Updaterat 29.3.2023
1 Praktiska färdigheter och egen produktion
1.1 Grundläggande tekniska färdigheter
Vi studerar tillsammans användaravtalet och -villkoren för enheten samt lär oss hur vi tryggt kan förvara, transportera och ladda enheten.
Vi handleder eleverna så att de förstår och kan använda viktiga grundläggande begrepp och känna igen viktiga symboler med tanke på arbetet (start, ström, stäng, zooma in och ut, framåt, bakåt, sök, dela, trädlöst nätverk, hemknappen).
(MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11)
Eleverna tränar på grunderna i iPad
- slå på och av enheten
- hur vi loggar in/ut (pinkod)
- öppna och stänga applikationer
- förflytta från en applikation till en annan
- användning av “hemknappen” (exempelvis dubbelklick för att byta från en öppen applikation till en annan)
Vi tränar på
- ansvarsfull användning av enheten
- hur vi ska gå tillväga om enheten går sönder eller försvinner
- att fungera om enheten inte är i ett trådlöst nätverk
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M11)
Vi lär oss om vad trygg och ansvarsfull verksamhet i digitala miljöer innebär. Vi diskuterar betydelsen av integritetsskyddet och grunderna för användning av användarnamn och lösenord. Vi tar i bruk personliga edu-lösen.
(MO I3 M8, M10; MA I1 M1, M3, M12; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I3, I6 M11)
Vi övar oss i att använda pekskärm (exempelvis Whiteboard, MollaABC, Geoboard).
(MO I3 M11; MA I1–I4 M3).
Vi lär oss var siffrorna och bokstäverna ligger på tangentbordet.
Vi övar oss i att använda tangentbordet på iPad med fler än två fingrar (med pekfingrarna på bokstäverna f och j).
Vi tränar på att skriva ord med det virtuella tangentbordet (stora bokstäver, de vanligaste specialtecknen !,?.@,:).
(MO I3 M11; MA I1–I4 M3).
1.2 Verksamhet i olika miljöer
Vi diskuterar vad internet är för något och vad vi gör när vi bläddrar på det. Vi övar oss i att använda webbläsare (Chrome, Edge, Safari): förflytta oss från en webbplats till en annan, gå framåt och bakåt och uppdatera sidan. (MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11)
Vi övar oss i att logga in i elektroniska arbetsborden och M365-miljön med våra användarkoder.
Vi tränar på att öppna, namnge, dela och radera filer samt att skapa mappar och namnge dem.
(MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11)
Vi studerar inköpt eller gratis digitalt läromaterial exempelvis förläggarnas elektroniska material, ljudbok, SpelEtt, Ville, Molla ABC.
(MO I3 M9, M10; SL I1–I3 M2; MA I1–I4 M1, M3, OL I1–I6 M11)
Vi tränar på att ge applikationer rättigheter (kamera, mikrofon).
Vi övar oss under handledning i att justera skärmens ljusstyrka och enhetens volym. Vi lär oss om lämplig arbetsbelysning.
(MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11)
1.3 Produktion
Eleverna bekantar sig med hur idéer, planer och dokument som gäller både deras egna och gemensamma arbeten kan sparas i molntjänster och hur man arbetar i digitala miljöer (exempelvis O365, Teams, Teams: framsteg i läskunnighet).
(MO I3 M9, M10; SL I1–I3 M2; MA I1–I4 M1, M3, OL I1–I6 M11)
Vi diskuterar tillsammans instruktionerna för fotografering under skoldagen.
Vi övar på de grundläggande kamerafunktionerna för att spara arbeten (foto, video): öppna, stänga, spara på enheten. Vi övar oss i hur vi kan hitta bilder i filmappar.
Vi övar oss i att lagra bilder och videor i molntjänster och att infoga bilder (egna eller bilder från internet) i filer. Vi lär oss om att göra presentationer med presentationsprogram (exempelvis PowerPoint, Sway).
(BK I2 M1, M4, M7)
Eleverna övar sig i att spela in tal och ljud.
