Updaterat 29.3.2023
1 Praktiska färdigheter och egen produktion
1.1 Grundläggande tekniska färdigheter
Vi går igenom användaravtalet och -villkoren samt hur vi tryggt kan transportera och förvara enheten.
Vi repeterar datorns funktions principer
- slå på och av
- aktivera viloläge
- ladda
- ladda ner uppdateringar
- öppna och stänga program
- aktivera kameran
Vi övar oss i att koppla in exempelvis mus, tangentbord, hörlurar till enheten.
Vi diskuterar tillsammans hur vi kan påverka strömförbrukningen
- genom att justera skärmens ljusstyrka
- stänga onödiga program
- slå av tangentbordets bakgrundsbelysning
- genom att låsa datorn då vi tar paus i arbetet
Vi använder de viktigaste begreppen
- öppna, stänga
- applikation
- fil, filformat
- operativsystem
- tangentbord, mus, pekplatta
- kontaktledning
- USB-anslutning
- skärm
- internet
Vi övar oss i att vid behov flytta filer mellan olika enheter. Samtidigt studerar vi de vanligaste filformaten och filändelserna.
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi repeterar användningen av personliga koder samt hur vi loggar in i O365-tjänsterna och använder det elektroniska arbetsbordet.
Vi bekantar oss med användningen av starka lösenord. Vi övar oss i att byta lösenord under handledning.
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi övar oss i att arbeta enligt steg-för-steg-instruktioner (exempelvis ladda ner uppdateringar, ansluta datorn till ett trådlöst nätverk, följa instruktioner under lektionerna).
(MO I2 M5; MA I1 M5, M14, OL I1–I5 M5)
Vi tränar på vad vi ska göra
- om datorns batteri håller på att ta slut
- datorn måste startas om på grund av en uppdatering
- om datorn har gått sönder
Vi tränar på justering av inställningarna i datorn (exempelvis språk-, ljud- och skärminställningar).
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi övar oss i att använda de vanligaste kortkommandona
- Ctrl + A [markera allt]
- Ctrl + X [klippa ut]
- Ctrl + C [kopiera]
- Ctrl + V [klistra in]
- Ctrl + Z [ångra föregående kommando]
(MO S3 T11)
Vi stärker färdigheterna att använda tiofingerssystemet (exempelvis TypingMaster Snabbstart på Tangentbordet).
(MO S3 T11)
1.2 Verksamhet i olika miljöer
Vi bekantar oss med webbläsarna i enheten och övar oss i att använda dem (Chrome, Edge). Vi lär oss om att använda flikar och rensa cacheminnet.
(MO I2 M5, M7; OL I1–I6 M5, M11, M14)
Vi övar oss i att använda M365-miljön (exempelvis Teams OneDrive, Word, Excel, PowerPoint, Sway, Whiteboard).
Vi övar oss i att ge applikationer rättigheter (kamera, mikrofon).
Vi övar oss under handledning i att förflytta oss mellan de olika versionerna av M365-tjänsterna (exempelvis Word Online och Word).
(MO I2 M5, I3 M10, M11; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M11–M16)
Vi övar oss i att dela filer med läraren eller andra elever.
(MO I2 M5–M8, I3 M10–M11; MA I1–I5 M4; SL I1–I6 M2; OL I1–I6 M11)
Vi övar oss i att göra och lämna in elektroniska uppgifter (exempelvis delade mappar, Teams: inlämning av uppgifter).
(MO I2 M5–M8, I3 M10–M11; MA I1–I5 M4; SL I1–I6 M2; OL I1–I6 M11)
Eleverna övar sig i att skriva prov, svara på enkäter och fylla i formulär i elektroniska miljöer (exempelvis Forms, Teams). (MA I1–I5 M1)
Vi tränar på användning av gratis eller köpt digitalt läromaterial (exempelvis TypingMaster, Ville, kartapplikationer, förläggarnas material, Teams: framsteg i läskunnighet).
