Om enheten har ett systemfel eller går sönder

Om enheten har ett systemfel eller störning  

Om din elevdator får ett systemfel eller störning ska du genast berätta åt en lärare. Om problemet inte går att fixa i skolan kommer datorn och laddaren att bytas ut. 

  Om enheten går sönder 

Om en enhet som används av en elev går sönder måste en lärare genast informeras. (till exempel kan skärmen ha spruckit då enheten har fallit i golvet, eller så har någon annan situation som täcks av garantin uppstått). I dessa fall måste en olycksfallsanmälan göras.  

Olycksfallsanmälan kan fyllas i på skolan tillsammans med läraren. Om olyckan har inträffat hemma kan anmälan fyllas i med vårdnadshavaren eller läraren. I det senare fallet är det hursomhelst bra att vara i kontakt med läraren innan anmälan lämnas in. 

Olycksfallsanmälan behandlas av grundskoleförvaltningen. Efter att anmälan tagits emot kommer skolan kontaktas för att bestämma ersättningsförfarandet. Anmälningar behandlas inte i realtid, utan sköts i den ordning de anländer så fort omständigheterna tillåter. 

Om enheten har gått sönder till följd av vårdslös hantering eller förvaring kommer vårdnadshavaren kontaktas angående ersättning.

Om maskinen går förlorad eller blir stulen följs separata instruktioner.   

Om din enhet eller dina enheter blir stulna följer du dessa steg:   

  • Rapportera detta till elevens lärare eller skolans enhetsansvariga, som kommer att rapportera stölden till IT-supporttjänsten.   
  • Meddela grundutbildningsförvaltningen så snart som möjligt   
  • Gör en polisanmälan om du misstänker brott.   

Följ även stegen ovan om enheten går förlorad men du inte är säker på om den är stulen.  
  
Om du behöver instruktioner eller om fallet är oklart, rådfråga din lärare.