Årskus 1, IKT-plan

Updaterat 29.3.2023

1 Praktiska färdigheter och egen produktion 

1.1 Grundläggande tekniska färdigheter 

Jag kan använda enheten omsorgsfullt enligt givna instruktioner.

Vi studerar tillsammans användaravtalet och -villkoren för enheten samt lär oss hur vi tryggt kan förvara, transportera och ladda enheten.  

 Vi handleder eleverna så att de förstår och kan använda viktiga grundläggande begrepp och känna igen viktiga symboler med tanke på arbetet (start, ström, stäng, zooma in och ut, framåt, bakåt, sök, dela, trädlöst nätverk, hemknappen).

(MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11) 

Jag kan slå på och av enheten på korrekt sätt.

Eleverna tränar på grunderna i iPad 

  • slå på och av enheten 
  • hur vi loggar in/ut (pinkod) 
  • öppna och stänga applikationer 
  • förflytta från en applikation till en annan 
  • användning av “hemknappen” (exempelvis dubbelklick för att byta från en öppen applikation till en annan) 

Vi tränar på  

  • ansvarsfull användning av enheten  
  • hur vi ska gå tillväga om enheten går sönder eller försvinner 
  • att fungera om enheten inte är i ett trådlöst nätverk 

(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M11) 

 

Jag kan förvara och använda mitt användarnamn och mitt lösenord på ett säkert sätt.

Vi lär oss om vad trygg och ansvarsfull verksamhet i digitala miljöer innebär. Vi diskuterar betydelsen av integritetsskyddet och grunderna för användning av användarnamn och lösenord. Vi tar i bruk personliga edu-lösen. 

(MO I3 M8, M10; MA I1 M1, M3, M12; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I3, I6 M11) 

Jag har övat mig i att använda pekskärm.

Vi övar oss i att använda pekskärm (exempelvis Whiteboard, MollaABC, Geoboard).  

(MO I3 M11; MA I1–I4 M3). 

Jag har studerat användning av tangentbord.

Vi lär oss var siffrorna och bokstäverna ligger på tangentbordet. 

Vi övar oss i att använda tangentbordet på iPad med fler än två fingrar (med pekfingrarna på bokstäverna f och j).  

Vi tränar på att skriva ord med det virtuella tangentbordet (stora bokstäver, de vanligaste specialtecknen !,?.@,:).  

(MO I3 M11; MA I1–I4 M3). 

1.2 Verksamhet i olika miljöer 

Jag har övat mig i att logga in i M365-miljön.

Vi diskuterar vad internet är för något och vad vi gör när vi bläddrar på det. Vi övar oss i att använda webbläsare (Chrome, Edge, Safari): förflytta oss från en webbplats till en annan, gå framåt och bakåt och uppdatera sidan. (MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11) 

Vi övar oss i att logga in i elektroniska arbetsborden och M365-miljön med våra användarkoder.  

Vi tränar på att öppna, namnge, dela och radera filer samt att skapa mappar och namnge dem.  

(MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11) 

Jag har lärt mig att använda digitala läromaterial.

Vi studerar inköpt eller gratis digitalt läromaterial exempelvis förläggarnas elektroniska material, ljudbok, SpelEtt, Ville, Molla ABC.

(MO I3 M9, M10; SL I1–I3 M2; MA I1–I4 M1, M3, OL I1–I6 M11) 

Jag kan vid behov justera enhetens inställningar under handledning.

Vi tränar på att ge applikationer rättigheter (kamera, mikrofon).  

Vi övar oss under handledning i att justera skärmens ljusstyrka och enhetens volym. Vi lär oss om lämplig arbetsbelysning.  

(MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11) 

1.3 Produktion

Jag har tränat på att lagra och namnge filer i molntjänster.

Eleverna bekantar sig med hur idéer, planer och dokument som gäller både deras egna och gemensamma arbeten kan sparas i molntjänster och hur man arbetar i digitala miljöer (exempelvis O365, Teams, Teams: framsteg i läskunnighet). 

(MO I3 M9, M10; SL I1–I3 M2; MA I1–I4 M1, M3, OL I1–I6 M11)

Jag har övat på fotografering och inspelning av videor med enhetens kamera.

Vi diskuterar tillsammans instruktionerna för fotografering under skoldagen.

Vi övar på de grundläggande kamerafunktionerna för att spara arbeten (foto, video): öppna, stänga, spara på enheten. Vi övar oss i hur vi kan hitta bilder i filmappar.

Vi övar oss i att lagra bilder och videor i molntjänster och att infoga bilder (egna eller bilder från internet) i filer. Vi lär oss om att göra presentationer med presentationsprogram (exempelvis PowerPoint, Sway).

(BK I2 M1, M4, M7)

Jag har studerat inspelning av tal och ljud.

Eleverna övar sig i att spela in tal och ljud.

