaan summakaavaan ja peruslaskutoimituksen suorittamiseen solujen välillä.
Harjoitellaan ohjatusti tekemään aineistosta pylväs- ja ympyrädiagrammeja ja muokkaamaan diagrammeja (esimerkiksi värin ja tekstien vaihtaminen).
Harjoitellaan diagrammien liittämistä tekstitiedostoon.
(MA S5 T13; YM S1-S6 T5, T6)
Oppilas osaa tehdä digitaalisen esityksen ohjeiden mukaisesti (esimerkiksi PowerPoint).
Harjoitellaan muille esitetyn tekstin ja omien esitysmuistiinpanojen eroa.
(A-kieli S3 T11; AI S2 T8, S3 T10, S4 T14; HI S1-S5 T1-T3; KU S2 T3; KÄ S1, S2, S6 T6; YM S1-S6 T5)
Harjoitellaan laitteella piirtämistä ja suunnittelutyökalun käyttöä (esimerkiksi Paint, Paint 3D).
Harjoitellaan ohjatusti 3D-mallintamiseen ja tutustutaan mahdollisuuksien mukaan 3D-tulostamiseen.
(MA S4 T11, KU S1-S3 T4; KÄ S1-S4 T3)
Tutustutaan ohjelmointiin ja robotiikkaan vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun).
(KÄ S3; MA S1 T14)
2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta
2.1 Vastuullinen toiminta
Harjoitellaan toimimaan vastuullisesti digitaalisissa ympäristöissä (esimerkiksi Teams): noudatetaan ohjeita, kommentoidaan hyvien käytöstapojen mukaisesti.
Keskustellaan yhdessä siitä, että kiusaaminen, juoruilu sekä väärän tiedon levittäminen verkossa eivät ole vastuullista toimintaa ja millaisia mahdollisia seurauksia niistä on.
(A-kieli S3 T7; AI S2 T7, S3 T10-T12; HI S1-S5 T2, T3; YM S1-S6 T14; ET S1-S4 T10; UE S1-S3 T4)
Kerrataan tekijänoikeuksen periaatteet ja miten luvallista materiaalia löytää omiin töihinsä (teksti, kuvat, video, musiikki).
(AI S3 T12; YM S3 T11; KU S2 T4, T5; MU S1-S4 T5)
Harjoitellaan arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
Kerrataan lähteiden käyttö ja merkintä tiedonhakutehtävien yhteydessä.
(AI S2 T5, T7, S3 T10-T13; HI T2, T3; YM T14, UE S1-S4 T4; ET S1-S4 T2, T5)
2.2 Turvallinen toiminta
(AI S3, YH S1, S3 T4, T9; YM S1- S2 T11)
Kerrataan turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä, tietoturvan periaatteet ja henkilötietojen turvallinen käyttö. Tutustutaan digitaalisten ympäristöjen tiedonkeruutapoihin ja digitaaliseen jalanjälkeen.
Kerrataan erilaisia riskitilanteita digitaalisissa ympäristöissä ja miten omalla toiminnallaan voi suojautua huijausyrityksiltä.
2.3 Ergonomia
Tutustutaan ergonomiseen työskentelyasentoon (istuma-asento, käden asento).
(AI S3 T11; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan asettamaan tavoitteita ja tauottamaan työskentelyä.
(AI S3 T11; YM S1-S6 T11)
3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
3.1 Tiedonhallinta
Kerrataan tiedon hakemista internetistä. Harjoitellaan käyttämään esimerkiksi lainausmerkkejä, +- ja - -merkkiä, * sanan loppuun.
Oppilas harjoittelee tietokantojen käyttöä tiedonhaussa.
(A-kieli S2 T6; B-kieli S2 T3; AI S2 T6, S3 T12; HI S1-S5 T2; KU S1-S3 T1; MA S1-S5 T1; YM S3 T14; ET S1-S4 T5; UE S1-S3 T4)
Harjoitellaan erottamaan valeuutinen tai harhaan johtava tieto luotettavasta tiedosto ja harjoitellaan perustelemaan arvio.