(MO I2 M5, I3 M10, M11; SL I1–I6 M2, M6; MA I1–I4 M1, M4; OL I1–I6 M11–M16)
Vi övar oss i att följa framsteg i den egna inlärningen med hjälp av en särskild egenskap i digitala miljöer (exempelvis TypingMaster, Teams Forms, Ville, förläggarnas material, Wilma). (MO I2 M5, I3 M12; MA I1–I5 M1, M5)
1.3 Produktion
Vi skapar en årskursmapp i OneDrive under vilken vi skapar mappar exempelvis per läroämne eller period (exempelvis portföljarbete).
Vi namnger mappar och filer under handledning. Målet är att eleverna kan hitta en sparad fil bland mapparna, namnge den på nytt och radera den under handledning.
(MO I3 M6–M8, M10; SL I1–I6 M2, M3; MA I1–I5 M4, M5; OL I4, I5 M11; SH I1–I3 M4, M9)
Vi övar oss i att använda enhetens kamera genom att ta fotografier och spela in videor och redigera dem.
(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13)
Vi övar oss i att spela in ljud (exempelvis diktafon, PowerPoint OneNote, Teams).
Vi bekantar oss med musikteknik.
(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13)
Vi gör små video- och bildprojekt om överenskomna teman. Vi studerar grunderna i bildberättande: bildstorlek, bildkomposition.
- Vi skapar till exempel en reklambild av överenskommet innehåll med hjälp av tekniken Greenscreen.
- Vi gör animationer tillsammans om överenskomna teman. Till exempel skriver och illustrerar vi en egen berättelse eller en figurs äventyr eller väljer en naturvetenskaplig modell (vattnets kretslopp, näringskedja e.d.) som tema.
(MO I2 M5; I3 M10; BK I1–I3 M1, M5; SL I1–I6 M2; MA I1–I5 M3; MU I1–I4 M5; OL I1–I6 M5, M11, M13)
Vi repeterar redigeringen av text i ett textbehandlingsprogram (exempelvis Word).
- fet stil
- kursiv
- justering av text
- ändring av teckenfärg
- understrykning
- skiljetecken
- radavstånd
- styckesindelning
- infogande av bilder
Vi övar oss i att ändra språkinställningarna.
(A-språket I3 M11; MO I3 M10–M12; BK I2 M1, M4, M7; MA I1–I5 M4; SH I1–I3 M9)
Vi gör upp enkla tabeller utifrån angivet material under handledning.
Vi övar oss i att skapa diagram av materialet.
(MA I5 M13; OL I1–I6 M5)
Vi studerar tillsammans hur man gör presentationer (exempelvis PowerPoint).
Vi tränar på att redigera presentationen enligt anvisningar (exempelvis att infoga bilder eller videor eller lägga till rubriker och redigera dem). Vi övar oss i att skriva presentationstexter med hela meningar. (Glöm dock inte att handleda eleverna i att återge informationen med egna ord.)
(MO I2 M8, I3 M10, I4 M14; BK I2 M3; MA I1–I5 M4; OL I1–I6 M11)
Vi lär oss om att teckna med enheten och använda planeringsverktyg (exempelvis Paint, Paint 3D, i webbläsaren Doodle 3D, Thinkercad). (MA I4 M11, BK I1–I3 M4; SL I1–I4 M3)
Vi bekantar oss med programmering och robotik i enlighet med målen för årskursen (målen visas på programmeringsstigen). (SL I3; MA I1 M14)
2 Ansvar och trygghet
2.1 Ansvarsfulla arbetssätt
Vi diskuterar tillsammans hur mobbning, skvaller och spridning av falsk information på nätet inte är ansvarsfullt och vilka eventuella följder det kan ha. (A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M7, I3 M10–M12; SH I1–I3 M4; LK I1–I4 M10; RE I1–I4 M7)
Vi repeterar upphovsrättsprinciperna, exempelvis Kopiraittila skola, åk 3–4.
Vi övar oss i att i de egna arbetena endast använda sådant material som det är tillåtet att använda (till exempel CC – licenserad material). (MO I3 M12; OL I3 M11; BK I2 M4, M5; MU I1–I4 M5)
Vi tränar på att bedöma informationens och olika informationskällors tillförlitlighet.
