Digital kompetens

Webbplats updateras

Grundläggande utbildning

Årsklass IKT- läroplaner för lägre årskurser

Årskurs 1 Årskurs 2 Årskurs 3 Årskurs 4 Årskurs 5 Årskurs 6

Elever i årskurs 7

1 Praktiska färdigheter och egen produktion

1.1 Tekniska basfärdigheter   

elev  lärare 
Jag övar mig i att spara filer med namn och hitta de filer jag behöver i molntjänster.     1.1.1 Eleverna övar sig i att spara filer med namn och hitta de filer de behöver i molntjänster.    
Jag kan välja ett lämpligt filformat för mina arbeten under handledning, exempelvis Word för uppsatser och PowerPoint-presentationen för projektarbeten. Jag övar mig i att använda korrekta begrepp (applikation, fil, filformat, operativsystem, skärm, mus, tangentbord, kontaktledning, USB-anslutning, internet). Jag kan välja ett lämpligt filformat för respektive användningsändamål, exempelvis för bilder (.jpeg, .png, .gif), ljud (.wav, .mp3) och videor (mp3, avi, mov).     1.1.2 Eleverna kan välja ett lämpligt filformat för respektive arbete under handledning, exempelvis Word för uppsatser och PowerPoint-presentationen för projektarbeten. Vi övar oss i att använda korrekta begrepp (applikation, fil, filformat, operativsystem, skärm, mus, tangentbord, kontaktledning, USB-anslutning, internet). Vi tränar på att välja ett lämpligt filformat för respektive användningsändamål, exempelvis för bilder (.jpeg, .png, .gif), ljud (.wav, .mp3) och videor (mp3, avi, mov).   
Jag fortsätter att träna på tiofingerssystemet. Jag övar mig i att använda de specialtecken och kortkommandon som jag behöver i arbetet (ctrl+A, ctrl+C, ctrl+V, ctrl+X, ctrl+Z, ctrl+F, Ctrl+L, Windows+L).   1.1.3 Vi uppmuntrar eleverna att använda tiofingerssystemet. Vi övar oss i att använda behövliga specialtecken och kortkommandon som en del av arbetet (ctrl+A, ctrl+C, ctrl+V, ctrl+X, ctrl+Z, ctrl+F, Ctrl+L, Windows+L). 

1.2 Verksamhet i olika miljöer 

elev  lärare 
Jag kan logga in i skolans inlärningsmiljöer. Jag kan använda olika terminaler och tjänster samt överföra innehåll mellan dem (exempelvis från en mobil enhet till en dator eller molntjänst) under handledning.  

Jag kan använda elektroniska arbetsmiljöer. Jag behärskar att under handledning dela och publicera material på olika sätt i de miljöer som används. Jag övar mig i att använda Wilma som en del av mina studier: i Wilma hittar jag information om läxor och provresultat, jag kan följa lektionsanteckningar samt skicka och läsa meddelanden i Wilma.  

1.2.1 Vi repeterar inloggningen i de inlärningsmiljöer som används. Vi tränar under handledning på att använda olika terminaler och tjänster samt att överföra innehåll mellan dem (exempelvis från en mobil enhet till en dator eller molntjänst).  

Eleverna kan använda elektroniska arbetsmiljöer under lärarens handledning. Dessutom tränar de på att dela och publicera material på olika sätt i de miljöer som används.    

Jag övar mig i att mångsidigt använda möjligheterna i de digitala miljöerna vid produktion (av till exempel text, bilder, ljud och videor).   Vi övar oss under handledning i att använda oss av mångsidiga möjligheter i de digitala miljöerna vid produktion (av till exempel text, bilder, ljud och videor).  

1.3 Produktion 

elev  lärare 
Jag kan spara filer i elektroniska inlärningsmiljöer under handledning och hittar de filer jag behöver i inlärningsmiljöer. Jag kan under handledning organisera och namnge filer och mappar på ett logiskt sätt både på datorn och i molntjänsten OneDrive. Jag kan söka upp filer som sparats i mappar på enheten, namnge dem på nytt och radera dem. Jag kan ladda ner filer, som läraren delat, på min egen enhet och i molntjänster. Jag kan lämna in filer i elektroniska inlärningsmiljöer. 

 

1.3.1 Vi tränar under handledning på att spara filer i elektroniska inlärningsmiljöer och söka upp filer som sparats i mappar på enheten eller i en inlärningsmiljö, namnge dem på nytt och radera dem. Vi övar oss i att ladda ner filer, som läraren delat, på vår egen enhet eller i molntjänster och lämna in filer i elektroniska inlärningsmiljöer. 