Harjoitellaan ohjatusti käyttämään eri lähteitä.
Haetaan tietoa myös vieraalla kielellä (vieraat kielet, tieteelliset nimet).
(A-kieli S2 T6; B-kieli S2 T3; AI S2 T6, S3 T12; HI S1-S5 T2; KU S1-S3 T1; YM S3 T14; ET S1-S4 T5; UE S1-S3 T4)
Harjoitellaan ohjatusti järjestämään, luokittelemaan ja esittämään tietoa (esimerkiksi käsitekartat, yksinkertaiset taulukot, yhteiset "ajatusseinät").
Harjoitellaan tekemään havaintoja ja päätelmiä ilmiöstä erilaisten opetusvideoiden ja muiden simulaatioiden avulla.
(AI S2 T5-T7, T10; MA S1-S5 T4, T5, S4 T11, S5 T13; YM S3-S6 T5, T7, T11; UE S1-S3 T4; ET S1-S4 T2, T7)
Harjoitellaan tuottamaan ja käyttämään kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteisöllisessä ympäristössä (esimerkiksi Teams) (esimerkiksi dokumentointi, portfoliot).
Tutustutaan antamaan ja vastaanottamaan palautetta sähköisesti tuotoksesta.
Harjoitellaan muokkaamaan tuotosta palautteen perusteella (itse- ja vertaisarviointi).
(A-kieli S2 T7; AI S1-S3 T4, T6, T10, T12; KU S1-S3 T4; KÄ S6 T2, T7; YM S1-S6 T5)
3.2 Tutkiva ja luova työskentely
Harjoitellaan kartankäyttö- ja geomediataitoja digitaalisessa ympäristössä. (YM S1-S6 T11, T13, T16)
Suunnitellaan ja toteutetaan tutkimus. Tehdään havaintoja ja mittauksia teknologiaa hyödyntäen (esimerkiksi kamera, nauhuri, ajanotto / kello, Forms, Excel).
(YM S1-S6 T5, T11)
Ohjataan oppilaita valitsemaan omaan digitaaliseen työhön sopiva sisältötyyppi (esimerkiksi kuva, video, ääni).
Tutustutaan itseilmaisuun digitaalisissa ympäristöissä (esimerkiksi musiikin luominen, ohjelmointi ja robotiikka).
(A-kieli S1 T11; AI S1 T4, S3 T10-12; KU S1-S3 T3, T4; KÄ S1-S4 T2. T3, T6; MA S1 T14; MU S1-S4 T5)
4 Vuorovaikutus
(A-kieli S3 T7; B-kieli S2 T3; AI S1 T4, S2 T6, T8, S3 T10, T12; KU S1-S3 T7; MA S1-S4 T3. T4; YH S1-S4 T4, T9; YM S2-S6 T7, T11)
Hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti ja harjoitellaan sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa.
Harjoitellaan
- yhdessä tuottamista digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi prosessikirjoittaminen)
- kommentointityökalun käyttöä
- luomaan ja käyttämään ryhmätyökansiota
Hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti ja harjoitellaan sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa.
Harjoitellaan
- käyttämään vuorovaikutuksellista viestintää ja palautteen antamista osana työskentelyä (esimerkiksi M365-ympäristö)
- käytössä olevien sovellusten käyttöä oppimistarkoituksessa ja yhteydenpitoon muiden kanssa (esimerkiksi Teams, sähköposti, Wilma)
Harjoitellaan sähköpostin kirjottamista hyvien tapojen mukaisesti, viestin lähettämistä ja lukemista sekä liitetiedoston lukemista.
Harjoitellaan ottamaan vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä esimerkiksi tavoitteiden asettamisen avulla.
Harjoitellaan verkkoryhmätyöskentelyä yhdessä koko luokan kanssa ja pienemmissä ryhmissä.
Harjoitellaan vaikuttamista esimerkiksi kirjoittamalla sähköpostiviestejä, vastaamalla kyselyihin, kommentoimalla ryhmätöitä ja osallistumalla keskusteluun (esimerkiksi Teams).