Päivitetty 29.3.2023
1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen
1.1 Tekniset perustaidot
Tutustutaan yhdessä laitteen käyttösopimukseen ja –ehtoihin, sekä laitteen turvalliseen säilyttämiseen, kuljettamiseen ja lataamiseen.
Ohjataan oppilasta ymmärtämään ja käyttämään keskeisiä peruskäsitteitä ja tunnistamaan työskentelyn kannalta tärkeitä symboleita (esimerkiksi aloitus, virta, sulkea, suurenna, pienennä, eteen, taakse, etsi, jaa, langaton verkko, koti-näppäin)
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan yhdessä
- laitteen käynnistäminen
- kirjautuminen sisään/ulos (pin-koodi)
- sammuttaminen
- sovellusten avaaminen ja sulkeminen
- sovelluksesta toiseen siirtyminen
Harjoitellaan toimimaan, jos
- laitteen virta on loppumassa
- laite vaatii päivityksen vuoksi uudelleenkäynnistyksen
- laite on rikki
- laite ei ole langattomassa verkossa
(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T11)
Tutustutaan turvalliseen ja vastuulliseen toimintaan digitaalisissa ympäristöissä. Keskustellaan käyttäjätunnuksen ja salasanan käytön perusteista. Kerrataan omien henkilökohtaisten tunnusten käyttö, laitteiden ja ohjelmien käynnistäminen ja sulkeminen sekä M365-palveluihin kirjautuminen. Keskustellaan yksityisyyden suojaamisen merkityksestä.
(AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11)
Kerrataan iPadin näppäimistön ja kosketusnäytön käyttöä. Oppilas osaa kirjoittaa sanoja virtuaalinäppäimistöllä (isot kirjaimet, tavallisimmat erikoismerkit !,?.@,:).
(AI S3 T11; MA S1-S4 T3)
Oppilas harjoittelee näppäintaitoja ohjatusti (esimerkiksi Näppistaituri / NäppisTaiturin Seikkailut). 2. luokalla tavoitteena saavuttaa kirjoitusnopeudeksi 20 merkkiä / minuutissa.
(AI S3 T11; MA S1-S4 T3)
1.2 Toiminta eri ympäristöissä
Kerrataan, mikä on internet ja mitä tehdään, kun selataan nettiä. Harjoitellaan käyttämään selainohjelmaa (Edge, Safari): liikkuminen sivulta toiselle, siirtymään eteenpäin ja taaksepäin, sivun päivittäminen.
Harjoitellaan sähköisen työpöydän käyttöä.
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Kerrataan kirjautuminen M365-ympäristöön. Harjoitellaan avaamaan, nimeämään, jakamaan ja poistamaan tiedosto sekä luomaan kansio ja nimeämään sen.
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan digitaalisen opetusmateriaalin käyttöä (esimerkiksi kustantajien sähköiset materiaalit, änikirja, Ekapeli, Ville, Näppistaituri). (AI S3 T9, T10; KÄ S1-S3 T2; MA S1-S4 T1, T3, YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan antamaan sovelluksille oikeuksia (kamera, mikrofoni).
Harjoitellaan säätämään näytön kirkkautta ja laitteen äänenvoimakkuutta. Tutustutaan sopivaan työskentelyvalaistukseen.
(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11)
1.3 Tuottaminen
Oppilas harjoittelee omien ja yhteisten töiden ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin tallentamista pilvipalveluun ja työskentelyä digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi Onedrive, Teams, Teams: lukutaidon edistyminen).
(AI S3 T9, T10; KÄ S1-S3 T2; MA S1-S4 T1, T3, YM S1-S6 T11)
Yhdessä keskustellaan koulupäivän aikana tapahtuvaan kuvaamiseen liittyvät ohjeet.
Kerrataan laitteen kameran peruskäyttöä töiden tallentamiseen (valokuva, videokuva): avaaminen, sulkeminen, tallentaminen laitteelle. Harjoitellaan löytämään kuvat tiedostokansiosta.
Harjoitellaan muokkaustoimintojen käyttöä (rajaaminen, leikkaaminen). Kerrataan kuvien ja videoiden tallentamista pilvipalveluun. (KU S2 T1, T4, T7)
Oppilas harjoittelee nauhoittamaan puhetta ja ääntä.
(AI S2 T5, T9; MU S1-S4 T4; EN S3 T10)
Oppilas osaa käynnistää tekstinkäsittelyohjelman, kirjoittaa virkkeitä ja tallentaa tekstin (esimerkiksi Word). Oppilas harjoittelee tekstin aktivointia sekä kirjainkoon ja -lajin valintaa annettujen ohjeiden mukaisesti. Oppilas harjoittelee käyttämään isoa alkukirjainta, sanavälejä ja lopetusmerkkiä. (AI S3 T11)
Tutustutaan ohjelmointiin ja robotiikkaan vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun).