 

Jag övar mig i att sätta ihop texter, bilder och tabeller på ett ändamålsenligt sätt. Vi tränar på mångsidig användning av bild- och videobehandlingsprogram. Jag övar mig i att producera korta filmer. 

 

 

1.3.2 Vi övar oss i att sätta ihop texter, bilder och tabeller på ett ändamålsenligt sätt (exempelvis text i anslutning till bilder och skapa tabeller enligt instruktioner). Vi tränar på mångsidig användning av bild- och videobehandlingsprogram. Vi övar oss i att producera korta filmer. (MO I3 M10, M13–M14; BG I3 M8–M10; GE I1–I6 M1, M7; FY I1 M6–M8; KE I1 M6–M7; HI I1–I6 M1–M2, M10–M11; HE I1–I3 M3; BK I2 M1, M3; MA I1–I6 M4, M9, I5 M16; MU I1–I4 M7) 
Jag har tränat på produktion av tabeller och former och att använda sidnumrering i textbehandlingsprogram (Word). Jag kan kommentera andras arbeten och bearbeta mina egna alster utifrån kommentarerna. Jag har övat mig i att använda färdiga stilar och de specialtecken som jag behöver. 

 

 

1.3.3 Vi tränar på produktion av tabeller och former samt på användning av sidnumrering i textbehandlingsprogram (Word) exempelvis genom att producera uppsatser, arbetsbeskrivningar eller -rapporter samt bildanalyser. Vi tränar på användning av kommentarsverktyget genom att kommentera andras alster och bearbeta de egna arbetena utifrån kommentarerna. Vi övar oss i att använda behövliga specialtecken. (MO I3 M10–M13; A-språket I3 M10, B-språket I3 M9; BG I3 M8–M10; GE I1–I6 M1, M7; FY I1 M6–M8; KE I1 M6–M7; HI I1–I6 M1–M2, M10–M11; BK I1–I3 M2, M5; MA I1–I6 M4, M9; EH I2–I3, I5 M6) 
Jag har tränat på användning av statistiska data i kalkylprogram. Jag har övat mig i att använda de vanligaste funktionerna (exempelvis summa, skillnad, produkt, kvot, procent, medelvärde). Jag har studerat hur man gör upp och använder diagram. 

 

 

1.3.4 Vi tränar på användning av statistiska data i kalkylprogram (Excel), exempelvis genom att behandla mätningsresultat. Vi lär oss om att göra upp diagram och använda dem ändamålsenligt. (KE I1–I6 M6; FY I1–I6 M6, M7) Vi övar oss i att använda de vanligaste funktionerna (exempelvis summa, skillnad, produkt, kvot, procent, medelvärde). (MA I1, I4, I6 M4, M8–M9) 
Jag har under handledning tränat på mångsidig användning av presentationsgrafikprogram (exempelvis PowerPoint, Sway). Jag har övat mig i att producera strukturerade presentationer med mångsidigt innehåll (exempelvis text, bild, ljud, video). Jag har tränat på användning av animationer och övergångar som en del av multimediala presentationer. Jag har övat mig i att göra sammanfattningar för föredrag med programmet PowerPoint och att göra presentationsanteckningar.   

 

1.3.5 Vi tränar på mångsidig användning av presentationsgrafikprogram (exempelvis PowerPoint, Sway). Vi tränar på produktion av strukturerade presentationer med mångsidigt innehåll (exempelvis text, bild, ljud, video). Vi övar oss i att använda animationer och övergångar som en del av multimediala presentationer. Vi tränar på att göra sammanfattningar för presentationer med programmet PowerPoint. Vi övar oss i att skilja mellan presentationsanteckningar och den text som ska presenteras. (MO I3 M10–M14; BG I3 M8; GE I1–I6 M2, M7; FY I1–I6 M7; HI I1–I6 M2, M11; KE I1–I6 M7, SL I1–I5 M6, HK I2–I3 M6) 
Jag har tränat på att delta i produktionsprocessen i fråga om delade filer i digitala miljöer där eleverna bearbetar filer tillsammans. Vi har övat oss i att bearbeta våra alster utifrån lärarens eller de övriga elevernas feedback. 

