Päivitetty 29.3.2023
1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen
1.1 Tekniset perustaidot
Käydään läpi käyttösopimus- ja ehdot, sekä laitteen turvallinen kuljetus ja säilytys.
Harjoitellaan tietokoneen toimintaperiaatteet
- käynnistäminen
- sammuttaminen
- lepotila
- laitteen lataaminen
- päivitysten lataaminen
- ohjelmien avaaminen ja sulkeminen
- kameran käyttö
Harjoitellaan yhdistämään tarvittavat lisälaitteet (hiiri, näppäimistö, kuulokkeet)
Keskustellaan yhdessä siitä, miten virrankulutukseen voi vaikuttaa
- säätämällä näytön kirkkautta
- sulkemalla turhia ohjelmia
- sammuttamalla näppäimistön taustavalon
- lukitsemalla laitteen, kun työskentely keskeytyy
Käytetään keskeisiä käsitteitä
- avaa, sulje
- sovellus
- tiedosto, tiedostomuoto
- käyttöjärjestelmä
- näppäimistö, hiiri, kosketuslevy
- virtajohto
- USB-liitäntä
- näyttö
- internet
Harjoitellaan tarpeen mukaan siirtämään tiedostoja eri laitteiden välillä. Tutustutaan samalla yleisimpiin tiedostoformaatteihin ja niiden päätteisiin.
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14)
Keskustellaan käyttäjätunnuksen ja salasanan käytön perusteista. Kerrataan M365-palveluihin kirjautuminen ja sähköisen työpöydän käyttö.
Harjoitellaan yhdistämään tarvittavat lisälaitteet (hiiri, näppäimistö, kuulokkeet)
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14)
Harjoitellaan toimimaan, jos
- laitteen virta on loppumassa
- kone vaatii päivityksen vuoksi uudelleenkäynnistyksen
- kone on rikki
- laite ei ole langattomassa verkossa
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14)
Harjoitellaan tietokoneen asetuksien muuttamista (esimerkiksi kieli-, ääni- ja näyttöasetukset).
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14)
Harjoitellaan käyttämään laitteen kosketuslevyä (vasen ja oikea näppäin). Harjoitellaan näppäimistön käyttöä
- isot ja pienet alkukirjaimet
- erikoismerkit
- sananväli
- rivinvaihto
Harjoitellaan käyttämään yleisimpiä pikatoimintoja
- ctrl+A (valitse kaikki)
- ctrl+x (poista)
- ctrl+c (kopioi)
- ctrl+v (liitä)
- ctrl+Z (peruuta viimeisin toiminto)
(AI S3 T11)
Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää (esimerkiksi Näppistaituri: Nyt Näppis tutuksi -kurssi).
3. luokalla tavoitteena saavuttaa kirjoitusnopeudeksi 50 merkkiä / minuutissa.
(AI S3 T11)
1.2 Toiminta eri ympäristöissä
Tutustutaan laitteen internetselaimiin ja harjoitellaan selaimen käyttöä (esimerkiksi Chrome, Edge). Tutustutaan välilehtien käyttöön ja sivuhistorian tyhjentämiseen.
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14)
Harjoitellaan kirjautumaan Deskuun ja M365 -ympäristöön omilla käyttäjätunnuksilla.
(AI S2 T5-T8, S3 T10-11; MA S1-S5 T4; KÄ S1-S6 T2; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan käyttämään M365 -ympäristöä (esimerkiksi Teams, OneDrive, Word, Excel, PowerPoint, Sway, Whiteboard).
(AI S2 T5, S3 T10, T11; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1, T4; YM S1-S6 T11-T16)
Harjoitellaan jakamaan tiedostoja opettajalle tai toiselle oppilaalle.
(AI S2 T5-T8, S3 T10-11; MA S1-S5 T4; KÄ S1-S6 T2; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan sähköisten tehtävien tekemistä ja palauttamista (esimerkiksi jaettu kansio, Teams: tehtävien palautus).
