Päivitetty 29.3.2023
1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen
1.1 Tekniset perustaidot
Käydään läpi käyttösopimus- ja ehdot, sekä laitteen turvallinen kuljetus ja säilytys. Kerrataan tietokoneen toimintaperiaatteet. Keskustellaan yhdessä siitä, miten virrankulutukseen voi vaikuttaa.
Harjoitellaan tietokoneen asetuksien muuttamista, esimerkiksi
- kieliasetukset
- ääniasetukset
- näyttöasetukset
Harjoitellaan käyttämään oikeita käsitteitä
- avaa, sulje
- sovellus, tiedosto, tiedostomuoto
- käyttöjärjestelmä
- näppäimistö, hiiri, kosketuslevy
- virtajohto, usb-liitäntä, näyttö
- Internet
Harjoitellaan tarpeen mukaan siirtämään tiedostoja eri laitteiden välillä. Tutustutaan samalla yleisimpiin tiedostoformaatteihin ja niiden päätteisiin.
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14)
Keskustellaan käyttäjätunnuksen ja salasanan käytön perusteista. Kerrataan, miten salasanan voi vaihtaa tarvittaessa.
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14)
Harjoitellaan käyttämään yleisimpiä pikatoimintoja
- ctrl+ F (etsi)
- Windows+L (lukitsee tietokoneen)
Vahvistetaan kymmensormijärjestelmän käyttöä (esimerkiksi Näppistaituri Peruskurssi Juniori).
(AI S3 T11)
1.2 Toiminta eri ympäristöissä
Harjoitellaan ohjatusti siirtymään O365 palveluiden eri versioiden välillä (esim. Word Online ja Word).
Harjoitellaan jakamaan tiedostoja opettajalle tai toiselle oppilaalle.
(AI S2 T5, S3 T11; A-kieli S3 T11; HI S1-S5 T10; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan sähköisten tehtävien tekemistä ja palauttamista itsenäisesti (esimerkiksi (jaettu kansio, Teams: tehtävienpalautus).
(AI S2 T5, S3 T11; A-kieli S3 T11; HI S1-S5 T10; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1; YM S1-S6 T11)
Oppilas harjoittelee kokeen, kyselyn tai lomakkeen tekemistä sähköisessä ympäristössä (esimerkiksi Forms, Teams). (MA S1-S5 T1, YM S1-S6 T6)
Tutustutaan oppilashallintajärjestelmään (Wilma) yhdessä (esimerkiksi arviointitiedot, tieto läksyistä). Harjoitellaan lähettämään ja lukemaan viestejä ja seuraamaan tuntimerkintöjä.
(AI S2 T5, S3 T11; A-kieli S3 T11; HI S1-S5 T10; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan käyttämään ilmaista tai ostettua digitaalista oppimateriaalia (esimerkiksi Näppistaituri, Ville, karttasovellukset, kustantajien materiaali, Teams: lukutaidon edistyminen).
(AI S2 T5, S3 T10-T12; A-kieli S3 T6, T11; HI S1-S5 T10; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1, T4; YM S1-S6 T5, T11-T16)
Harjoitellaan seuraamaan oman oppimisen edistymistä digitaalisessa ympäristössä olevan ominaisuuden avulla (esimerkiksi Näppistaituri, Teams, Forms, Ville, kustantajien materiaalit, Wilma). (AI S2 T5, S3 T12; MA S1-S5 T1, T5; YM S1-S6 T6)
1.3 Tuottaminen
Päivitetään M365-ympäristössä kansiorakenne (vuosiluokkakansio) ja kerrataan töiden tallentaminen pilvipalveluun (esimerkiksi portfoliotyöskentely). Tavoitteena on, että oppilas löytää tallennetun tiedoston kansioista, osaa nimetä sen uudelleen ja poistaa sen.
(AI S3 T6-T8, T10; KÄ T2, T3; MA T4, T5; YM S4, S5 T11; YH S1-S3 T4, T9)
Kerrataan laitteen kameran käyttöä ottamalla kuvia ja videoita ja muokkaamalla niitä kuvanmuokkausohjelmalla (rajaa, liitä tekstiä, poista tausta).
Tehdään valmiista kuvasta tai omasta työstä otetusta kuvasta kuvankäsittelyohjelmalla uusi tuotos.