 

1.3.6 Vi tränar på att tillsammans bearbeta de filer som ska redigeras (exempelvis processen att producera skrivet eller annat innehåll). Vi övar oss i att bearbeta våra alster utifrån feedbacken vi fått. (MO I3 M10–M14; BG I3 M8; GE I2, I4, I6 M2, M7; FY I1–I6 M7; HI I1–I6 M2, M11; KE I1–I6 M7, BK I1–I3 M2, M5; SL I1–I5 M6, EH I2–I3, I5 M6; HK I2–I3 M6) 
Vi tränar på att teckna och planera med enheten. Vi tränar på 3D-modellering.    1.3.7 Vi lär oss om att teckna med enheten och använda planeringsverktyg (exempelvis Paint, Paint 3D, i webbläsaren Doodle 3D, Thinkercad). Vi tränar på 3D-modellering och, om möjligt, bekantar oss med 3D-utskrifter. (BK I1–I3 M1, SL I1–I5 M6, MA I1–I6 M5, M9) 
Jag har övat mig i att programmera i grafiska miljöer. Jag har bekantat mig med textbaserad programmering genom att skriva kod. Jag har övat mig i att styra robotar i grafiska miljöer.  1.4 Vi tränar på programmering i enlighet med målen för årskursen (grafiska miljöer, textbaserad programmering, målen visas på programmeringsstigen). (SL I3 M6; MA I1 M20) 
2 Ansvar och trygghet

2.1 Ansvarsfulla arbetssätt 

elev  lärare 
Jag studerar upphovsrättslagen och vad som följer av brott mot den. Jag övar mig i att iaktta upphovsrättigheterna i mina alster. Jag tränar på användning av CC-licenserat material. Jag studerar hur sökmotorer och databaser fungerar.   2.1.1 Vi studerar upphovsrättslagen och vad som följer av brott mot den. Vi övar oss i att iaktta upphovsrättigheterna alltid när vi använder informationskällor. Vi tränar på användning av CC-licenserat material. Vi studerar sökmotorer och databaser.   
Jag tränar på användning av sökmotorer och databaser och att bedöma källornas tillförlitlighet. Jag kan ange vilka källor jag använt enligt instruktioner.   

 

 

2.1.2 Vi tränar på användning av sökmotorer och databaser. Vi handleder eleverna i att bedöma källornas tillförlitlighet (exempelvis källor som kan redigeras). Vi övar oss i att göra källhänvisningar enligt instruktioner.   
Jag förstår och beaktar hur mina val påverkar en hållbar framtid (minskning av klimatutsläpp, besparing av råvaror, återvinning). Jag identifierar möjligheter och risker med teknik (exempelvis internationellt samarbete, nätverk, yrkesmässig utveckling, idéstölder, att radera sådant man lagrat). Jag vet hurdant innehåll jag får och bör lägga ut på nätet.   2.1.3 Vi reflekterar över och diskuterar hur de egna valen påverkar en hållbar framtid (minskning av klimatutsläpp, besparing av råvaror, återvinning). Vi diskuterar vilka möjligheter och risker tekniken för med sig (exempelvis internationellt samarbete, nätverk, yrkesmässig utveckling, idéstölder, att radera sådant som man lagrat). 

2.2 Trygga arbetssätt 

elev  lärare 
Jag tränar på tryggt arbete i digitala miljöer med mina personliga koder och mitt lösenord. Jag övar mig i att agera självständigt och ansvarsfullt och att iaktta åldersgränser. Jag tränar på att ändra kakinställningarna och hitta min webbhistorik. Jag känner igen några datasäkerhetsrisker (exempelvis hackare, virus, oaktsamhet). Jag studerar dataskyddsförordningen GDPR.   2.2.1 Vi tränar på hur vi tryggt kan agera i digitala miljöer. Vi repeterar hur personliga koder används tryggt och hur starka lösenord bildas. Vi övar oss i att agera självständigt och ansvarsfullt och att iaktta åldersgränser. Vi tränar på att ändra kakinställningarna och hitta den egna webbhistoriken. Vi övar oss i att identifiera några datasäkerhetsrisker (exempelvis hackare, virus, oaktsamhet). Vi studerar dataskyddsförordningen GDPR.   
Jag kan ge redigerings- och läsbehörigheter till mina filer (exempelvis lärare, arbetspar) och kan även justera dessa inställningar vid behov.   2.2.2 Vi repeterar hur vi kan ge någon, exempelvis läraren eller arbetsparet, användarrättigheter till våra filer (OneDrive, Teams). 
Jag övar mig i att bedöma hur digitala innehåll påverkar mitt välbefinnande och kan exempelvis begränsa min skärmtid.   2.2.3 Vi övar oss i att bedöma hur olika digitala innehåll påverkar vårt eget liv och välbefinnande och begränsa exempelvis den egna skärmtiden. (HK I1, I2 M7, I3 M9) 

 2.3 Ergonomi 

elev  lärare 
Jag förstår principerna för ergonomiskt arbete och tränar på att tillämpa dem i mitt arbete. Jag kan arbeta målinriktat i digitala miljöer (pauser, trötthetssignaler, pausgympa).  

