Årskus 6, IKT-plan

Updaterat 29.3.2023

1 Praktiska färdigheter och egen produktion 

1.1 Grundläggande tekniska färdigheter 

Jag kan använda enheten omsorgsfullt och ansvarsfullt.

Vi går igenom användaravtalet och -villkoren samt hur vi tryggt kan transportera och förvara enheten. 

Vi repeterar datorns funktionsprinciper.

Vi diskuterar tillsammans hur vi kan påverka strömförbrukningen. 

Vi tränar på justering av inställningarna i datorn exempelvis  

  • språkinställningar 
  • ljudinställningar 
  • skärminställningar 

Vi tränar på att använda korrekta begrepp 

  • öppna, stänga 
  •  Applikation, fil, filformat 
  •  operativsystem 
  •  tangentbord, mus, pekplatta 
  • Kontaktledning, USB-anslutning, skärm 
  • internet 

Vi övar oss i att vid behov flytta filer mellan olika enheter. Samtidigt studerar vi de vanligaste filformaten och filändelserna.  

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag kan behålla och använda mitt användarnamn och lösenord säkert.

Vi diskuterar grunderna för användning av användarnamn och lösenord. Vi repeterar hur vi kan byta lösenord vid behov.

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)

Jag kan skriva obehindrat med båda händerna på tangentbordet.

Vi handleder eleverna i att använda de vanligaste kortkommandona  

- Ctrl + F [sök] 

- Ctrl + L [lås] 

- Windows + L [lås datorn] 

Vi arbetar vidare med att förbättra våra tangentfärdigheter (exempelvis TypingMaster Grundkurs Junior). årskurs sex är målet att uppnå en skrivhastighet på 120 tecken per minut.  

(MO S3 T11) 

1.2 Verksamhet i olika miljöer 

Jag kan arbeta i en digitalisk inlärningsmiljö.

Vi övar oss i att använda M365-miljön (exempelvis Teams OneDrive, Word, Excel, PowerPoint, Sway, Whiteboard). 

Vi övar oss under handledning i att förflytta oss mellan de olika versionerna av M365-tjänsterna (exempelvis Word Online och Word).  

(MO I2 M5, I3 M10–M12; A-språket I3 M6, M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M5, M11–M16) 

Vi repeterar delningen av filer med lärare eller andra elever. 

Vi övar oss i att självständigt göra och lämna in elektroniska uppgifter (exempelvis delade mappar, Teams: inlämning av uppgifter).  

(MO I2 M5, I3 M11; A-språket I3 M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1; OL I1–I6 M11) 

Eleverna övar sig i att skriva prov, fylla i enkäter eller formulär i digitaliska miljöer (exempelvis Forms, Teams).  

(MA I1–I5 M1, OL I1–I6 M6) 

Jag har bekantat mig med det elevhanteringssystem som används.

Vi bekantar oss med elevhanteringssystemet (Wilma) tillsammans (exempelvis bedömningsuppgifter, information om läxor). Vi övar oss i att skicka och läsa meddelanden och att följa lektionsanteckningarna. 

(MO I2 M5, I3 M11; A-språket I3 M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1; OL I1–I6 M11) 

Jag har använt digitalt läromaterial.

Vi tränar på användning av gratis eller köpt digitalt läromaterial (exempelvis TypingMaster, Ville, kartapplikationer, förläggarnas material, Teams: framsteg i läskunnighet).  

(MO I2 M5, I3 M10–M12; A-språket I3 M6, M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M5, M11–M16) 

Jag kan under handledning följa med hur min inlärning framskrider.

Vi övar oss i att följa framsteg i den egna inlärningen med hjälp av en särskild egenskap i digitala miljöer (exempelvis TypingMaster, Teams Forms, Ville, förläggarnas material, Wilma). (MO I2 M5, I3 M12; MA I1–I5 M1, M5) 

1.3 Produktion

Jag kan använda molntjänster och lagra filer.

Vi uppdaterar filstrukturen i M365-miljön (årskursmappen) och repeterar hur arbeten lagras i molntjänster (exempelvis portföljarbete). Målet är att eleverna kan hitta en sparad fil bland mapparna, namnge den på nytt och radera den.

(MO I3 M6–M8, M10; SL M2, M3; MA M4, M5; OL I4, I5 M11; SH I1–I3 M4, M9) 

Jag kan producera och redigera bilder, ljud och videor.

Vi repeterar användningen av enhetens kamera och bildbehandlingen.  

Vi övar oss i att spela in tal med enheten, exempelvis inspelning av en radioreklam eller ett hörspel. 

Vi bekantar oss med musikteknik.  

(MO I2 M5–M6; I3 M10; HI I3 M1–M3; BK I1–I3 M1–M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3, M5; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13) 

Jag kan producera och redigera text i digitala miljöer.

