Updaterat 29.3.2023
1 Praktiska färdigheter och egen produktion
1.1 Grundläggande tekniska färdigheter
Vi går igenom användaravtalet och -villkoren samt hur vi tryggt kan transportera och förvara enheten. Vi repeterar datorns funktionsprinciper. Vi diskuterar tillsammans hur vi kan påverka strömförbrukningen.
Vi tränar på justering av inställningarna i datorn exempelvis
- språkinställningar
- ljudinställningar
- skärminställningar
Vi tränar på att använda korrekta begrepp
- öppna, stänga
- Applikation, fil, filformat
- operativsystem
- tangentbord, mus, pekplatta
- Kontaktledning, USB-anslutning, skärm
- internet
Vi övar oss i att vid behov flytta filer mellan olika enheter. Samtidigt studerar vi de vanligaste filformaten och filändelserna.
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi diskuterar grunderna för användning av användarnamn och lösenord. Vi repeterar hur vi kan byta lösenord vid behov.
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi övar oss i att använda de vanligaste kortkommandona
- Ctrl + F [sök]
- Windows + L [lås datorn]
Vi tränar ytterligare på tiofingerssystemet (exempelvis TypingMaster Grundkurs Junior).
(MO S3 T11)
1.2 Verksamhet i olika miljöer
Vi övar oss under handledning i att förflytta oss mellan de olika versionerna av M365-tjänsterna (exempelvis Word Online och Word).
Vi övar oss i att dela filer med läraren eller andra elever.
(MO I2 M5, I3 M10–M12; A-språket I3 M6, M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M5, M11–M16)
Vi övar oss i att självständigt göra och lämna in elektroniska uppgifter (exempelvis delade mappar, Teams: inlämning av uppgifter).
(MO I2 M5, I3 M10–M12; A-språket I3 M6, M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M5, M11–M16)
Eleverna övar sig i att skriva prov, svara på enkäter och fylla i formulär i elektroniska miljöer (exempelvis Forms, Teams). (MA I1–I5 M1, OL I1–I6 M6)
Vi bekantar oss med elevhanteringssystemet (Wilma) tillsammans (exempelvis bedömningsuppgifter, information om läxor). Vi övar oss i att skicka och läsa meddelanden och att följa lektionsanteckningarna.
(MO I2 M5, I3 M11; A-språket I3 M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1; OL I1–I6 M11)
Vi tränar på användning av gratis eller köpt digitalt läromaterial (exempelvis TypingMaster, Ville, kartapplikationer, förläggarnas material, Teams: framsteg i läskunnighet).
Vi övar oss under handledning i att förflytta oss mellan de olika versionerna av O365-tjänsterna (exempelvis Word Online och Word).
(MO I2 M5, I3 M10–M12; A-språket I3 M6, M11; HI I1–I5 M10; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M5, M11–M16)
Vi övar oss i att följa framsteg i den egna inlärningen med hjälp av en särskild egenskap i digitala miljöer (exempelvis TypingMaster, Teams Forms, Ville, förläggarnas material, Wilma). (MO I2 M5, I3 M12; MA I1–I5 M1, M5)
1.3 Produktion
Vi uppdaterar filstrukturen i M365-miljön (årskursmappen) och repeterar hur arbeten lagras i molntjänster (exempelvis portföljarbete). Målet är att eleverna kan hitta en sparad fil bland mapparna, namnge den på nytt och radera den.
(MO I3 M6–M8, M10; SL M2, M3; MA M4, M5; OL I4, I5 M11; SH I1–I3 M4, M9)
Vi repeterar användningen av kamera genom att ta fotografier och spela in videor och genom att redigera dem med hjälp av ett bildbehandlingsprogram (beskära, infoga text, ta bort bakgrund).
Vi skapar ett nytt alster av en färdig bild eller ett foto som tagits av ett av våra egna arbeten med hjälp av ett bildbehandlingsprogram.
(MO I2 M5–M6; I3 M10; BK I1–I3 M1–M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3, M5; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13)
Vi övar oss i att spela in tal som en del av en inlärningsuppgift (exempelvis ljudspåret på en video, PowerPoint OneNote, Teams).