(AI S2 T5; S3 T10; KU S1-S3 T1, T5; Kä S1-S6 T2; MA S1-S5 T3; MU S1-S4 T5; YM S1-S6 T5, T11, T13)
Harjoitellaan puheen nauhoittamista osana oppimistehtävää (esimerkiksi videon ääniraita, PowerPoint, OneNote, Teams) .
Tutustutaan musiikkiteknologian käyttöön.
(AI S2 T5; S3 T10; KU S1-S3 T1, T5; Kä S1-S6 T2; MA S1-S5 T3; MU S1-S4 T5; YM S1-S6 T5, T11, T13)
Tutustutaan elokuvakerrontaan ja harjoitellaan videon editointia (eri kuvakokojen käyttö). Ideoidaan ryhmissä tarinat, joihin tehdään kuvakäsikirjoitus, kuvataan ja editoidaan työ.
(AI S2 T5-T6; S3 T10; KU S1-S3 T1-T5; KÄ S1-S6 T2; MA S1-S5 T3, T5; MU S1-S4 T5; YM S1-S6 T5, T11, T13)
Tuotetaan tekstiä tekstinkäsittelyohjelmalla (esimerkiksi Word).
- lihavointi
- kursiivi
- tekstin tasaus
- fontin värin muuttaminen
- alleviivaus
- välimerkit
- riviväli
- kappalejako
- kuvan liittäminen
Harjoitellaan liittämään tiedostoon kuva (kuvan asemointi ja rajaaminen, kuvatekstit).
Harjoitellaan ala- ja yläindeksin käyttäminen.
(AI S3, T10-T11; YH S1-S3 T9; YM S3, S5 T6, ET S1-S5 T5; UE S1, S2 T2)
Harjoitellaan ohjatusti tekemään annetusta aineistosta pylväs- ja ympyrädiagrammeja ja muokkaamaan diagrammeja (esimerkiksi värin ja tekstien vaihtaminen).
Harjoitellaan diagrammien liittämistä tekstitiedostoon.
(MA S5 T13; YM S1-S6 T5, T6)
Harjoitellaan tekemään esitys ja muokkaamaan sitä ohjeiden mukaisesti esimerkiksi kuvan, kuvaajan tai videon liittäminen, otsikon lisääminen ja muotoilu (esimerkiksi PowerPoint).
Harjoitellaan muille esitetyn tekstin ja omien esitysmuistiinpanojen eroa.
(A-kieli S3 T11; AI S2 T8, S3 T10, S4 T14; KU S2 T3; KÄ S1, S2, S6 T6; YM S1-S6 T5)
Harjoitellaan laitteella piirtämistä ja suunnittelutyökalun käyttöä (esimerkiksi Paint, Paint 3D). Harjoitellaan ohjatusti 3D-mallintamista.
Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan 3D- tulostamiseen.
(MA S4 T11, KU S1-S3 T4; KÄ S1-S4 T3)
Tutustutaan ohjelmointiin ja robotiikkaan vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun).
(KÄ S3; MA S1 T14)
2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta
2.1 Vastuullinen toiminta
Keskustellaan yhdessä siitä, että kiusaaminen, juoruilu sekä väärän tiedon levittäminen verkossa eivät ole vastuullista toimintaa ja millaisia mahdollisia seurauksia niistä on. (A-kieli S3 T7; AI S1 T4, S2 T7, S3 T10-T12; YH S1-S3 T4; ET S1-S4 T10; UE S1-S4 T7)
Kerrataan kuvien hakua kuvahaulla omaa työtä varten.
Kerrataan tekijänoikeuksiin liittyviä ohjeita ja tutustutaan esimerkiksi musiikin käyttöön videon taustalla.
(AI S3 T12; YM S3 T11; KU S2 T4, T5; MU S1-S4 T5)
Harjoitellaan arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
Harjoitellaan lähteiden käyttöä ja merkintää.
(AI S2 T5, T7, S3 T10-T13; HI T2, T3; YM T14, UE S1-S4 T4; ET S1-S4 T2, T5)
2.2 Turvallinen toiminta
(AI S3, YH S1, S3 T4, T9; YM S1- S2 T11)
Kerrataan turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä, tietoturvan periaatteet ja henkilötietojen turvallinen käyttö.
Tutustutaan digitaalisten ympäristöjen tiedonkeruutapoihin ja digitaaliseen jalanjälkeen.
Kerrataan erilaisia riskitilanteita digitaalisissa ympäristöissä ja miten omalla toiminnallaan voi suojautua huijausyrityksiltä.