(AI S2 T5-T8, S3 T10-11; MA S1-S5 T4; KÄ S1-S6 T2; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan käyttämään ilmaista tai ostettua digitaalista oppimateriaalia (esimerkiksi Näppistaituri, Ville, karttasovellukset, kustantajien materiaali, Teams: lukutaidon edistyminen).
(AI S2 T5, S3 T10, T11; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1, T4; YM S1-S6 T11-T16)
1.3 Tuottaminen
Tutustutaan yhdessä Windows-tietokoneen kansiorakenteeseen.
Harjoitellaan tallentamaan työt pilvipalveluun (esimerkiksi OneDrive, Teams).
Luodaan OneDriveen vuosiluokkakansio, ja harjoitellaan omien töiden tallentamista esimeriksi oppiaine- tai jaksokohtaisiin kansioihin (esimerkiksi portfoliotyöskentely). Tavoitteena on, että oppilas löytää tallennetun tiedoston kansioista, osaa ohjatusti nimetä sen uudelleen ja poistaa sen.
(AI S3 T6-T8, T10; KÄ S1-S6 T2, T3; MA S1-S5 T4, T5; YM S4, S5 T11)
Harjoitellaan laitteen kameran käyttöä ottamalla kuvia ja videoita ja muokkaamalla niitä (rajaaminen, filtterit, taustan poistaminen).
(AI S2 T5; S3 T10; KU S1-S3 T1, T5; Kä S1-S6 T2; MA S1-S5 T3; MU S1-S4 T5; YM S1-S6 T5, T11, T13)
Harjoitellaan nauhoittamaan puhetta (esimerkiksi sanelin, PowerPoint, OneNote, Teams).
Tutustutaan musiikkiteknologian käyttöön.
(AI S2 T5; S3 T10; KU S1-S3 T1, T5; Kä S1-S6 T2; MA S1-S5 T3; MU S1-S4 T5; YM S1-S6 T5, T11, T13)
Tehdään pieniä video- ja kuvaprojekteja sovitusta aiheesta. Tutustutaan kuvakerronnan perusteisiin: kuvakoko, kuvasommittelu.
- Suunnitellaan esimerkiksi lukupiiritehtävä tai sarjakuva digitaalisesti toteutettuna (esimerkiksi PowerPoint).
- Tutustutaan pienen animaation tekemiseen yhdessä sovitusta aiheesta. Esimerkiksi kirjoitetaan ja kuvitetaan oma tarina tai hahmon seikkailu tai valitaan aiheeksi luonnontieteen malli (veden kiertokulku, ravintoketju tms.)
(AI S2 T5; S3 T10; KU S1-S3 T1, T5; Kä S1-S6 T2; MA S1-S5 T3; MU S1-S4 T5; YM S1-S6 T5, T11, T13)
Harjoitellaan tekstin muokkaamista tekstinkäsittelyohjelmalla (esimerkiksi Word)
- lihavointi
- kursiivi
- tekstin tasaus
- fontin värin muuttaminen
- alleviivaus
- välimerkit
- riviväli
- kappalejako
- kuvan liittäminen
(A-kieli S3 T11; AI S3 T10-T12; KU S2 T1, T4, T7; MA S1-S5 T4)
Tutustutaan taulukkolaskentaohjelmaan.
- Harjoitellaan tekemään yksinkertainen taulukko annetun aineiston perusteella (esimerkiksi lukujärjestyksen tekeminen).
- Harjoitellaan muuttamaan solujen kokoa ja määrittelemään solujen reunaviivat ja taustavärit.
(MA S5 T13; YM S1-S6 T5)
Tutustutaan laitteella piirtämiseen ja suunnittelutyökalun käyttöön (esimerkiksi Paint, Paint 3D, selaimessa Doodle 3D, Thinkercad). (MA S4 T11, KU S1-S3 T4; KÄ S1-S4 T3)
Tutustutaan ohjelmointiin ja robotiikkaan vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun).