Vi producerar text i ett textbehandlingsprogram (exempelvis Word) 

- vi repeterar hur vi redigerar text 

- vi övar oss att dela upp text i spalter och rotera sidan vågrätt eller lodrätt 

- vi övar oss att infoga bilder i filer (positionering och beskärning av bilder, bildtexter) 

- vi repeterar användningen av nedre och övre index  

- vi övar oss i att ändra språkinställningarna (MO I3, M10–M11; HI I1–I5 M1–M3; OL I3, I5 M6, LK I1–I5 M5; RE I1, I2 M2) 

Jag har övat mig i att använda kalkylprogram och skapa diagram.

Eleverna gör upp tabeller utifrån angivet material. Vi bekantar oss med summaformeln och att utföra grundläggande räkneoperationer mellan celler. Vi övar oss i att under handledning skapa stapel- och cirkeldiagram av data och redigera dem (exempelvis byta färg och text). Vi tränar på infogande av diagram i textfiler.  

(MA I5 M13; OL I1–I6 M5, M6)  

Jag kan skapa digitala presentationer.

Eleverna kan skapa digitala presentationer enligt anvisningar (exempelvis PowerPoint). Vi tränar på skillnaden mellan den text som presenteras för andra och de egna presentationsanteckningarna.

(A-språket I3 M11; MO I2 M8, I3 M10, I4 M14; HI I1–I5 M1–M3; BK I2 M3; SL I1, I2, I6 M6; OL I1–I6 M5) 

Jag kan skapa 3D-modeller under handledning.

Vi lär oss om att teckna med enheten och använda planeringsverktyg (exempelvis Paint, Paint 3D, i webbläsaren Doodle 3D, Thinkercad).

Vi bekantar oss med 3D-modellering och i mån av möjlighet även med 3D-utskrifter under handledning.

(MA I4 M11, BK I1–I3 M4; SL I1–I4 M3) 

Jag har tränat på programmering i grafiska programmeringsmiljöer och studerat robotik i enlighet med målen för min årskurs.

Vi bekantar oss med programmering och robotik i enlighet med målen för årskursen (målen visas på programmeringsstigen). (SL I3; MA I1 M14) 

2 Ansvar och trygghet 

2.1 Ansvarsfulla arbetssätt 

Jag kan iaktta gott uppförande och följa reglerna när jag agerar i digitala miljöer.

Vi övar oss i att agera ansvarsfullt i digitala miljöer (exempelvis Teams): vi följer anvisningarna och visar gott uppförande i våra kommentarer.

Vi diskuterar tillsammans hur mobbning, skvaller och spridning av falsk information på nätet inte är ansvarsfullt och vilka eventuella följder det kan ha.

(A-språket I3 M7; MO I2 M7, I3 M10–M12; HI I1–I5 M2, M3; OL I1–I6 M14; LK I1–I4 M10; RE I1–I3 M4) 

Jag respekterar upphovsrättigheterna och kan använda exempelvis CC-märkta material.

Vi repeterar upphovsrättsprinciperna och hur vi kan hitta sådant material som det är tillåtet att använda för våra arbeten (text, bilder, videor, musik).

(MO I3 M12; OL I3 M11; BK I2 M4, M5; MU I1–I4 M5) 

Jag kan använda mig av källhänvisningar som en naturlig del av mina föredrag och uppsatser. 

Vi tränar på att bedöma informationens och olika informationskällors tillförlitlighet.

Vi repeterar användningen av källor och källhänvisningar i samband med informationssökningsuppgifter.  

(MO I2 M5, M7, I3 M10–M13; HI M2, M3; OL M14, RE I1–I4 M4; LK I1–I4 M2, M5) 

2.2 Trygga arbetssätt

Jag kan agera ansvarsfullt i digitala miljöer och följa principerna för datasäkerhet i mitt arbete.

Vi repeterar trygga arbetssätt i digitala miljöer, datasäkerhetsprinciperna och trygg användning av personuppgifter.  

Jag inser att min verksamhet lämnar digitala spår.

Vi studerar olika sätt att samla in information i digitala miljöer samt det digitala avtrycket.  

Jag vet att jag inte ska lämna ut mina uppgifter på nätet utan eftertanke.

Vi repeterar olika risker i digitala miljöer och hur vi genom egen verksamhet kan skydda oss mot bedrägeriförsök. 

2.3 Ergonomi

Jag känner igen ergonomiska arbetsställningar och försöker komma ihåg ergonomin när jag arbetar med enheten.

Vi studerar ergonomiska arbetsställningar (sittställning, händernas ställning).  

(MO I3 M11; OL I1–I6 M11) 

Jag kommer ihåg att ta pauser medan jag arbetar med enheten.

Vi tränar på att sätta upp mål och pausa arbetet.  

(MO I3 M11; OL I1–I6 M11) 

3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt 

3.1 Informationshantering 

Jag kan använda mig av sökmotorer mångsidigt för att söka information på internet och vet var jag kan hitta fritt tillgängligt innehåll.

Vi repeterar informationssökningen på internet och övar oss i att använda exempelvis citattecken, +- och - -tecken samt * i slutet av ordet.  

Eleverna tränar på användning av databaser vid informationssökning.  

