Updaterat 29.3.2023
1 Praktiska färdigheter och egen produktion
1.1 Grundläggande tekniska färdigheter
Vi går igenom användaravtalet och -villkoren samt hur vi tryggt kan transportera och förvara enheten.
Vi studerar datorns funktionsprinciper
- slå på och av
- aktivera viloläge
- ladda
- ladda ner uppdateringar
- att öppna och stänga program
- aktivera kameran
Vi diskuterar tillsammans hur vi kan påverka strömförbrukningen
- genom att justera skärmens ljusstyrka
- stänga onödiga program
- slå av tangentbordets bakgrundsbelysning
- genom att låsa datorn då vi tar paus i arbetet
Vi använder de viktigaste begreppen
- öppna, stänga
- Applikation
- fil, filformat
- Operativsystem
- tangentbord, mus, pekplatta
- kontaktledning
- USB-anslutning
- skärm
- Internet
Vi övar oss i att vid behov flytta filer mellan olika enheter. Samtidigt studerar vi de vanligaste filformaten och filändelserna.
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi diskuterar grunderna för användning av användarnamn och lösenord. Vi repeterar hur vi loggar in i O365-tjänsterna och använder det elektroniska arbetsbordet. Vi övar oss i att koppla in exempelvis mus, tangentbord, hörlurar till enheten.
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi tränar på vad vi ska göra
- om datorns batteri håller på att ta slut
- datorn måste startas om på grund av en uppdatering
- om datorn har gått sönder
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi tränar på justering av inställningarna i datorn (exempelvis språk-, ljud- och skärminställningar).
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi övar oss i att använda enhetens pekplatta (vänster och höger knapp). Vi tränar på att använda tangentbordet
- stora och små bokstäver
- specialtecken
- ordmellanrum
- radbyte
Vi övar oss i att använda de vanligaste kortkommandona
- Ctrl + A [markera allt]
- Ctrl + X [klippa ut]
- Ctrl + C [kopiera]
- Ctrl + V [klistra in]
- Ctrl + Z [ångra föregående kommando]
(MO S3 T11)
Vi tränar på tiofingerssystemet (exempelvis TypingMaster: kursen Snabbstart på Tangentbordet). På årskurs tre är målet att uppnå en skrivhastighet på 50 tecken per minut.
(MO S3 T11)
1.2 Verksamhet i olika miljöer
Vi bekantar oss med webbläsarna i enheten och övar oss i att använda dem (exempelvis Chrome, Edge). Vi lär oss om att använda flikar och rensa cacheminnet.
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi tränar på inloggning i Desku och M365-miljön med våra användarkoder.
(MO I2 M5–M8, I3 M10–M11; MA I1–I5 M4; SL I1–I6 M2; OL I1–I6 M11)
Vi övar oss i att använda M365-miljön (exempelvis Teams, OneDrive, Word, Excel, PowerPoint, Sway, Whiteboard). (MO I2 M5, I3 M10, M11; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M11–M16)
Vi övar oss i att dela filer med läraren eller andra elever.
(MO I2 M5–M8, I3 M10–M11; MA I1–I5 M4; SL I1–I6 M2; OL I1–I6 M11)
Vi övar oss i att göra och lämna in elektroniska uppgifter (exempelvis delade mappar, Teams: inlämning av uppgifter).
(MO I2 M5–M8, I3 M10–M11; MA I1–I5 M4; SL I1–I6 M2; OL I1–I6 M11)
Vi tränar på användning av gratis eller köpt digitalt läromaterial (exempelvis TypingMaster, Ville, kartapplikationer, förläggarnas material, Teams: framsteg i läskunnighet).
(MO I2 M5, I3 M10, M11; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M11–M16)
1.3 Produktion
Vi studerar tillsammans filstrukturen i Windows-datorerna.
Vi övar oss i att lagra våra arbeten i molntjänster (exempelvis OneDrive, Teams). Vi skapar en årskursmapp i OneDrive och övar oss i att spara våra arbeten exempelvis i läroämnes- eller periodspecifika mappar (exempelvis portföljarbete). Målet är att eleverna hittar en sparad fil bland mapparna, kan namnge den på nytt och radera den under handledning.
(MO I3 M6–M8, M10; SL I1–I6 M2, M3; MA I1–I5 M4, M5; OL I4, I5 M11)
Vi övar oss i att använda enhetens kamera genom att ta fotografier och spela in videor och redigera dem (beskärning, filter, ta bort bakgrunden).
(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13)
Vi övar oss i att spela in ljud (exempelvis diktafon, PowerPoint OneNote, Teams).
Vi bekantar oss med musikteknik.
(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13)
Vi gör små video- och bildprojekt om överenskomna teman. Vi studerar grunderna i bildberättande: bildstorlek, bildkomposition.
- Vi planerar och tecknar exempelvis en digital serie (exempelvis PowerPoint).
