Årskurs 3, IKT-plan

Updaterat 29.3.2023

1 Praktiska färdigheter och egen produktion 

1.1 Grundläggande tekniska färdigheter 

Jag kan använda enheten omsorgsfullt och ansvarsfullt.

Vi går igenom användaravtalet och -villkoren samt hur vi tryggt kan transportera och förvara enheten.  

 Vi studerar datorns funktionsprinciper  

  • slå på och av 
  • aktivera viloläge 
  • ladda 
  • ladda ner uppdateringar 
  • att öppna och stänga program 
  • aktivera kameran 

 Vi diskuterar tillsammans hur vi kan påverka strömförbrukningen  

  • genom att justera skärmens ljusstyrka 
  •  stänga onödiga program 
  •  slå av tangentbordets bakgrundsbelysning 
  •  genom att låsa datorn då vi tar paus i arbetet 

Vi använder de viktigaste begreppen  

  • öppna, stänga 
  •  Applikation 
  •  fil, filformat 
  •  Operativsystem 
  •  tangentbord, mus, pekplatta 
  • kontaktledning 
  • USB-anslutning 
  • skärm 
  • Internet 

Vi övar oss i att vid behov flytta filer mellan olika enheter. Samtidigt studerar vi de vanligaste filformaten och filändelserna.  

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag vet mitt lösenord och att jag inte ska lämna ut det för utomstående.

Vi diskuterar grunderna för användning av användarnamn och lösenord. Vi repeterar hur vi loggar in i O365-tjänsterna och använder det elektroniska arbetsbordet. Vi övar oss i att koppla in exempelvis mus, tangentbord, hörlurar till enheten. 

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag vet hur nya uppdateringar laddas ner på enheten. Jag har anslutit enheten till ett trådlöst nätverk under lärarens handledning.

Vi tränar på vad vi ska göra  

  • om datorns batteri håller på att ta slut 
  •  datorn måste startas om på grund av en uppdatering 
  • om datorn har gått sönder 

 (MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag kan ändra operativsystemets inställningar under handledning.

Vi tränar på justering av inställningarna i datorn (exempelvis språk-, ljud- och skärminställningar). 

  (MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag har tränat på användning av pekplatta och tangentbord.

Vi övar oss i att använda enhetens pekplatta (vänster och höger knapp). Vi tränar på att använda tangentbordet 

  • stora och små bokstäver 
  • specialtecken 
  • ordmellanrum 
  • radbyte 

Vi övar oss i att använda de vanligaste kortkommandona  

  • Ctrl + A [markera allt] 
  • Ctrl + X [klippa ut] 
  • Ctrl + C [kopiera] 
  • Ctrl + V [klistra in]  
  • Ctrl + Z [ångra föregående kommando] 

(MO S3 T11) 

Jag har övat mig i att använda tiofingerssystemet under handledning.

Vi tränar på tiofingerssystemet (exempelvis TypingMaster: kursen Snabbstart på Tangentbordet).  På årskurs tre är målet att uppnå en skrivhastighet på 50 tecken per minut.  

(MO S3 T11) 

1.2 Verksamhet i olika miljöer 

Jag har övat att använda webbläsare.

Vi bekantar oss med webbläsarna i enheten och övar oss i att använda dem (exempelvis Chrome, Edge). Vi lär oss om att använda flikar och rensa cacheminnet.  

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag kan logga in på det elektroniska arbetsbordet i webbläsaren och i M365-miljön.

Vi tränar på inloggning i Desku och M365-miljön med våra användarkoder. 

 (MO I2 M5–M8, I3 M10–M11; MA I1–I5 M4; SL I1–I6 M2; OL I1–I6 M11) 

Jag har tränat på användning av elektroniska inlärningsmiljöer.

Vi övar oss i att använda M365-miljön (exempelvis Teams, OneDrive, Word, Excel, PowerPoint, Sway, Whiteboard).  (MO I2 M5, I3 M10, M11; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M11–M16) 

Jag har övat mig i att dela filer enligt instruktioner.

Vi övar oss i att dela filer med läraren eller andra elever. 

(MO I2 M5–M8, I3 M10–M11; MA I1–I5 M4; SL I1–I6 M2; OL I1–I6 M11) 

Jag har övat mig i att göra elektroniska uppgifter och lämna in dem enligt instruktioner.