Vi övar oss under handledning i att använda och göra källhänvisningar.
(MO I2 M5–M7; OL SI–I6 M14; SH M6; M9; RE M3, M7; LK M2)
Vi tränar på att identifiera olika texttyper (exempelvis reklam, insändare).
(MO I2 M5–M7; OL SI–I6 M14; SH M6; M9; RE M3, M7; LK M2)
2.2 Trygga arbetssätt
(MO I1 M4, I3 M10–M12, SH I1, I3 M4, M9; OL I1–I2 M11)
Vi tränar på hur vi tryggt kan agera i digitala miljöer. Vi bekantar oss med grunderna i datasäkerhet och trygg användning av personuppgifter under handledning.
Vi studerar betydelsen av åldersgränser.
2.3 Ergonomi
Vi tränar på att sätta upp mål och pausa arbetet.
(MO I3 M11; OL I1–I6 M11)
Vi lär oss om vad en ergonomisk arbetsställning innebär (sittställning, händernas ställning).
(MO I3 M11; OL I1–I6 M11)
3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt
3.1 Informationshantering
Vi tränar på att urskilja sökmotorn från webbläsarens adressfält.
Vi övar oss under handledning i att använda oss av URL-adresser och sökmotorer för att söka information och bilder exempelvis om ett djur.
(MO S2 T5, T7; OL S1–S6 T11)
Vi bekantar oss med informationssökning också på främmande språk (främmande språk, vetenskapliga namn). (A-språket I3 M7; MO I2 M7; BK I2 M1; SH I1, I2, I3 M4; OL I3 M11, M14, M16)
Vi lär oss under handledning om hur vi kan organisera, klassificera och presentera information. Vi övar oss i att strukturera information på en begreppskarta och presentera information i enkla tabeller (till exempel gemensamma ”tankeväggar”).
Vi bekantar oss med att göra observationer och dra slutsatser av undervisningsvideor eller simuleringar.
(MO I2 M5–M7, M10; MA I5 M4, M13; OL I3–I6 M5, M7, M11; RE I1–I3 M3, M7; LK I1–I4 M2, M7)
3.2 Undersökande och kreativt arbete
Vi bekantar oss med färdigheterna att använda kartor och geomedia i digitala miljöer. (OL I1–I6 M11, M13, M16)
Vi planerar och genomför en undersökning under handledning. Vi gör observationer och mätningar med hjälp av teknik (exempelvis kamera, bandspelare, stoppur/klocka, Forms, Excel).
(MO I2 M7, M8, I3 M10, M12; SL I1–I4 M3; OL I1–I6 M5, M11)
4 Interaktion
(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M6, M8, I3 M10, M12; BK I1–I3 M7; MA I1–I4 M3 M4; SH I1–I4 M4, M9; OL I2–I6 M7, M11)
Vi går igenom regler kring sociala medier.
Vi tränar på de funktioner som stöder interaktion i de applikationer som vi använder (exempelvis Teams: samtal, meddelanden, diskussioner, ”gilla”-markeringar).
Vi övar oss i att agera ansvarsfullt i digitala miljöer (exempelvis Teams): vi följer anvisningarna och visar gott uppförande i våra kommentarer. (LK I1–I4 M10; RE I1–I4 M7)
Vi tränar på interaktiv kommunikation och att ge feedback under handledning (O365-miljön).
Vi övar oss i att iaktta gott uppförande när vi skriver e-post till exempelvis läraren, föräldrarna eller klasskamrater.
Vi övar oss i att ta ansvar för gemenskapligt arbete exempelvis genom att sätta upp mål.
(A-språket I3 M7; MO I1 M4, I2 M7, I3 M12)
Vi tränar på grupparbete på nätet tillsammans med hela klassen och i mindre grupper.
Vi övar oss i att påverka exempelvis genom att skriva meddelanden, svara på enkäter, kommentera till exempel grupparbeten och delta i diskussioner (exempelvis Teams).