Årskurs 4, IKT-plan

Updaterat 29.3.2023

1 Praktiska färdigheter och egen produktion 

1.1 Grundläggande tekniska färdigheter 

Jag kan använda enheten omsorgsfullt och ansvarsfullt.

Vi går igenom användaravtalet och -villkoren samt hur vi tryggt kan transportera och förvara enheten.  

Vi repeterar datorns funktions principer  

  • slå på och av 
  • aktivera viloläge 
  • ladda 
  • ladda ner uppdateringar 
  • öppna och stänga program 
  • aktivera kameran 

 Vi övar oss i att koppla in exempelvis mus, tangentbord, hörlurar till enheten.   

 Vi diskuterar tillsammans hur vi kan påverka strömförbrukningen  

  • genom att justera skärmens ljusstyrka 
  •  stänga onödiga program 
  •  slå av tangentbordets bakgrundsbelysning 
  •  genom att låsa datorn då vi tar paus i arbetet 

Vi använder de viktigaste begreppen  

  • öppna, stänga 
  •  applikation 
  •  fil, filformat 
  •  operativsystem 
  •  tangentbord, mus, pekplatta 
  • kontaktledning 
  • USB-anslutning 
  • skärm 
  • internet  

Vi övar oss i att vid behov flytta filer mellan olika enheter. Samtidigt studerar vi de vanligaste filformaten och filändelserna.   

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag vet mitt lösenord och att jag inte ska lämna ut det för utomstående. Jag har övat mig i att byta lösenord.

Vi repeterar användningen av personliga koder samt hur vi loggar in i O365-tjänsterna och använder det elektroniska arbetsbordet. 

 Vi bekantar oss med användningen av starka lösenord. Vi övar oss i att byta lösenord under handledning. 

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag har övat mig i att arbeta enligt stegvisa instruktioner i digitala miljöer.

Vi övar oss i att arbeta enligt steg-för-steg-instruktioner (exempelvis ladda ner uppdateringar, ansluta datorn till ett trådlöst nätverk, följa instruktioner under lektionerna). 

(MO I2 M5; MA I1 M5, M14, OL I1–I5 M5) 

 Vi tränar på vad vi ska göra  

  • om datorns batteri håller på att ta slut 
  • datorn måste startas om på grund av en uppdatering 
  • om datorn har gått sönder 

Vi tränar på justering av inställningarna i datorn (exempelvis språk-, ljud- och skärminställningar).  

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag kan använda pekplatta och tangentbord.

Vi övar oss i att använda de vanligaste kortkommandona  

  • Ctrl + A [markera allt] 
  • Ctrl + X [klippa ut] 
  • Ctrl + C [kopiera] 
  • Ctrl + V [klistra in]  
  • Ctrl + Z [ångra föregående kommando] 

(MO S3 T11) 

Jag har tränat vidare på tiofingerssystemet.

Vi stärker färdigheterna att använda tiofingerssystemet (exempelvis TypingMaster Snabbstart på Tangentbordet).  

(MO S3 T11) 

1.2 Verksamhet i olika miljöer 

Jag kan använda webbläsare.

Vi bekantar oss med webbläsarna i enheten och övar oss i att använda dem (Chrome, Edge). Vi lär oss om att använda flikar och rensa cacheminnet. 

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14) 

Jag har tränat på användning av elektroniska inlärningsmiljöer.

Vi övar oss i att använda M365-miljön (exempelvis Teams OneDrive, Word, Excel, PowerPoint, Sway, Whiteboard).  

Vi övar oss i att ge applikationer rättigheter (kamera, mikrofon).  

Vi övar oss under handledning i att förflytta oss mellan de olika versionerna av M365-tjänsterna (exempelvis Word Online och Word). 

(MO I2 M5, I3 M10, M11; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M11–M16) 

Jag har tränat på delning av filer.

Vi övar oss i att dela filer med läraren eller andra elever. 

(MO I2 M5–M8, I3 M10–M11; MA I1–I5 M4; SL I1–I6 M2; OL I1–I6 M11) 

Jag har övat mig i att göra elektroniska uppgifter och lämna in dem enligt instruktioner.

Vi övar oss i att göra och lämna in elektroniska uppgifter (exempelvis delade mappar, Teams: inlämning av uppgifter).  

 (MO I2 M5–M8, I3 M10–M11; MA I1–I5 M4; SL I1–I6 M2; OL I1–I6 M11) 

Eleverna övar sig i att skriva prov, svara på enkäter och fylla i formulär i elektroniska miljöer (exempelvis Forms, Teams). (MA I1–I5 M1) 

Jag har tränat på användning digitala läromaterial enligt instruktioner.

Vi tränar på användning av gratis eller köpt digitalt läromaterial (exempelvis TypingMaster, Ville, kartapplikationer, förläggarnas material, Teams: framsteg i läskunnighet).  

(MO I2 M5, I3 M10, M11; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M11–M16) 

Jag kan under handledning följa med hur min inlärning framskrider.