 

2.3 Vi studerar principerna för ergonomiskt arbete. Vi övar oss i att arbeta på ett hållbart sätt i digitala miljöer (jag tar hand om mig själv och min hälsa). Vi tränar på målinriktat arbete i digitala miljöer (pauser, trötthetssignaler, pausgympa). (HK I1 M3, I3 M9) 
3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt

3.1 Informationshantering 

elev  lärare 
Jag övar mig i att ändra sökmotorns inställningar enligt instruktioner. Jag kan använda mig av bildsökning exempelvis för att söka information och bilder för mina arbeten utan att glömma upphovsrättigheterna.    3.1.1 Vi övar oss i att ändra sökmotorers inställningar enligt instruktioner. Vi tränar på att söka information och exempelvis bilder med bildsökningen utan att glömma upphovsrättigheterna.   
Jag tränar under handledning på att söka information i olika källor med hjälp av sökord. Jag övar mig i att bedöma betydelsen av den information som jag hittat och huruvida den är användbar samt att jämföra olika källors tillförlitlighet. Jag tränar på produktion av information med hjälp av flera olika källor.  

 

3.1.2 Vi tränar under handledning på att söka information i olika källor med hjälp av sökord. Vi använder också främmande språk och vetenskapliga namn vid sökningen. Vi tränar på att bedöma den hittade informationens betydelse och lämplighet och att jämföra olika källors tillförlitlighet. Vi övar oss i att producera information med hjälp av flera olika källor (plagiering, källhänvisningar). 
Jag har övat mig i att under handledning hitta och presentera forskningsbaserad information. Jag har tränat på att göra upp begreppskartor och infografer. Jag har övat mig i att strukturera stora informationsmaterial i tabeller. Jag tränar på att förstå fenomen genom att göra observationer och dra slutsatser med hjälp av undervisningsvideor och andra simulationer.   

 

3.1.3 Vi övar oss i att söka och presentera forskningsbaserad information. Vi tränar på att göra upp begreppskartor och infografer. Vi övar oss i att strukturera stora informationsmaterial i tabeller. Vi tränar på att förstå fenomen genom att göra observationer och dra slutsatser med hjälp av undervisningsvideor och andra simulationer. (MO I3 M10–M13; A-språket I3 M10, B-språket I3 M9; BG I3 M8–I10; GE I1–I6 M2, M7; FY I1–I6 M9; KE I1–I6 M9, M12; HI I1–I6 M1–M2, M10–M11; HE I1–I3 M5; MA I1–I6 M7–M9, M20; EH I2–I3, I5 M6; HK I3 M12; RE/LK I1, I4 M3, M5, M7) 
Jag har övat mig i att presentera information på olika sätt. Jag kan under handledning välja ett ändamålsenligt sätt att presentera information.  

 

3.1.4 Vi tränar på att presentera information på olika sätt i de digitala miljöer som används. Vi handleder eleverna i att välja ett ändamålsenligt sätt och ändamålsenliga verktyg för presentation av informationen. 

3.2 Undersökande och kreativt arbete 

elev  lärare 
Jag har övat mig i att göra undersökningar där jag använder mig av digitala miljöer. Jag kan under handledning hantera insamlad information i digitala miljöer.  

 

3.2.1 Vi övar oss i att göra undersökningar där vi använder oss av digitala miljöer. Vi tränar på hantering av insamlad information i digitala miljöer. (BG I3 M8, M9, M10; GE I1–I6 M1, M7; FY I1 M6–M8) 
Jag kan under handledning använda mig av olika miljöer för kreativt arbete för att göra mitt tänkande synligt och för att uttrycka mig själv.  

 

3.2.2 Vi handleder eleverna i att välja en lämplig typ av innehåll för sina digitala arbeten (exempelvis bild, video, ljud). Vi bekantar oss med olika digitala miljöer som stöder självuttryck (exempelvis programmering och robotik, skapande av musik). 
4 Interaktion