(A-språket I2 M6; B-språket I2 M3; MO I2 M6, I3 M12; HI I1–I5 M2; BK I1–I3 M1; MA I1–I5 M1; OL I3 M14; LK I1–I4 M5; RE I1–I3 M4) 

Vi övar oss i att skilja mellan fejknyheter eller vilseledande uppgifter och tillförlitlig information och att motivera våra bedömningar.  

Vi tränar på användning av olika källor under handledning.  

Vi söker information också på främmande språk (främmande språk, vetenskapliga namn).  

(A-språket I2 M6; B-språket I2 M3; MO I2 M6, I3 M12; HI I1–I5 M2; BK I1–I3 M1; OL I3 M14; LK I1–I4 M5; RE I1–I3 M4) 

Jag kan organisera, klassificera och presentera information under handledning.

Vi lär oss under handledning om hur vi kan organisera, klassificera och presentera information (exempelvis begreppskarta, enkla tabeller, gemensamma ”tankeväggar”).  

Vi tränar på att göra observationer och dra slutsatser av fenomen med hjälp av undervisningsvideor och andra simuleringar. 

(MO I2 M5–M7, M10; MA I1–I5 M4, M5, I4 M11, I5 M13; OL I3–I6 M5, M7, M11; RE I1–I3 M4; LK I1–I4 M2, M7) 

Jag kan skapa multimediala verk både självständigt och i gemenskapliga miljöer.

Vi övar oss i att producera och använda skrivna texter, bilder och videor självständigt och i sociala miljöer (exempelvis Teams) (exempelvis dokumentering, portföljer).   

Vi bekantar oss med att ge och ta emot elektronisk feedback på våra arbeten och övar oss i att bearbeta dem utifrån feedbacken (själv- och kamratbedömning).  

(A-språket I2 M7; MO I1–I3 M4, M6, M10, M12; BK I1–I3 M4; SL I6 M2, M7; OL I1–I6 M5) 

3.2 Undersökande och kreativt arbete 

Jag har tränat på användning av kartapplikationer under handledning.

Vi tränar på färdigheterna att använda kartor och geomedia i digitala miljöer. 

(OL I1–I6 M11, M13, M16)

Jag kan planera undersökningar där jag använder mig av teknik.

Vi planerar och genomför en undersökning. Vi gör observationer och mätningar med hjälp av teknik (exempelvis kamera, bandspelare, stoppur/klocka, Forms, Excel).  

(OL I1–I6 M5, M11) 

(MO I2 M7, M8, I3 M10, M12; SL I1–I4 M3; OL I1–I6 M5, M11) 

Jag kan under handledning använda mig av olika miljöer för kreativt arbete för att göra mitt tänkande synligt.

Vi handleder eleverna i att välja en lämplig typ av innehåll för sina digitala arbeten (exempelvis bild, video, ljud).

Vi bekantar oss med självuttryck i digitala miljöer (exempelvis skapande av musik, programmering och robotik). 

(A-språket I1 M11; MO I1 M4, I3 M10–M12; BK I1–I3 M3, M4; SL I1–I4 M2, M3, M6; MA I1 M14; MU I1–I4 M5) 

4 Interaktion 

(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M6, M8, I3 M10, M12; BK I1–I3 M7; MA I1–I4 M3 M4; SH I1–I4 M4, M9; OL I2–I6 M7, M11) 

Jag kan använda de funktioner som används som stöd för interaktionen i digitala miljöer.

Vi använder oss av digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt och tränar på de möjligheter i applikationerna som stöder interaktion i undervisningen. 

Vi övar oss i att 

- samproducera i digitala miljöer (exempelvis processkrivande)

- använda kommentarsverktyget 

- skapa och använda grupparbetsmappar

Jag kan göra samarbete och ge andra elever feedback i digitala miljöer.

Vi använder oss av digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt och tränar på de möjligheter i applikationerna som stöder interaktion i undervisningen. 

Vi övar oss i att 

- kommunicera interaktivt och ge feedback som en del av arbetet (M365-miljön) 

- använda de applikationer som vi använder i inlärningssyfte och för att hålla kontakt med andra (exempelvis Teams, e-post, Wilma) 

Jag har övat mig i att bifoga filer och skapa länkar.

Vi övar oss i att skriva e-post, bifoga filer och skapa länkar i meddelandet. Vi tränar på distansmöten (exempelvis användning av kamera). 

Jag kan ta ansvar för gemenskapligt arbete i digitala miljöer.

Vi övar oss i att ta ansvar för gemenskapligt arbete exempelvis genom att sätta upp mål. 

Jag har tränat på arbete och påverkan i skolans digitala miljöer. Jag kan diskutera sakligt i digitala miljöer.

Vi tränar på grupparbete på nätet (exempelvis Teams) tillsammans med hela klassen och i mindre grupper.  

Vi övar oss i påverkan exempelvis genom att skriva meddelanden, svara på enkäter, kommentera till exempel grupparbeten och delta i diskussioner (exempelvis Teams).