Vi övar oss i att följa framsteg i den egna inlärningen med hjälp av en särskild egenskap i digitala miljöer (exempelvis TypingMaster, Teams Forms, Ville, förläggarnas material, Wilma). (MO I2 M5, I3 M12; MA I1–I5 M1, M5) 

1.3 Produktion

Jag kan skapa och namnge filer i molntjänster. 

Vi skapar en årskursmapp i OneDrive under vilken vi skapar mappar exempelvis per läroämne eller period (exempelvis portföljarbete).

Vi namnger mappar och filer under handledning. Målet är att eleverna kan hitta en sparad fil bland mapparna, namnge den på nytt och radera den under handledning.

(MO I3 M6–M8, M10; SL I1–I6 M2, M3; MA I1–I5 M4, M5; OL I4, I5 M11; SH I1–I3 M4, M9) 

Jag har tränat på fotografering samt inspelning av videor.

Vi övar oss i att använda enhetens kamera genom att ta fotografier och spela in videor och redigera dem. 

(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13) 

Jag har tränat på att spela in tal och ljud.

Vi övar oss i att spela in ljud (exempelvis diktafon, PowerPoint OneNote, Teams).  

 Vi bekantar oss med musikteknik. 

(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13) 

Jag har bekantat mig med att göra video- och bildprojekt.

Vi gör små video- och bildprojekt om överenskomna teman. Vi studerar grunderna i bildberättande: bildstorlek, bildkomposition. 

- Vi skapar till exempel en reklambild av överenskommet innehåll med hjälp av tekniken Greenscreen. 

- Vi gör animationer tillsammans om överenskomna teman. Till exempel skriver och illustrerar vi en egen berättelse eller en figurs äventyr eller väljer en naturvetenskaplig modell (vattnets kretslopp, näringskedja e.d.) som tema. 

(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13) 

Jag har producerat och redigerat text i digitala miljöer.

Vi repeterar redigeringen av text i ett textbehandlingsprogram (exempelvis Word). 

  • fet stil 
  • kursiv 
  • justering av text 
  • ändring av teckenfärg 
  • understrykning 
  • skiljetecken 
  • radavstånd 
  • styckesindelning 
  • infogande av bilder 

 Vi övar oss i att ändra språkinställningarna.  

(A-språket I3 M11; MO I3 M10–M12; BK I2 M1, M4, M7; MA I1–I5 M4; SH I1–I3 M9) 

Jag har bekantat mig med att skapa diagram enligt instruktioner i kalkylprogram.

Vi gör upp enkla tabeller utifrån angivet material under handledning.  

Vi övar oss i att skapa diagram av materialet.

(MA I5 M13; OL I1–I6 M5) 

Jag har övat mig i att skapa och redigera digitala presentationer enligt instruktioner.  

Vi studerar tillsammans hur man gör presentationer (exempelvis PowerPoint).  

Vi tränar på att redigera presentationen enligt anvisningar (exempelvis att infoga bilder eller videor eller lägga till rubriker och redigera dem). Vi övar oss i att skriva presentationstexter med hela meningar. (Glöm dock inte att handleda eleverna i att återge informationen med egna ord.)  

(MO I2 M8, I3 M10, I4 M14; BK I2 M3; MA I1–I5 M4; OL I1–I6 M11) 

Jag har studerat hur det är att teckna och planera med enheten.

Vi lär oss om att teckna med enheten och använda planeringsverktyg (exempelvis Paint, Paint 3D, i webbläsaren Doodle 3D, Thinkercad). (MA I4 M11, BK I1–I3 M4; SL I1–I4 M3) 

Jag har tränat på programmering i grafiska programmeringsmiljöer och studerat robotik i enlighet med målen för min årskurs.

Vi bekantar oss med programmering och robotik i enlighet med målen för årskursen (målen visas på programmeringsstigen). (SL I3; MA I1 M14) 

2 Ansvar och trygghet 

2.1 Ansvarsfulla arbetssätt 

Jag har övat mig i att visa gott uppförande i digitala miljöer. Jag vet att mobbning, skvaller och spridning av falsk information på nätet inte är ansvarsfullt och vilka eventuella följder det kan ha.

Vi diskuterar tillsammans hur mobbning, skvaller och spridning av falsk information på nätet inte är ansvarsfullt och vilka eventuella följder det kan ha. (A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M7, I3 M10–M12; SH I1–I3 M4; LK I1–I4 M10; RE I1–I4 M7) 

Jag vet att i mina arbeten endast får använda sådant material som det är tillåtet att använda.

Vi repeterar upphovsrättsprinciperna, exempelvis Kopiraittila skola, åk 3–4. 

Vi övar oss i att i de egna arbetena endast använda sådant material som det är tillåtet att använda (till exempel CC – licenserad material). (MO I3 M12; OL I3 M11; BK I2 M4, M5; MU I1–I4 M5) 

Jag har tränat på användning av källor och hur man gör källhänvisningar. Jag vet att alla källor inte är tillförlitliga.

Vi tränar på att bedöma informationens och olika informationskällors tillförlitlighet.  