(KÄ S1, S2 T2; MA S1 T12)
2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta
2.1 Vastuullinen toiminta
Oppilas tutustuu tekijänoikeuksiin ja ymmärtää, miksi niitä tarvitaan. Harjoitellaan yhdessä hakemaan ja käyttämään luvallista materiaalia.
Oppilas ei esitä toisen tuotosta omanaan ja harjoittelee tekemään lähdemerkinnät.
(AI S3 T7; YM S3, S6 T11; KU S2 T4)
Keskustellaan yhdessä tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arvioinnista.
Keskustellaan siitä, että esimerkiksi kaikki kuvat digitaalisissa ympäristöissä eivät ole aitoja.
(AI S2 T5, T7; KU S1-S3 T1, T4; MU S1-S4 T4; YM S4 T11) (AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
Harjoitellaan tunnistamaan kaupallinen sisältö monimediaisessa ympäristössä. Keskustellaan kaupallisesta sisällöstä ja sen merkityksestä ja siitä, että osa digitaalisista tuotteista esimerkiksi peleissä voi olla maksullisia ja että rahan käytöstä tulee sopia huoltajan kanssa.
(AI S2 T5, T7; KU S1-S3 T1, T4; MU S1-S4 T4; YM S4 T11) (AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
2.2 Turvallinen toiminta
Keskustellaan ja jaetaan kokemuksia digitaalisen median ympäristöissä.
Käydään yhdessä läpi, kuinka toimia, jos saa verkossa asiattomia viestejä tai yhteydenottoja tuntemattomilta ihmisiltä. Oppilas osaa kääntyä tarvittaessa turvallisen aikuisen puoleen.
(AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
Keskustellaan siitä, mitä asioita voi ja mitä ei ole hyvä jakaa verkossa.
Keskustellaan tietojenkalastelusta ja siitä, että internetissä voi kohdata myös epäasiallisia tai laittomia yhteydenottoja.
(AI S3 T9, T11; YM S2, S4, S6 T11)
Oppilas tunnistaa kuvaohjelmien ikärajat, ymmärtää niiden tarkoituksen ja kunnioittaa niitä mediasisältöjä käyttäessään.
(AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)
2.3 Ergonomia
Harjoitellaan työn tauottamista ja tavoitteiden asettamista digitaalisissa ympäristöissä.
(AI S3 T11; YM S1-S3 T11)
Tutustutaan terveellisiin työasentoihin.
(AI S3 T11; YM S1-S3 T11)
3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
3.1 Tiedonhallinta
Tutustutaan hakukoneen käyttöön esimerkiksi käyttämällä hakusanoja, QR-linkin avulla ja käyttämällä kuva- ja äänihakua (hakukentän sanelutoiminto) tai valmiin linkin avulla.
Harjoitellaan löytämään esimerkiksi monimediaisiin töihin tietoa tai kuvia.
(AI S2 T5, T7; KU S1-S3 T1, T4; MU S1-S4 T4; YM S4 T11)
Harjoitellaan tallentamaan havaintoja digitaalisesti. Tutustutaan käsitekartan käyttöön (esimerkiksi Microsoft Whiteboard). Tutustutaan nauhoittamaan ja selostamaan omin sanoin etsittyä tietoa).
(AI S1, S2, S3 T6-T9; KÄ S1-S3 T2; MA S1-S4 T3; YM S2, S4 T11)
3.2 Tutkiva ja luova työskentely
Havainnoidaan koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisten digitaalisten tutkimusvälineiden avulla (esimerkiksi kamera, nauhuri, ja tai kello / ajanottokello).
(AI S2, S3 T5, T7, T9-T11; MA S1, S3, S4 T1-2, T11-12 YM S1-S6 T11)
Oppilas tekee tuotoksen, jolla voi esittää kuvan, videon ja äänen avulla ratkaisuja ja päätelmiä. (MA S3 T1, T3)
4 Vuorovaikutus
Harjoitellaan ohjatusti vuorovaikutusta digitaalisessa ympäristössä esimerkiksi Teamsin avulla (puhelut, viestit, keskustelut, “tykkäykset”).
Harjoitellaan yhdessä työskentelyä ja palautteen antamista.
(A-kieli S3 T9, T10; AI S2 T8, S3 T9; MA S1-S4 T1, T3; UE S1, S3 T8 / ET S4 T1, T9)
Harjoitellaan toimimaan hyvien käytöstapojen mukaan digitaalisessa ympäristössä.
Keskustellaan yhdessä millaisten viestien välittäminen ja sisältöjen jakaminen on sopivaa ja millaisten ei. Käydään yhdessä läpi, että julkaistuista sisällöistä jää jälki ja että kertaalleen julkaistuja sisältöjä saatetaan edelleen levittää.
Pohditaan ja harjoitellaan, miten digitaalisissa ympäristöissä voi toimia siten, ettei itselle eikä toisille tule pahaa mieltä (esimerkiksi kommentointi, palautteen antaminen).
(AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11)