(MO I2 M5, M9; MU I1–I4 M4; EN I3 M10)
Eleverna kan starta ett textbehandlingsprogram, skriva stavelser och/eller ord och spara sin text. Eleverna tränar på att aktivera text samt att välja mellan olika teckengrader och typsnitt. (MO I3 M11)
Vi studerar programmering och robotik enligt målen för årskursen (målen visas på programmeringsstigen). (SL I1, I2 M2; MA I1 M12)
2 Ansvar och trygghet
2.1 Ansvarsfulla arbetssätt
Eleverna studerar upphovsrättigheterna och förstår varför de behövs. Vi tränar tillsammans på att söka och använda material som det är tillåtet att använda.
Eleverna framställer inte andras alster som sina egna och övar sig i att göra källhänvisningar.
(MO I3 M7; OL I3, I6 M11; BK I2 M4)
Vi studerar tillsammans bedömning av olika informationskällors tillförlitlighet.
Vi diskuterar reklam och vad reklam betyder samt hur en del av de digitala produkterna exempelvis i spel kan vara avgiftsbelagda och hur eleverna alltid ska komma överens om penninganvändningen med sina vårdnadshavare.
(MO I3 M8; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I1–I6 M11)
2.2 Trygga arbetssätt
Vi diskuterar och delar med oss av erfarenheter i miljöer för digitala medier.
Vi går tillsammans igenom hur vi ska gå tillväga om vi på nätet får osakliga meddelanden eller blir kontaktade av okända människor. Eleverna kan vända sig till en trygg vuxen vid behov.
(MO I3 M8; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I1–I6 M11)
Vi diskuterar vad man kan och vad man inte ska dela på nätet.
Vi diskuterar nätfiske och hur man på internet också kan bli kontaktad i osakligt eller olagligt syfte.
(MO I3 M9, M11; OL I2, I4, I6 M11)
Eleverna känner igen åldersgränserna för bildprogram, förstår varför de har ställts och respekterar dem medan de använder medieinnehåll.
(MO I3 M8; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I1–I6 M11)
2.3 Ergonomi
Vi övar oss i att ta pauser och sätta upp mål i digitala miljöer. Vi studerar hälsosamma arbetsställningar.
(MO I2 M5, I3 M11; MA I1–I4 M1, I1 M12; OL I1–I6 M11)
3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt
3.1 Informationshantering
Vi bekantar oss med sökmotorer genom att bilda sökord enligt modell, med hjälp av QR-länkar och genom att använda bild- och ljudsökning (dikteringsfunktionen i sökfältet). Vi lär oss under handledning att söka information exempelvis med hjälp av färdiga URL-länkar.
(MO I2 M5, M7; OL I4 M11)
Vi övar att spara våra observationer digitalt (exempelvis användning av begreppskartor (Whiteboard, Popplet Lite), att spela in och återge sökt information med egna ord).
(MO I1, I2, I3 M6–M9; OL I2, I4 M11)
3.2 Undersökande och kreativt arbete
Vi bekantar oss under handledning med att dokumentera det vi undersökt och experimenterat genom att fotografera och spela in videor.
(MA I1, I3, I4 M1, M2, M11, M12; OL I1–I6 M11)
4 Interaktion
Vi tränar på interaktion i digitala miljöer under handledning exempelvis i Teams (samtal, meddelanden, diskussioner, ”gilla”-markeringar).
Vi studerar tillsammans under handledning hur applikationerna används och hur man ger feedback.
(A-språk I3 M9, M10; MO I2 M8, I3 M9, MA I1–I4 M1, M3; RE I1, I3 M8/LK I4 M1, M9)
Vi övar oss i att iaktta gott uppförande i digitala miljöer.
Vi funderar på och övar oss i hur vi kan agera i digitala miljöer utan att såra andra eller själva bli sårade (exempelvis kommentarer, feedback).
(MO I3 M8, M10; MA I1 M1, M3, M12; RE I1 I3 M8/LK I4 M9; OL I3, I6 M11)