Årskus 2, IKT-plan

Updaterat 29.3.2023

1 Praktiska färdigheter och egen produktion 

1.1 Grundläggande tekniska färdigheter 

Jag använder enheten omsorgsfullt enligt givna instruktioner.

Vi studerar tillsammans användaravtalet och -villkoren för enheten samt lär oss hur vi tryggt kan förvara, transportera och ladda enheten.  

Vi lär oss om vad trygg och ansvarsfull verksamhet i digitala miljöer innebär. (MO I3 M8, M10; MA I1 M1, M3, M12; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I3, I6 M11) 

Vi handleder eleverna så att de förstår och kan använda viktiga grundläggande begrepp och känna igen viktiga symboler med tanke på arbetet (start, ström, stäng av, zooma in och ut, framåt, bakåt, sök, dela, trädlöst nätverk, hemknappen). (MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11) 

Jag kan slå på och av enheten på korrekt sätt.

Eleverna tränar på grunderna i iPad 

  • slå på och av enheten 
  • hur vi loggar in/ut (pinkod) 
  • att öppna och stänga applikationer 
  • förflytta från en applikation till en annan 
  • användning av “hemknappen” (exempelvis dubbelklick för att byta från en öppen applikation till en annan) 

Vi tränar på  

  • ansvarsfull användning av enheten  
  • hur vi ska gå tillväga om enheten går sönder eller försvinner 
  • hur man gör om enheten inte är ansluten till ett trådlöst nätverk 

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M11)  

Jag kan förvara och använda mitt användarnamn och mitt lösenord på ett säkert sätt.

Vi diskuterar betydelsen av integritetsskydd och grunderna för användning av användarnamn och lösenord. Vi repeterar hur vi loggar in i M365-tjänsterna. 

(MO I3 M8, M10; MA I1 M1, M3, M12; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I3, I6 M11) 

Jag kan använda pekskärmen.

Vi repeterar användningen av pekskärmen på iPad. 

 (MO I3 M11; MA I1–I4 M3). 

Jag har tränat tangentfärdigheterna under handledning.

Vi repeterar användningen av tangentbordet på iPad. 

Eleverna kan skriva ord med ett virtuellt tangentbord (versaler, de vanligaste specialtecknen !,?.@,:). 

Eleverna tränar på sina tangentfärdigheter under handledning (exempelvis TypingMaster/TypingMaster Äventyr). På årskurs två är målet att uppnå en skrivhastighet på 20 tecken per minut.  

 (MO I3 M11; MA I1–I4 M3). 

1.2 Verksamhet i olika miljöer 

Jag kan logga in på det elektroniska arbetsbordet i webbläsaren.

Vi repeterar vad internet är för något och vad vi gör när vi bläddrar på det. Vi övar oss i att använda webbläsare (Chrome, Edge, Safari): förflytta oss från en webbplats till en annan, gå framåt och bakåt och uppdatera sidan.  

 Vi övar användningen av det elektroniska arbetsbordet. 

 (MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11) 

Jag har övat mig i att logga in i M365-miljön.

Vi repeterar inloggningen i M365-miljön. Vi tränar på att öppna, namnge, dela och radera filer samt att skapa mappar och namnge dem.  

 (MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11) 

Jag har använt digitala läromaterial.

Vi lär oss att använda digitala läromaterial (exempelvis förläggarnas elektroniska material, ljudbok, SpelEtt, Ville, TypingMaster). (MO I3 M9, M10; SL I1–I3 M2; MA I1–I4 M1, M3, YM I1–I6 M11) 

Jag kan vid behov justera enhetens inställningar under handledning.

Vi övar oss i att ge applikationer rättigheter (kamera, mikrofon).  

Vi övar oss i att justera skärmens ljusstyrka och enhetens volym. Vi lär oss om lämplig arbetsbelysning.

(MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11) 

1.3 Produktion

Jag kan lagra och namnge filer i molntjänster.

Eleverna övar sig i hur idéer, planer och dokument som gäller både deras egna och gemensamma arbeten kan sparas i molntjänster och hur man arbetar i digitala miljöer (exempelvis O365, Teams, Teams: framsteg i läskunnighet). 

(MO I3 M9, M10; SL I1–I3 M2; MA I1–I4 M1, M3, YM I1–I6 M11)

Jag har bekantat mig med hur man redigerar bilder.

Vi diskuterar tillsammans instruktionerna för fotografering under skoldagen.

Vi tränar på de grundläggande kamerafunktionerna för att spara arbeten (fotografier, videobild): öppna, stänga, spara på enheten.

Vi övar oss i hur vi kan hitta bilder i filmappar 

Vi övar oss att använda redigeringsfunktioner (beskära, klippa ut) och hur fotografier och videor lagras i molntjänster. 

(BK I2 M1, M4, M7) 

Jag har spelat in tal och ljud.

Eleverna övar sig i att spela in tal och ljud.

(MO I2 M5, M9; MU I1–I4 M4; EN I3 M10) 

Jag kan skriva meningar, använda stora begynnelsebokstäver, ordmellanrum och avslutande skiljetecken enligt anvisningar.

Eleverna kan starta ett textbehandlingsprogram, skriva meningar och spara sin text (exempelvis Word). Eleverna tränar på aktivering av text samt att välja önskat typsnitt och önskad teckengrad enligt givna instruktioner. Eleverna övar sig i att använda stora begynnelsebokstäver och avslutande skiljetecken och ordmellanrum.