Vi bekantar oss med musikteknik.
(MO I2 M5–M6; I3 M10; BK I1–I3 M1–M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3, M5; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13)
Vi studerar filmberättande och tränar på redigering av videor (användning av olika bildformat). Vi kommer med idéer i grupp och skapar ett filmmanus, spelar in en film och redigerar den utifrån idén.
(MO I2 M5–M6; I3 M10; BK I1–I3 M1–M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3, M5; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13)
Vi producerar text i ett textbehandlingsprogram (exempelvis Word).
- fet stil
- kursiv
- justering av text
- ändring av teckenfärg
- understrykning
- skiljetecken
- radavstånd
- styckesindelning
- infogande av bilder
Vi övar oss i att infoga bilder i filer (positionering och beskärning av bilder, bildtexter).
Vi tränar på användning av nedre och övre index.
(MO I3, M10–M11; SH I1–I3 M9; OL I3, I5 M6, LK I1–I5 M5; RE I1, I2 M2)
Vi övar oss under handledning i att skapa stapel- och cirkeldiagram av materialet och redigera dem (exempelvis byta färg och text).
Vi tränar på att infoga diagram i textfiler.
(MA I5 M13; OL I1–I6 M5, M6)
Vi övar oss i att skapa presentationer enligt anvisningar exempelvis infoga bilder, grafiska presentationer eller videor samt lägga till rubriker och redigera dem (exempelvis PowerPoint).
Vi studerar skillnaden mellan den text som presenteras för andra och de egna presentationsanteckningarna.
(A-språket I3 M11; MO I2 M8, I3 M10, I4 M14; BK I2 M3; SL I1, I2, I6 M6; OL I1–I6 M5)
Vi övar oss i att teckna med enheten och använda planeringsverktyg (exempelvis Paint, Paint 3D, i webbläsaren Doodle 3D, Thinkercad).
Vi tränar på 3D-modellering under handledning och bekantar oss med 3D-utskrifter i mån av möjlighet.
(MA I4 M11, BK I1–I3 M4; SL I1–I4 M3)
Vi bekantar oss med programmering och robotik i enlighet med målen för årskursen (målen visas på programmeringsstigen). (SL I3; MA I1 M14)
2 Ansvar och trygghet
2.1 Ansvarsfulla arbetssätt
Vi diskuterar tillsammans hur mobbning, skvaller och spridning av falsk information på nätet inte är ansvarsfullt och vilka eventuella följder det kan ha.
(A-språket I3 M7; MO I2 M7, I3 M10–M12; HI I1–I5 M2, M3; OL I1–I6 M14; SH I1, I3 M9; LK I1–I4 M10; RE I1–I3 M4)
Vi repeterar sökningen av bilder med bildsökning för egna arbeten. Vi repeterar anvisningarna kring upphovsrätten och studerar exempelvis användning av musik i bakgrunden till videor.
(MO I3 M12; OL I3 M11; BK I2 M4, M5; MU I1–I4 M5)
Vi tränar på att bedöma informationens och olika informationskällors tillförlitlighet.
Vi övar oss i att använda och göra källhänvisningar.
(MO I2 M5, M7, I3 M10–M13; HI M2, M3; OL M14, RE I1–I4 M4; LK I1–I4 M2, M5)
2.2 Trygga arbetssätt
(MO I3, SH I1, I3 M4, M9; OL I1–I2 M11)
Vi repeterar trygga arbetssätt i digitala miljöer, datasäkerhetsprinciperna och trygg användning av personuppgifter.
Vi studerar olika sätt att samla in information i digitala miljöer samt det digitala avtrycket.
Vi repeterar olika risker i digitala miljöer och hur vi genom egen verksamhet kan skydda oss mot bedrägeriförsök.
Vi repeterar betydelsen av åldersgränser och återkallar i minnet hurdana digitala innehåll som främjar välbefinnandet.