(MO I2 M5, M9; MU I1–I4 M4; EN I3 M10) 

Jag har övat mig i att använda stora begynnelsebokstäver och avslutande skiljetecken samt ordmellanrum i mina texter.

Eleverna kan starta ett textbehandlingsprogram, skriva stavelser och/eller ord och spara sin text. Eleverna tränar på att aktivera text samt att välja mellan olika teckengrader och typsnitt. (MO I3 M11)

Jag har bekantat mig med programmering och robotik.

Vi studerar programmering och robotik enligt målen för årskursen (målen visas på programmeringsstigen). (SL I1, I2 M2; MA I1 M12)

2 Ansvar och trygghet 

2.1 Ansvarsfulla arbetssätt 

Jag har studerat upphovsrättigheterna.

Eleverna studerar upphovsrättigheterna och förstår varför de behövs. Vi tränar tillsammans på att söka och använda material som det är tillåtet att använda.

Eleverna framställer inte andras alster som sina egna och övar sig i att göra källhänvisningar.

(MO I3 M7; OL I3, I6 M11; BK I2 M4)

Jag har lärt mig att bedöma hur tillförlitlig informationen som jag använder är och känner igen reklam.

Vi studerar tillsammans bedömning av olika informationskällors tillförlitlighet. 

Vi diskuterar reklam och vad reklam betyder samt hur en del av de digitala produkterna exempelvis i spel kan vara avgiftsbelagda och hur eleverna alltid ska komma överens om penninganvändningen med sina vårdnadshavare.

(MO I3 M8; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I1–I6 M11)

2.2 Trygga arbetssätt

Jag vet att jag kan fråga en vuxen om innehåll som jag stöter på i digitala miljöer.

Vi diskuterar och delar med oss av erfarenheter i miljöer för digitala medier.  

Vi går tillsammans igenom hur vi ska gå tillväga om vi på nätet får osakliga meddelanden eller blir kontaktade av okända människor. Eleverna kan vända sig till en trygg vuxen vid behov.

(MO I3 M8; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I1–I6 M11) 

Jag vet att jag inte kan lägga ut vad som helst på nätet och att allt jag publicerar blir kvar på nätet.

Vi diskuterar vad man kan och vad man inte ska dela på nätet.  

Vi diskuterar nätfiske och hur man på internet också kan bli kontaktad i osakligt eller olagligt syfte.

(MO I3 M9, M11; OL I2, I4, I6 M11) 

Jag har studerat åldersgränsangivelserna för de medieinnehåll jag använder och inser åldersgränsernas betydelse.

Eleverna känner igen åldersgränserna för bildprogram, förstår varför de har ställts och respekterar dem medan de använder medieinnehåll.

(MO I3 M8; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I1–I6 M11)

2.3 Ergonomi

Jag kommer ihåg att ta pauser medan jag arbetar.

Vi övar oss i att ta pauser och sätta upp mål i digitala miljöer. Vi studerar hälsosamma arbetsställningar.

(MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11) 

3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt 

3.1 Informationshantering 

Jag har bekantat mig med informationssökning på nätet under handledning.

Vi bekantar oss med sökmotorer genom att bilda sökord enligt modell, med hjälp av QR-länkar och genom att använda bild- och ljudsökning (dikteringsfunktionen i sökfältet). Vi lär oss under handledning att söka information exempelvis med hjälp av färdiga URL-länkar.

(MO I2 M5, M7; OL I4 M11)

Jag har bekantat mig med hur observationer kan sparas digitalt.

Vi övar att spara våra observationer digitalt (exempelvis användning av begreppskartor (Whiteboard, Popplet Lite), att spela in och återge sökt information med egna ord).

(MO I1, I2, I3 M6–M9; OL I2, I4 M11) 

3.2 Undersökande och kreativt arbete 

Jag har bekantat mig med att göra små undersökningar där jag använder mig av teknik.

Vi bekantar oss under handledning med att dokumentera det vi undersökt och experimenterat genom att fotografera och spela in videor.  

(MA I1, I3, I4 M1, M2, M11, M12; OL I1–I6 M11) 

4 Interaktion 

Jag har tränat interaktion i digitala miljöer under handledning.

Vi tränar på interaktion i digitala miljöer under handledning exempelvis i Teams (samtal, meddelanden, diskussioner, ”gilla”-markeringar).   

Vi studerar tillsammans under handledning hur applikationerna används och hur man ger feedback.  

(A-språk I3 M9, M10; MO I2 M8, I3 M9, MA I1–I4 M1, M3; RE I1, I3 M8/LK I4 M1, M9) 

Jag övar mig i att iaktta gott uppförande i digitala miljöer.

Vi övar oss i att iaktta gott uppförande i digitala miljöer.  

Vi funderar på och övar oss i hur vi kan agera i digitala miljöer utan att såra andra eller själva bli sårade (exempelvis kommentarer, feedback).

(MO I3 M8, M10; MA I1 M1, M3, M12; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I3, I6 M11)