Årskus 5, IKT-plan

Updaterat 29.3.2023

1 Praktiska färdigheter och egen produktion 

1.1 Grundläggande tekniska färdigheter 

Jag kan använda enheten omsorgsfullt och ansvarsfullt.

Vi går igenom användaravtalet och -villkoren samt hur vi tryggt kan transportera och förvara enheten. Vi repeterar datorns funktionsprinciper. Vi diskuterar tillsammans hur vi kan påverka strömförbrukningen. 

 

Vi tränar på justering av inställningarna i datorn exempelvis  

  • språkinställningar 
  • ljudinställningar 
  • skärminställningar 

Vi tränar på att använda korrekta begrepp 

  • öppna, stänga 
  •  Applikation, fil, filformat 
  •  operativsystem 
  •  tangentbord, mus, pekplatta 
  • Kontaktledning, USB-anslutning, skärm 
  • internet 

Vi övar oss i att vid behov flytta filer mellan olika enheter. Samtidigt studerar vi de vanligaste filformaten och filändelserna.  

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag förstår betydelsen av lösenordets integritet och kan byta lösenord vid behov.

Vi diskuterar grunderna för användning av användarnamn och lösenord. Vi repeterar hur vi kan byta lösenord vid behov. 

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag kan skriva med båda händerna på tangentbordet.

Vi övar oss i att använda de vanligaste kortkommandona 

  • Ctrl + F [sök] 
  • Windows + L [lås datorn] 

Vi tränar ytterligare på tiofingerssystemet (exempelvis TypingMaster Grundkurs Junior).  

(MO S3 T11) 

1.2 Verksamhet i olika miljöer 

Jag har tränat på användning av elektroniska inlärningsmiljöer.

Vi övar oss under handledning i att förflytta oss mellan de olika versionerna av M365-tjänsterna (exempelvis Word Online och Word). 

Vi övar oss i att dela filer med läraren eller andra elever. 

(MO I2 M5, I3 M10–M12; A-språket I3 M6, M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M5, M11–M16) 

Jag kan göra elektroniska uppgifter och lämna in dem under handledning.

Vi övar oss i att självständigt göra och lämna in elektroniska uppgifter (exempelvis delade mappar, Teams: inlämning av uppgifter).  

 (MO I2 M5, I3 M10–M12; A-språket I3 M6, M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M5, M11–M16) 

 Eleverna övar sig i att skriva prov, svara på enkäter och fylla i formulär i elektroniska miljöer (exempelvis Forms, Teams). (MA I1–I5 M1, OL I1–I6 M6) 

Jag har bekantat mig med det elevhanteringssystem som används.

Vi bekantar oss med elevhanteringssystemet (Wilma) tillsammans (exempelvis bedömningsuppgifter, information om läxor). Vi övar oss i att skicka och läsa meddelanden och att följa lektionsanteckningarna. 

(MO I2 M5, I3 M11; A-språket I3 M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1; OL I1–I6 M11) 

Jag har tränat på användning av digitala läromaterial.

Vi tränar på användning av gratis eller köpt digitalt läromaterial (exempelvis TypingMaster, Ville, kartapplikationer, förläggarnas material, Teams: framsteg i läskunnighet).  

Vi övar oss under handledning i att förflytta oss mellan de olika versionerna av O365-tjänsterna (exempelvis Word Online och Word).  

(MO I2 M5, I3 M10–M12; A-språket I3 M6, M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M5, M11–M16) 

Jag kan under handledning följa med hur min inlärning framskrider.

Vi övar oss i att följa framsteg i den egna inlärningen med hjälp av en särskild egenskap i digitala miljöer (exempelvis TypingMaster, Teams Forms, Ville, förläggarnas material, Wilma). (MO I2 M5, I3 M12; MA I1–I5 M1, M5) 

1.3 Produktion

Jag kan hålla min molntjänstmiljö i ordning under handledning.

Vi uppdaterar filstrukturen i M365-miljön (årskursmappen) och repeterar hur arbeten lagras i molntjänster (exempelvis portföljarbete). Målet är att eleverna kan hitta en sparad fil bland mapparna, namnge den på nytt och radera den.

(MO I3 M6–M8, M10; SL M2, M3; MA M4, M5; OL I4, I5 M11; SH I1–I3 M4, M9) 

Jag behärskar grunderna i bildbehandling och redigering av videor.

Vi repeterar användningen av kamera genom att ta fotografier och spela in videor och genom att redigera dem med hjälp av ett bildbehandlingsprogram (beskära, infoga text, ta bort bakgrund). 

Vi skapar ett nytt alster av en färdig bild eller ett foto som tagits av ett av våra egna arbeten med hjälp av ett bildbehandlingsprogram. 

(MO I2 M5–M6; I3 M10; BK I1–I3 M1–M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3, M5; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13) 

Jag har tränat på inspelning av ljud.

Vi övar oss i att spela in tal som en del av en inlärningsuppgift (exempelvis ljudspåret på en video, PowerPoint OneNote, Teams).  

Vi bekantar oss med musikteknik. 