2.3 Ergonomi
Vi studerar ergonomiska arbetsställningar (sittställning, händernas ställning).
Vi tränar på att sätta upp mål och pausa arbetet.
(MO I3 M11; OL I1–I6 M11)
Vi handleder eleverna i att justera skärmens inställningar (ljusstyrka, resolution, färger och volym enligt behov).
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt
3.1 Informationshantering
Vi repeterar sökningen av information på internet och avancerade sökningar.
Vi bekantar oss med informationssökning med hjälp av databaser (bibliotekssamarbete).
(MO I2 M6, I3 M12; HI I1–I5 M2; BK I1–I3 M1; MA I1–I5 M1; OL I1–I6 M14)
Vi övar oss i att också söka information på främmande språk (främmande språk, vetenskapliga namn).
(A-språket I3 M7; MO I2 M7; BK I2 M1; SH I1, I2, I3 M4; OL I3 M11, M14, M16)
Vi lär oss under handledning om hur vi kan organisera, klassificera och presentera information (en begreppskarta, gemensamma ”tankeväggar”).
Vi tränar under handledning på att göra observationer och dra slutsatser av undervisningsvideor eller simuleringar.
(MO I2 M5–M7, M10; MA I1–I5 M4, M5, I4 M11, I5 M13; OL I3–I6 M5, M7, M11; RE I1–I3 M4; LK I1–I4 M2, M7)
Vi övar oss i att producera och använda skriven text, bilder och videor självständigt och i sociala miljöer (exempelvis Teams) (exempelvis dokumentering, portföljer).
(A-språket I2 M7; MO I1–I3 M4, M6, M10, M12; BK I1–I3 M4; SL I6 M2, M7; OL I1–I6 M5)
3.2 Undersökande och kreativt arbete
Vi tränar på färdigheterna att använda kartor och geomedia i digitala miljöer.
(OL I1–I6 M11, M13, M16)
Vi planerar och genomför en undersökning under handledning. Vi gör observationer och mätningar med hjälp av teknik (exempelvis kamera, bandspelare, stoppur/klocka, Forms, Excel). (OL I1–I6 M5, M11)
(MO I2 M7, M8, I3 M10, M12; SL I1–I4 M3; OL I1–I6 M5, M11)
Vi handleder eleverna i att välja en lämplig typ av innehåll för sina digitala arbeten (exempelvis bild, video, ljud).
Vi bekantar oss med självuttryck i digitala miljöer (exempelvis skapande av musik, programmering och robotik).
(A-språket I1 M11; MO I1 M4, I3 M10–M12; BK I1–I3 M3, M4; SL I1–I4 M2, M3, M6; MA I1 M14; MU I1–I4 M5)
4 Interaktion
(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M6, M8, I3 M10, M12; BK I1–I3 M7; MA I1–I4 M3 M4; SH I1–I4 M4, M9; OL I2–I6 M7, M11)
Vi använder oss av digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt och tränar på de möjligheter i applikationerna som stöder interaktion i undervisningen.
Vi övar oss i att
- samproducera i digitala miljöer (exempelvis processkrivande)
- använda kommentarsverktyget
- skapa och använda grupparbetsmappar
Vi använder oss av digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt och tränar på de möjligheter i applikationerna som stöder interaktion i undervisningen.
Vi övar oss i att
- använda interaktiv kommunikation och att ge feedback (exempelvis O365-miljön)
- använda de applikationer som vi använder i inlärningssyfte och för att hålla kontakt med andra (exempelvis Teams, e-post, Wilma)
Vi övar oss i att iaktta gott uppförande när vi skriver e-post, att skicka och läsa meddelanden och öppna bilagor.
Vi övar oss i att ta ansvar för gemenskapligt arbete exempelvis genom att sätta upp mål.
Vi tränar på grupparbete på nätet (exempelvis Teams) tillsammans med hela klassen och i mindre grupper.
Vi övar oss i påverkan exempelvis genom att skriva meddelanden, svara på enkäter, kommentera till exempel grupparbeten och delta i diskussioner (exempelvis Teams).