Vi övar oss i att göra och lämna in elektroniska uppgifter (exempelvis delade mappar, Teams: inlämning av uppgifter). 

(MO I2 M5–M8, I3 M10–M11; MA I1–I5 M4; SL I1–I6 M2; OL I1–I6 M11) 

Jag har tränat på användning digitala läromaterial enligt instruktioner.

Vi tränar på användning av gratis eller köpt digitalt läromaterial (exempelvis TypingMaster, Ville, kartapplikationer, förläggarnas material, Teams: framsteg i läskunnighet).  

(MO I2 M5, I3 M10, M11; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M11–M16) 

1.3 Produktion

Jag kan lagra filer i molntjänster under handledning.

Vi studerar tillsammans filstrukturen i Windows-datorerna.  

Vi övar oss i att lagra våra arbeten i molntjänster (exempelvis OneDrive, Teams). Vi skapar en årskursmapp i OneDrive och övar oss i att spara våra arbeten exempelvis i läroämnes- eller periodspecifika mappar (exempelvis portföljarbete). Målet är att eleverna hittar en sparad fil bland mapparna, kan namnge den på nytt och radera den under handledning.  

(MO I3 M6–M8, M10; SL I1–I6 M2, M3; MA I1–I5 M4, M5; OL I4, I5 M11) 

Jag har övat på fotografering och inspelning av videor.

Vi övar oss i att använda enhetens kamera genom att ta fotografier och spela in videor och redigera dem (beskärning, filter, ta bort bakgrunden).  

(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13) 

Jag har övat inspelning av tal och ljud.

Vi övar oss i att spela in ljud (exempelvis diktafon, PowerPoint OneNote, Teams).  

 Vi bekantar oss med musikteknik. 

(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13) 

Jag har övat på att göra en video- och bildprojekt.

Vi gör små video- och bildprojekt om överenskomna teman. Vi studerar grunderna i bildberättande: bildstorlek, bildkomposition. 

- Vi planerar och tecknar exempelvis en digital serie (exempelvis PowerPoint). 

- Vi bekantar oss att göra små animationer tillsammans om överenskomna teman. Till exempel skriver och illustrerar vi en egen berättelse eller en figurs äventyr eller väljer en naturvetenskaplig modell (vattnets kretslopp, näringskedja e.d.) som tema. 

(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13) 

Jag har övat mig i att producera och redigera text i digitala miljöer.

Vi tränar under handledning på att skriva i ett textbehandlingsprogram (exempelvis Word). 

  • fet stil 
  • kursiv 
  • justering av text 
  • ändring av teckenfärg 
  • understrykning 
  • skiljetecken 
  • radavstånd 
  • styckesindelning 
  • infogande av bilder 

(A-språket I3 M11; MO I3 M10–M12; BK I2 M1, M4, M7; MA I1–I5 M4) 

Jag har studerat användning av kalkylprogram.

Vi bekantar oss med kalkylprogram. 

  • Vi övar oss i att göra upp enkla tabeller utifrån angivet material (exempelvis en läsordning). 
  • Vi tränar på att ändra cellstorleken och fastställa cellkantlinjer och bakgrundsfärger i cellerna.  

(MA I5 M13; OL I1–I6 M5) 

Jag har studerat hur det är att teckna och planera med enheten.

Vi lär oss om att teckna med enheten och använda planeringsverktyg (exempelvis Paint, Paint 3D, i webbläsaren Doodle 3D, Thinkercad). (MA I4 M11, BK I1–I3 M4; SL I1–I4 M3) 

Jag har bekantat mig med programmering i grafiska programmeringsmiljöer samt med robotik i enlighet med målen för min årskurs.

Vi bekantar oss med programmering och robotik i enlighet med målen för årskursen (målen visas på programmeringsstigen). (SL I3; MA I1 M14) 

2 Ansvar och trygghet 

2.1 Ansvarsfulla arbetssätt 

Jag har bekantat mig med upphovsrättsprinciperna.

Vi studerar upphovsrättsprinciperna, t.ex. Kopiraittila skola, åk 3–4.  