Vi övar oss under handledning i att använda och göra källhänvisningar.  

(MO I2 M5–M7; OL SI–I6 M14; SH M6; M9; RE M3, M7; LK M2) 

Jag känner igen olika texter i digitala miljöer.

Vi tränar på att identifiera olika texttyper (exempelvis reklam, insändare).  

(MO I2 M5–M7; OL SI–I6 M14; SH M6; M9; RE M3, M7; LK M2) 

2.2 Trygga arbetssätt

(MO I1 M4, I3 M10–M12, SH I1, I3 M4, M9; OL I1–I2 M11) 

Jag följer principerna för datasäkerhet i mitt arbete.

Vi tränar på hur vi tryggt kan agera i digitala miljöer. Vi bekantar oss med grunderna i datasäkerhet och trygg användning av personuppgifter under handledning.   

Jag har bekantat mig med åldersgränserna för de tjänster som jag använder och vad åldersgränserna innebär.

Vi studerar betydelsen av åldersgränser.  

2.3 Ergonomi

Jag kommer ihåg att ta pauser medan jag arbetar med enheten.

Vi tränar på att sätta upp mål och pausa arbetet.

(MO I3 M11; OL I1–I6 M11)

Jag har tränat på ergonomiska arbetsställningar.

Vi lär oss om vad en ergonomisk arbetsställning innebär (sittställning, händernas ställning).  

(MO I3 M11; OL I1–I6 M11) 

3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt 

3.1 Informationshantering 

Jag kan under handledning söka information för föredrag eller uppsatser. Jag har tränat på att göra avancerade sökningar.

Vi tränar på att urskilja sökmotorn från webbläsarens adressfält.  

Vi övar oss under handledning i att använda oss av URL-adresser och sökmotorer för att söka information och bilder exempelvis om ett djur.

(MO S2 T5, T7; OL S1–S6 T11) 

Vi bekantar oss med informationssökning också på främmande språk (främmande språk, vetenskapliga namn). (A-språket I3 M7; MO I2 M7; BK I2 M1; SH I1, I2, I3 M4; OL I3 M11, M14, M16) 

Jag har bekantat mig att använda en begreppskarta.

Vi lär oss under handledning om hur vi kan organisera, klassificera och presentera information. Vi övar oss i att strukturera information på en begreppskarta och presentera information i enkla tabeller (till exempel gemensamma ”tankeväggar”).  

Vi bekantar oss med att göra observationer och dra slutsatser av undervisningsvideor eller simuleringar.  

(MO I2 M5–M7, M10; MA I5 M4, M13; OL I3–I6 M5, M7, M11; RE I1–I3 M3, M7; LK I1–I4 M2, M7) 

3.2 Undersökande och kreativt arbete 

Jag har bekantat mig med användning av kartapplikationer.

Vi bekantar oss med färdigheterna att använda kartor och geomedia i digitala miljöer. (OL I1–I6 M11, M13, M16) 

Jag har övat mig med användning av digitala lösningar som undersökningsverktyg.

Vi planerar och genomför en undersökning under handledning. Vi gör observationer och mätningar med hjälp av teknik (exempelvis kamera, bandspelare, stoppur/klocka, Forms, Excel).

(MO I2 M7, M8, I3 M10, M12; SL I1–I4 M3; OL I1–I6 M5, M11) 

4 Interaktion 

(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M6, M8, I3 M10, M12; BK I1–I3 M7; MA I1–I4 M3 M4; SH I1–I4 M4, M9; OL I2–I6 M7, M11) 

Jag har tränat på de funktioner i applikationerna som används som stöd för interaktionen.

Vi går igenom regler kring sociala medier. 

Vi tränar på de funktioner som stöder interaktion i de applikationer som vi använder (exempelvis Teams: samtal, meddelanden, diskussioner, ”gilla”-markeringar).   

Vi övar oss i att agera ansvarsfullt i digitala miljöer (exempelvis Teams): vi följer anvisningarna och visar gott uppförande i våra kommentarer. (LK I1–I4 M10; RE I1–I4 M7) 

Jag har tränat på ansvarsfull kommunikation och att ge feedback under handledning. 

Vi tränar på interaktiv kommunikation och att ge feedback under handledning (O365-miljön).

Jag kan skicka och svara på e-postmeddelanden.

Vi övar oss i att iaktta gott uppförande när vi skriver e-post till exempelvis läraren, föräldrarna eller klasskamrater.  

Jag har tränat på att ta ansvar för gemenskapligt arbete i digitala miljöer.

Vi övar oss i att ta ansvar för gemenskapligt arbete exempelvis genom att sätta upp mål.

(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M7, I3 M12)

Jag har tränat på arbete och påverkan i skolans digitala miljöer.

Vi tränar på grupparbete på nätet tillsammans med hela klassen och i mindre grupper.  

Vi övar oss i att påverka exempelvis genom att skriva meddelanden, svara på enkäter, kommentera till exempel grupparbeten och delta i diskussioner (exempelvis Teams).