(MO I2 M5–M6; I3 M10; BK I1–I3 M1–M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3, M5; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13) 

Jag har deltagit i ett video- och bildprojekt.

Vi studerar filmberättande och tränar på redigering av videor (användning av olika bildformat). Vi kommer med idéer i grupp och skapar ett filmmanus, spelar in en film och redigerar den utifrån idén. 

(MO I2 M5–M6; I3 M10; BK I1–I3 M1–M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3, M5; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13) 

Jag kan producera och redigera text i digitala miljöer.

Vi producerar text i ett textbehandlingsprogram (exempelvis Word).  

  • fet stil 
  • kursiv 
  • justering av text 
  • ändring av teckenfärg 
  • understrykning 
  • skiljetecken 
  • radavstånd 
  • styckesindelning 
  • infogande av bilder 

Vi övar oss i att infoga bilder i filer (positionering och beskärning av bilder, bildtexter).  

Vi tränar på användning av nedre och övre index.  

(MO I3, M10–M11; SH I1–I3 M9; OL I3, I5 M6, LK I1–I5 M5; RE I1, I2 M2) 

Jag har övat mig att skapa diagram enligt instruktioner i kalkylprogram.

Vi övar oss under handledning i att skapa stapel- och cirkeldiagram av materialet och redigera dem (exempelvis byta färg och text).  

Vi tränar på att infoga diagram i textfiler. 

(MA I5 M13; OL I1–I6 M5, M6) 

Jag kan skapa digitala presentationer under handledning.

Vi övar oss i att skapa presentationer enligt anvisningar exempelvis infoga bilder, grafiska presentationer eller videor samt lägga till rubriker och redigera dem (exempelvis PowerPoint).  

Vi studerar skillnaden mellan den text som presenteras för andra och de egna presentationsanteckningarna.  

(A-språket I3 M11; MO I2 M8, I3 M10, I4 M14; BK I2 M3; SL I1, I2, I6 M6; OL I1–I6 M5)   

Jag har bekantat mig med 3d-modellering.

Vi övar oss i att teckna med enheten och använda planeringsverktyg (exempelvis Paint, Paint 3D, i webbläsaren Doodle 3D, Thinkercad).

Vi tränar på 3D-modellering under handledning och bekantar oss med 3D-utskrifter i mån av möjlighet.  

(MA I4 M11, BK I1–I3 M4; SL I1–I4 M3) 

Jag har tränat på programmering i grafiska programmeringsmiljöer och studerat robotik i enlighet med målen för min årskurs.

Vi bekantar oss med programmering och robotik i enlighet med målen för årskursen (målen visas på programmeringsstigen). (SL I3; MA I1 M14) 

2 Ansvar och trygghet 

2.1 Ansvarsfulla arbetssätt 

Jag har övat mig i att visa gott uppförande i digitala miljöer.

Vi diskuterar tillsammans hur mobbning, skvaller och spridning av falsk information på nätet inte är ansvarsfullt och vilka eventuella följder det kan ha.

(A-språket I3 M7; MO I2 M7, I3 M10–M12; HI I1–I5 M2, M3; OL I1–I6 M14; SH I1, I3 M9; LK I1–I4 M10; RE I1–I3 M4) 

Jag respekterar upphovsrättigheterna och kan använda exempelvis CC-märkta material.

Vi repeterar sökningen av bilder med bildsökning för egna arbeten. Vi repeterar anvisningarna kring upphovsrätten och studerar exempelvis användning av musik i bakgrunden till videor.

(MO I3 M12; OL I3 M11; BK I2 M4, M5; MU I1–I4 M5) 

Jag har övat mig i att söka information i flera olika källor med hjälp av sökmotorer. Jag har tränat på användning av källhänvisningar.

Vi tränar på att bedöma informationens och olika informationskällors tillförlitlighet.  

Vi övar oss i att använda och göra källhänvisningar.

(MO I2 M5, M7, I3 M10–M13; HI M2, M3; OL M14, RE I1–I4 M4; LK I1–I4 M2, M5) 

2.2 Trygga arbetssätt

(MO I3, SH I1, I3 M4, M9; OL I1–I2 M11) 

Jag följer principerna för datasäkerhet i mitt arbete.

Vi repeterar trygga arbetssätt i digitala miljöer, datasäkerhetsprinciperna och trygg användning av personuppgifter.  

Vi studerar olika sätt att samla in information i digitala miljöer samt det digitala avtrycket. 

Jag vet att alla personer och bilder och all information i digitala miljöer inte är äkta.

Vi repeterar olika risker i digitala miljöer och hur vi genom egen verksamhet kan skydda oss mot bedrägeriförsök.  

Jag vet hur digitala innehåll påverkar mig och hurdana innehåll som främjar mitt välbefinnande.

Vi repeterar betydelsen av åldersgränser och återkallar i minnet hurdana digitala innehåll som främjar välbefinnandet. 

2.3 Ergonomi

Jag känner igen ergonomiska arbetsställningar och försöker komma ihåg ergonomin när jag arbetar med enheten. Jag kommer ihåg att ta pauser medan jag arbetar med enheten.