(KÄ S3; MA S1 T14)
2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta
2.1 Vastuullinen toiminta
Tutustutaan tekijänoikeuksien periaatteisiin (esimerkiksi Kopiraittilan koulu 3. - 4. lk).
(AI S3 T12; YM S3 T11; KU S2 T4, T5; MU S1-S4 T5)
Harjoitellaan vain luvallisen materiaalin käyttöä omissa töissä (esimerkiksi CC-lisensoitu materiaali).
(AI S3 T12; YM S3 T11; KU S2 T4, T5; MU S1-S4 T5)
Harjoitellaan yhdessä arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta. Harjoitellaan ohjatusti lähteiden käyttöä ja merkintää.
(AI S2 T5-T7; YM S1-S6 T14)
2.2 Turvallinen toiminta
(AI S1 T4, S3 T10-12; YM S1- S2 T11)
Harjoitellaan turvallista toimintaa digitaalisissa ympäristöissä. Tutustutaan tietoturvan perusteisiin ja henkilötietojen turvalliseen käyttöön ohjatusti.
Keskustellaan erilaisista riskitilanteista digitaalisissa ympäristöissä. Pohditaan yhdessä, miten niistä voi kertoa aikuiselle. Harjoitellaan ottamaan ruutukaappaus todistusaineistoksi.
2.3 Ergonomia
Tutustutaan ergonomiseen työskentelyasentoon (istuma-asento, käden asento).
(AI S3 T11; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan asettamaan tavoitteita ja tauottamaan työskentelyä.
(AI S3 T11; YM S1-S6 T11)
3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
3.1 Tiedonhallinta
Harjoitellaan erottamaan hakukone ja selaimen osoiterivi toisistaan.
Harjoitellaan ohjatusti käyttämään URL-osoitetta ja hakemaan hakukoneella tietoa ja kuvia annetun hakusanan avulla esimerkiksi esitelmää tai kirjoitelmaa varten.
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T11)
Tutustutaan jäsentämään tietoa käsitekartalle.
Tutustutaan havaintojen ja päätelmien tekemiseen opetusvideosta tai simulaatiosta.
(AI S2 T5-T7, T10; MA S5 T4, T13; YM S3-S6 T5, T7, T11; UE S1-S3 T3, T7; ET S1-S4 T2, T7)
3.2 Tutkiva ja luova työskentely
Suunnitellaan ja toteutetaan ohjatusti tutkimus. Tehdään havaintoja ja mittauksia teknologiaa hyödyntäen (esimerkiksi kamera, nauhuri, ajanotto / kello, Forms, Excel).
(AI S2 T7, T8, S3 T10, T12; KÄ S1-S4 T3; YM S1-S6 T5, T11)
4 Vuorovaikutus
(A-kieli S3 T7; AI S1 T4, S2 T6, T8, S3 T10, T12; KU S1-S3 T7; MA S1-S4 T3. T4; YM S2-S6 T7, T11)
Harjoitellaan käytössä olevien sovellusten vuorovaikutusta tukevia toimintoja (esimerkiksi Teams: puhelut, viestit, keskustelut, "tykkäykset").
Harjoitellaan toimimaan vastuullisesti digitaalisissa ympäristöissä: noudatetaan ohjeita, kommentoidaan hyvien käytöstapojen mukaisesti. (ET S1-S4 T10; UE S1-S4 T7)
Harjoitellaan ottamaan vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä esimerkiksi tavoitteiden asettamisen avulla.
Tutustutaan ohjatusti vastuulliseen viestintään ja palautteen antamiseen (O365-ympäristö). (A-kieli S3 T7; AI S1 T4, S2 T7, S3 T12)
Harjoitellaan verkkoryhmätyöskentelyä (esimerkiksi Teams) yhdessä koko luokan kanssa ja pienemmissä ryhmissä. Harjoitellaan vaikuttamista esimerkiksi kirjoittamalla viestejä, vastaamalla kyselyihin, kommentoimalla ryhmätöitä ja osallistumalla keskusteluun.