Kerrataan ikärajojen merkitys. Keskustellaan, millaiset digitaaliset sisällöt edistävät hyvinvointia.
2.3 Ergonomia
Tutustutaan ergonomiseen työskentelyasentoon (istuma-asento, käden asento). Harjoitellaan asettamaan tavoitteita ja tauottamaan työskentelyä.
(AI S3 T11; YM S1-S6 T11)
Ohjataan oppilaita säätämään näytön asetuksia (kirkkaus, resoluutio, värit ja äänenvoimakkuutta tarpeen mukaan).
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14)
3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
3.1 Tiedonhallinta
Kerrataan tiedon hakeminen internetistä ja tarkennettujen hakujen tekeminen.
Tutustutaan tiedonhakuun tietokantojen avulla (kirjastoyhteistyö).
(AI S2 T6, S3 T12; HI S1-S5 T2; KU S1-S3 T1; MA S1-S5 T1; YM S1-S6 T14)
Harjoitellaan hakemaan tietoa myös vieraalla kielellä (vieraat kielet, tieteelliset nimet). (A-kieli S3 T7; AI S2 T7; KU S2 T1; YH S1, S2, S3 T4; YM S3 T11, T14, T16)
Harjoitellaan yhdessä järjestämään, luokittelemaan ja esittämään tietoa (esimerkiksi käsitekartta, yhteiset “ajatusseinät").
Harjoitellaan ohjatusti tekemään havaintoja ja päätelmiä opetusvideosta tai simulaatiosta.
(AI S2 T5-T7, T10; MA S1-S5 T4, T5, S4 T11, S5 T13; YM S3-S6 T5, T7, T11; UE S1-S3 T4; ET S1-S4 T2, T7)
Harjoitellaan tuottamaan ja käyttämään kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteisöllisessä ympäristössä (esimerkiksi Teams) (esimerkiksi dokumentointi, portfoliot).
(A-kieli S2 T7; AI S1-S3 T4, T6, T10, T12; KU S1-S3 T4; KÄ S6 T2, T7; YM S1-S6 T5)
3.2 Tutkiva ja luova työskentely
Harjoitellaan kartankäyttö- ja geomediataitoja digitaalisessa ympäristössä. (YM S1-S6 T11, T13, T16)
Suunnitellaan ja toteutetaan ohjatusti tutkimus. Tehdään havaintoja ja mittauksia teknologiaa hyödyntäen (esimerkiksi kamera, nauhuri, ajanotto / kello, Forms, Excel). (YM S1-S6 T5, T11)
Ohjataan oppilaita valitsemaan omaan digitaaliseen työhön sopiva sisältötyyppi (esimerkiksi kuva, video, ääni).
Tutustutaan itseilmaisuun digitaalisissa ympäristöissä (esimerkiksi musiikin luominen, ohjelmointi ja robotiikka).
(A-kieli S1 T11; AI S1 T4, S3 T10-12; KU S1-S3 T3, T4; KÄ S1-S4 T2. T3, T6; MA S1 T14; MU S1-S4 T5)
4 Vuorovaikutus
(A-kieli S3 T7; AI S1 T4, S2 T6, T8, S3 T10, T12; KU S1-S3 T7; MA S1-S4 T3. T4; YH S1-S4 T4, T9; YM S2-S6 T7, T11)
Hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti ja harjoitellaan sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa.
Harjoitellaan
- yhdessä tuottamista digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi prosessikirjoittaminen)
- kommentointityökalun käyttöä
- luomaan ja käyttämään ryhmätyökansiota
Hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti ja harjoitellaan sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa.
Harjoitellaan
- käyttämään vuorovaikutuksellista viestintää ja palautteen antamista osana työskentelyä (M365-ympäristö).
käytössä olevien sovellusten käyttöä oppimistarkoituksessa ja yhteydenpitoon muiden kanssa (esimerkiksi Teams, sähköposti, Wilma)
Harjoitellaan sähköpostin kirjottamista, tiedoston liittämistä ja linkin luomista viestiin.
Harjoitellaan ottamaan vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä esimerkiksi tavoitteiden asettamisen avulla.
Harjoitellaan verkkoryhmätyöskentelyä (esimerkiksi Teams) yhdessä koko luokan kanssa ja pienemmissä ryhmissä.
Harjoitellaan vaikuttamista esimerkiksi kirjoittamalla sähköpostiviestejä, vastaamalla kyselyihin, kommentoimalla esimerkiksi ryhmätöitä ja osallistumalla keskusteluun.