(MO I3 M12; OL I3 M11; BK I2 M4, M5; MU I1–I4 M5) 

Jag kan under handledning använda mig av bildsökning för att söka bilder för mina arbeten.

Vi övar oss i att i de egna arbetena endast använda sådant material som det är tillåtet att använda (exempelvis CC-licenserad).  

(MO I3 M12; OL I3 M11; BK I2 M4, M5; MU I1–I4 M5) 

Jag har tränat på användning av källor och hur man gör källhänvisningar.

Vi tränar tillsammans på att bedöma olika informationskällors tillförlitlighet. Vi övar oss under handledning i att använda och göra källhänvisningar.  

(MO I2 M5–M7; OL I1–I6 M14)   

2.2 Trygga arbetssätt

(MO I1 M4, I3 M10–M12; OL I1–I2 M11) 

Jag följer principerna för datasäkerhet i mitt arbete.

Vi tränar på trygg verksamhet i digitala miljöer. Vi bekantar oss under handledning med grunderna i datasäkerhet och trygg användning av personuppgifter.   

Jag vet att alla personer och bilder och all information i digitala miljöer inte är äkta.

Vi diskuterar olika risker i digitala miljöer och funderar tillsammans på hur vi kan berätta om dessa för en vuxen. Vi övar oss i att ta skärmdumpar som bevismaterial.   

2.3 Ergonomi

Jag kommer ihåg att ta pauser medan jag arbetar med enheten.

Vi tränar på att sätta upp mål och pausa arbetet. 

(MO I3 M11; OL I1–I6 M11) 

Jag har studerat ergonomiska arbetsställningar.

Vi tränar på att sätta upp mål och pausa arbetet. 

(MO I3 M11; OL I1–I6 M11) 

3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt 

3.1 Informationshantering 

Jag kan under handledning söka information på internet.

Vi tränar på att skilja mellan sökmotorn och webbläsarens adressfält.  

Vi övar oss under handledning i att använda oss av URL-adresser och sökmotorer för att söka information och bilder med hjälp av sökord till exempel för föredrag eller uppsatser.  

(MO S2 T5, T7; OL S1–S6 T11) 

Jag har bekantat mig att använda en begreppskarta.

Vi övar oss i att strukturera information på en begreppskarta.  

Vi bekantar oss med att göra observationer och dra slutsatser av undervisningsvideor eller simuleringar.  

(MO I2 M5–M7, M10; MA I5 M4, M13; OL I3–I6 M5, M7, M11; RE I1–I3 M3, M7; LK I1–I4 M2, M7) 

3.2 Undersökande och kreativt arbete 

Jag har bekantat mig med användning av digitala lösningar som undersökningsverktyg.

Vi planerar och genomför en undersökning under handledning. Vi gör observationer och mätningar med hjälp av teknik (exempelvis kamera, bandspelare, stoppur/klocka, Forms, Excel).

(MO I2 M7, M8, I3 M10, M12; SL I1–I4 M3; OL I1–I6 M5, M11) 

4 Interaktion 

(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M6, M8, I3 M10, M12; BK I1–I3 M7; MA I1–I4 M3, M4; OL I2–I6 M7, M11) 

Jag har bekantat mig med interaktiva funktioner i digitala miljöer.

Vi tränar på de funktioner som stöder interaktion i de applikationer som vi använder (exempelvis Teams: samtal, meddelanden, diskussioner, ”gilla”-markeringar).  

Vi övar oss i att agera ansvarsfullt i digitala miljöer: vi följer anvisningar och visar gott uppförande i våra kommentarer. (LK I1–I4 M10; RE I1–I4 M7) 

Jag har tränat på att ta ansvar för gemenskapligt arbete i digitala miljöer.

Vi övar oss i att ta ansvar för gemenskapligt arbete exempelvis genom att sätta upp mål. 

Vi bekantar oss under handledning med ansvarsfull kommunikation och att ge feedback (O365-miljön).  

(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M7, I3 M12) 

Jag har tränat på arbete och påverkan i skolans digitala miljöer.

Vi tränar på grupparbete på nätet (exempelvis Teams) tillsammans med hela klassen och i mindre grupper. Vi övar oss i att påverka exempelvis genom att skriva meddelanden, svara på enkäter, kommentera till exempel grupparbeten och delta i diskussioner.