(MO I3 M11)

Jag har tränat programmering och bekantat mig med robotik i enlighet med målen för min årskurs.

Vi bekantar oss med programmering och robotik i enlighet med målen för årskursen (målen visas på programmeringsstigen).

(SL I1, I2 M2; MA I1 M12)

2 Ansvar och trygghet 

2.1 Ansvarsfulla arbetssätt 

Jag har studerat upphovsrättigheterna.

Eleverna studerar upphovsrättigheterna och förstår varför de behövs.

Vi tränar tillsammans på att söka och använda material som det är tillåtet att använda.

Eleverna framställer inte andras verk som sina egna och övar sig i att göra källhänvisningar.

(MO I3 M7; OL I3, I6 M11; BK I2 M4)

Jag har övat mig i att bedöma hur tillförlitlig informationen som jag använder är och känner igen reklam.

Vi tränar tillsammans på att bedöma olika informationskällors tillförlitlighet.  

Vi diskuterar om kommersiellt innehåll och vad det betyder och hur en del av de digitala produkterna exempelvis i spel kan vara avgiftsbelagda och hur eleverna alltid ska komma överens om penninganvändningen med sina vårdnadshavare.  

(MO I3 M8; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I1–I6 M11) 

2.2 Trygga arbetssätt

Jag vet att jag kan fråga en vuxen om innehåll som jag stöter på i digitala miljöer.

Vi diskuterar och delar med oss av erfarenheter i miljöer för digitala medier.  

Vi går tillsammans igenom hur vi ska gå tillväga om vi på nätet får osakliga meddelanden eller blir kontaktade av okända människor. Eleverna kan vända sig till en trygg vuxen vid behov.

(MO I3 M8; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I1–I6 M11) 

Jag vet att jag inte kan lägga ut vad som helst på nätet och att allt jag publicerar blir kvar på nätet.

Vi diskuterar vad man kan och vad man inte ska dela på nätet.  

Vi diskuterar nätfiske och hur man på internet också kan bli kontaktad i osakligt eller olagligt syfte.

(MO I3 M9, M11; OL I2, I4, I6 M11) 

Jag har studerat åldersgränsangivelserna för de medieinnehåll jag använder och inser åldersgränsernas betydelse.

Eleverna känner igen åldersgränserna för bildprogram, förstår varför de har ställts och respekterar dem medan de använder medieinnehåll.

(MO I3 M8; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I1–I6 M11)

2.3 Ergonomi

Jag kommer ihåg att ta pauser medan jag arbetar.

Vi övar oss i att ta pauser i arbetet och sätta upp mål i digitala miljöer.

(MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11) 

Jag tränar på ergonomiska arbetsställningar i elektroniska miljöer.

Vi studerar hälsosamma arbetsställningar. (MO I3 M11; OL I1–I3 M11)

3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt 

3.1 Informationshantering 

Jag har tränat på informationssökning under handledning.

Vi bekantar oss med sökmotorer exempelvis genom att använda sökord, QR-koder och genom att testa bild- och ljudsökning (dikteringsfunktionen i sökfältet) eller med hjälp av färdiga URL-länkar.  

Vi övar oss i att söka information eller bilder exempelvis till multimediala arbeten.

(MO I2 M5, M7; BK I1–I3 M1, M4; MU I1–I4 M4; OL I4 M11) 

Jag har tränat på att digitalt spara mina observationer.

Vi övar att spara våra observationer digitalt (exempelvis användning av begreppskartor (Whiteboard, Popplet Lite), att spela in och återge sökt information med egna ord).

(MO I1, I2, I3 M6–M9; SL I1–I3 M2; MA I1–I4 M3; OL I2, I4 M11) 

3.2 Undersökande och kreativt arbete 

Jag har tränat på att göra små undersökningar där jag använder mig av teknik.

Vi gör observationer i skolan och i den närmaste omgivningen med hjälp av enkla digitala instrument (exempelvis kamera, bandspelare och/eller klocka/stoppur).

(MO I2, I3 M5, M7, M9–M11; MA I1, I3, I4 M1–M2, M11–M12; OL I1–I6 M11) 

4 Interaktion 

Jag har tränat interaktion i digitala miljöer.

Vi tränar på interaktion i digitala miljöer under handledning exempelvis i Teams (samtal, meddelanden, diskussioner, ”gilla”-markeringar).   

Vi tränar på samarbete och att ge feedback.

(MO M5, M9, M10; MA I1–I4 M1, M3; RE I1, I3 M8/LK I4 M1, M9, OL I1–I6 M11, M14) 

Jag övar mig i att iaktta gott uppförande i digitala miljöer.

Vi övar oss i att iaktta gott uppförande i digitala miljöer. Vi diskuterar tillsammans hur man ska berätta för en trygg vuxen om man stöter på olämpligt beteende i digitala miljöer.  

Vi diskuterar tillsammans hurdana meddelanden man kan förmedla och hurdant innehåll får delas och hurdant inte. Vi går tillsammans igenom att alla publicerade innehåll lämnar spår efter sig och att innehåll som man en gång publicerat kan spridas på nätet. 

Vi funderar på och övar oss i hur vi kan agera i digitala miljöer utan att såra andra eller själva bli sårade (exempelvis kommentarer och feedback).

(MO I3 M8, M10; MA I1 M1, M3, M12; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I3, I6 M11)