Vi studerar ergonomiska arbetsställningar (sittställning, händernas ställning).  

Vi tränar på att sätta upp mål och pausa arbetet.

(MO I3 M11; OL I1–I6 M11) 

Jag kan justera inställningarna under handledning.

Vi handleder eleverna i att justera skärmens inställningar (ljusstyrka, resolution, färger och volym enligt behov).  

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt 

3.1 Informationshantering 

Jag kan använda mig av sökmotorer mångsidigt för att söka information på internet och göra avancerade sökningar.

Vi repeterar sökningen av information på internet och avancerade sökningar.  

Vi bekantar oss med informationssökning med hjälp av databaser (bibliotekssamarbete).  

(MO I2 M6, I3 M12; HI I1–I5 M2; BK I1–I3 M1; MA I1–I5 M1; OL I1–I6 M14) 

Vi övar oss i att också söka information på främmande språk (främmande språk, vetenskapliga namn).

(A-språket I3 M7; MO I2 M7; BK I2 M1; SH I1, I2, I3 M4; OL I3 M11, M14, M16)   

Jag har under handledning tränat på att organisera och presentera information.

Vi lär oss under handledning om hur vi kan organisera, klassificera och presentera information (en begreppskarta, gemensamma ”tankeväggar”).  

Vi tränar under handledning på att göra observationer och dra slutsatser av undervisningsvideor eller simuleringar.  

(MO I2 M5–M7, M10; MA I1–I5 M4, M5, I4 M11, I5 M13; OL I3–I6 M5, M7, M11; RE I1–I3 M4; LK I1–I4 M2, M7) 

Jag har övat mig i att skapa multimediala verk både självständigt och i gemenskapliga miljöer.

Vi övar oss i att producera och använda skriven text, bilder och videor självständigt och i sociala miljöer (exempelvis Teams) (exempelvis dokumentering, portföljer).   

(A-språket I2 M7; MO I1–I3 M4, M6, M10, M12; BK I1–I3 M4; SL I6 M2, M7; OL I1–I6 M5) 

3.2 Undersökande och kreativt arbete 

Jag har tränat på användning av kartapplikationer under handledning.

Vi tränar på färdigheterna att använda kartor och geomedia i digitala miljöer.  

(OL I1–I6 M11, M13, M16) 

Jag har övat mig med användning av digitala lösningar som undersökningsverktyg.

Vi planerar och genomför en undersökning under handledning. Vi gör observationer och mätningar med hjälp av teknik (exempelvis kamera, bandspelare, stoppur/klocka, Forms, Excel). (OL I1–I6 M5, M11) 

(MO I2 M7, M8, I3 M10, M12; SL I1–I4 M3; OL I1–I6 M5, M11) 

Jag kan föreslå användning av en digital miljö som är ändamålsenlig för mitt arbete.

Vi handleder eleverna i att välja en lämplig typ av innehåll för sina digitala arbeten (exempelvis bild, video, ljud).

Vi bekantar oss med självuttryck i digitala miljöer (exempelvis skapande av musik, programmering och robotik).

(A-språket I1 M11; MO I1 M4, I3 M10–M12; BK I1–I3 M3, M4; SL I1–I4 M2, M3, M6; MA I1 M14; MU I1–I4 M5) 

4 Interaktion 

(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M6, M8, I3 M10, M12; BK I1–I3 M7; MA I1–I4 M3 M4; SH I1–I4 M4, M9; OL I2–I6 M7, M11) 

Jag har tränat på de funktioner i applikationerna som används som stöd för interaktionen.

Vi använder oss av digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt och tränar på de möjligheter i applikationerna som stöder interaktion i undervisningen.  

 

Vi övar oss i att  

- samproducera i digitala miljöer (exempelvis processkrivande) 

- använda kommentarsverktyget  

- skapa och använda grupparbetsmappar 

Jag har tränat på ansvarsfull kommunikation och att ge feedback.

Vi använder oss av digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt och tränar på de möjligheter i applikationerna som stöder interaktion i undervisningen. 

Vi övar oss i att 

- använda interaktiv kommunikation och att ge feedback (exempelvis O365-miljön)

- använda de applikationer som vi använder i inlärningssyfte och för att hålla kontakt med andra (exempelvis Teams, e-post, Wilma)

Jag kan öppna bilagor.

Vi övar oss i att iaktta gott uppförande när vi skriver e-post, att skicka och läsa meddelanden och öppna bilagor.  

Jag har tränat på att ta ansvar för gemenskapligt arbete i digitala miljöer.

Vi övar oss i att ta ansvar för gemenskapligt arbete exempelvis genom att sätta upp mål. 

Jag har tränat på arbete och påverkan i skolans digitala miljöer. Jag kan diskutera sakligt i digitala miljöer.

Vi tränar på grupparbete på nätet (exempelvis Teams) tillsammans med hela klassen och i mindre grupper.  

Vi övar oss i påverkan exempelvis genom att skriva meddelanden, svara på enkäter, kommentera till exempel grupparbeten och delta i diskussioner (exempelvis Teams).