- Vi bekantar oss att göra små animationer tillsammans om överenskomna teman. Till exempel skriver och illustrerar vi en egen berättelse eller en figurs äventyr eller väljer en naturvetenskaplig modell (vattnets kretslopp, näringskedja e.d.) som tema.
(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13)
Vi tränar under handledning på att skriva i ett textbehandlingsprogram (exempelvis Word).
- fet stil
- kursiv
- justering av text
- ändring av teckenfärg
- understrykning
- skiljetecken
- radavstånd
- styckesindelning
- infogande av bilder
(A-språket I3 M11; MO I3 M10–M12; BK I2 M1, M4, M7; MA I1–I5 M4)
Vi bekantar oss med kalkylprogram.
- Vi övar oss i att göra upp enkla tabeller utifrån angivet material (exempelvis en läsordning).
- Vi tränar på att ändra cellstorleken och fastställa cellkantlinjer och bakgrundsfärger i cellerna.
(MA I5 M13; OL I1–I6 M5)
Vi lär oss om att teckna med enheten och använda planeringsverktyg (exempelvis Paint, Paint 3D, i webbläsaren Doodle 3D, Thinkercad). (MA I4 M11, BK I1–I3 M4; SL I1–I4 M3)
Vi bekantar oss med programmering och robotik i enlighet med målen för årskursen (målen visas på programmeringsstigen). (SL I3; MA I1 M14)
2 Ansvar och trygghet
2.1 Ansvarsfulla arbetssätt
Vi studerar upphovsrättsprinciperna, t.ex. Kopiraittila skola, åk 3–4.
(MO I3 M12; OL I3 M11; BK I2 M4, M5; MU I1–I4 M5)
Vi övar oss i att i de egna arbetena endast använda sådant material som det är tillåtet att använda (exempelvis CC-licenserad).
(MO I3 M12; OL I3 M11; BK I2 M4, M5; MU I1–I4 M5)
Vi tränar tillsammans på att bedöma olika informationskällors tillförlitlighet. Vi övar oss under handledning i att använda och göra källhänvisningar.
(MO I2 M5–M7; OL I1–I6 M14)
2.2 Trygga arbetssätt
(MO I1 M4, I3 M10–M12; OL I1–I2 M11)
Vi tränar på trygg verksamhet i digitala miljöer. Vi bekantar oss under handledning med grunderna i datasäkerhet och trygg användning av personuppgifter.
Vi diskuterar olika risker i digitala miljöer och funderar tillsammans på hur vi kan berätta om dessa för en vuxen. Vi övar oss i att ta skärmdumpar som bevismaterial.
2.3 Ergonomi
Vi tränar på att sätta upp mål och pausa arbetet.
(MO I3 M11; OL I1–I6 M11)
Vi tränar på att sätta upp mål och pausa arbetet.
(MO I3 M11; OL I1–I6 M11)
3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt
3.1 Informationshantering
Vi tränar på att skilja mellan sökmotorn och webbläsarens adressfält.
Vi övar oss under handledning i att använda oss av URL-adresser och sökmotorer för att söka information och bilder med hjälp av sökord till exempel för föredrag eller uppsatser.
(MO S2 T5, T7; OL S1–S6 T11)
Vi övar oss i att strukturera information på en begreppskarta.
Vi bekantar oss med att göra observationer och dra slutsatser av undervisningsvideor eller simuleringar.
(MO I2 M5–M7, M10; MA I5 M4, M13; OL I3–I6 M5, M7, M11; RE I1–I3 M3, M7; LK I1–I4 M2, M7)
3.2 Undersökande och kreativt arbete
Vi planerar och genomför en undersökning under handledning. Vi gör observationer och mätningar med hjälp av teknik (exempelvis kamera, bandspelare, stoppur/klocka, Forms, Excel).
(MO I2 M7, M8, I3 M10, M12; SL I1–I4 M3; OL I1–I6 M5, M11)
4 Interaktion
(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M6, M8, I3 M10, M12; BK I1–I3 M7; MA I1–I4 M3, M4; OL I2–I6 M7, M11)
Vi tränar på de funktioner som stöder interaktion i de applikationer som vi använder (exempelvis Teams: samtal, meddelanden, diskussioner, ”gilla”-markeringar).
Vi övar oss i att agera ansvarsfullt i digitala miljöer: vi följer anvisningar och visar gott uppförande i våra kommentarer. (LK I1–I4 M10; RE I1–I4 M7)
Vi övar oss i att ta ansvar för gemenskapligt arbete exempelvis genom att sätta upp mål.
Vi bekantar oss under handledning med ansvarsfull kommunikation och att ge feedback (O365-miljön).
(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M7, I3 M12)
Vi tränar på grupparbete på nätet (exempelvis Teams) tillsammans med hela klassen och i mindre grupper. Vi övar oss i att påverka exempelvis genom att skriva meddelanden, svara på enkäter, kommentera till exempel grupparbeten och delta i diskussioner.