4.1 Gemenskap och delaktighet 

elev  lärare 
Jag har övat mig i att använda de möjligheter i digitala miljöer som stöder interaktion på ett sätt som bygger upp gemenskap. Jag har tränat på att göra samarbete och ge andra elever feedback i digitala miljöer. Jag övar mig i att använda de befintliga applikationerna i inlärningssyfte och för att hålla kontakt med andra (Teams, e-post, Wilma). Jag har tränat på användning av e-post och andra kommunikationsmedel på ett sakligt sätt. Jag vet vad jag ska göra om det i sociala medier sprids material vars publicering jag inte har gett mitt samtycke till.    4.1.1 Vi använder oss av digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt och tränar på att utnyttja de möjligheter i applikationerna som stöder interaktion i undervisningen (exempelvis användning av klassens gemensamma diskussionsforum, presentation av alster, digital presentation, observation och diskussion utifrån dem). Vi använder de befintliga applikationerna i inlärningssyfte och för att hålla kontakt med andra (Teams, e-post, Wilma). (MO I2 M9, I3 M11; A-språket I3 M10; B-språket I3 M9; HI I1–I6 M11; HE I1–I3 M3, M5; BK I1–I3 M1, M2; HK I3 M9) 
Jag övar mig i att ge och ta emot konstruktiv feedback av lärare och andra elever i gemenskapliga digitala miljöer. Jag tränar på att aktivt och på ett konstruktivt sätt delta i grupparbete på nätet. Jag övar mig i att påverka i digitala miljöer. 

 

 

4.1.2 Vi övar oss i att ge och ta emot konstruktiv feedback i digitala miljöer (lärare, andra elever, användning av Teams i undervisningen). Vi tränar på att aktivt och på ett konstruktivt sätt delta i grupparbete på nätet. Vi övar oss i att påverka i digitala miljöer. Om möjligt, tränar vi på användning av digitala miljöer i växelverkan med aktörer utanför skolan (exempelvis diskussioner, videosamtal, videor, bildcollage). (MO I3 M12; BG I3 M8; GE I2, I4, I6 M2, M7; BK I1–I3 M2, M5; SL I1–I5 M6, EH I2–I3, I5 M6; HK I2–I3 M6) 
Jag har övat mig i att delta i skolans verksamhet genom att utnyttja digitala miljöer. Jag har tränat på medverkan i diskussioner i digitala miljöer. 

 

 

4.1.3 Vi tränar under handledning på att använda oss av informations- och kommunikationsteknik som ett sätt att påverka (exempelvis elevkårsverksamhet och enkäter om skolgång). Vi övar oss i att diskutera i de digitala miljöer som används. (MO I3 M10–M11, I4 M15; A-språket I3 M10; B-språket I3 M9; HK I3 M9, M12) 

 

Elever i årskurs 8

1 Praktiska färdigheter och egen produktion

1.1 Grundläggande tekniska färdigheter  

Jag övar mig i att spara filer med namn och hittar de filer jag behöver i molntjänster. 

Jag kan välja ett lämpligt filformat för mina arbeten under handledning, exempelvis Word för uppsatser och PowerPoint-presentationen för projektarbeten. 

Jag kan använda tiofingerssystemet. Jag övar mig i att använda de specialtecken och kortkommandon som jag behöver i arbetet (ctrl+A, ctrl+C, ctrl+V, ctrl+X, ctrl+Z, ctrl+F, Ctrl+L, Windows+L). 

1.2 Verksamhet i olika miljöer 

Jag kan logga in i skolans inlärningsmiljöer. Jag kan använda olika terminaler och tjänster samt överföra innehåll mellan dem (exempelvis från en mobil enhet till en dator eller molntjänst). Jag kan använda elektroniska arbetsmiljöer. Jag behärskar att dela och publicera material på olika sätt i de miljöer som används. Jag använder Wilma som en del av mina studier: i Wilma hittar jag information om läxor och provresultat, jag kan följa lektionsanteckningar samt skicka och läsa meddelanden i tjänsten. 

Jag övar mig i att självständigt och mångsidigt använda möjligheterna i de digitala miljöerna vid produktion (av till exempel text, bilder, ljud och videor). 

1.3 Produktion 

Jag kan spara filer i elektroniska inlärningsmiljöer och hittar de filer jag behöver i inlärningsmiljöer.  

Jag kan organisera och namnge filer och mappar på ett logiskt sätt både på datorn och i molntjänsten OneDrive. Jag kan söka upp filer som sparats i mappar på enheten, namnge dem på nytt och radera dem. Jag kan ladda ner filer, som läraren delat, på min egen enhet och i molntjänster.  

Jag kan lämna in filer i elektroniska inlärningsmiljöer. 

Jag övar mig i att sätta ihop texter, bilder och tabeller på ett ändamålsenligt sätt. Vi tränar på mångsidig användning av bild- och videobehandlingsprogram. Jag övar mig i att producera animationer och korta filmer. 

Jag kan producera tabeller och former och använda sidnumrering i textbehandlingsprogram (Word). Jag kan kommentera andras arbeten och bearbeta mina egna alster utifrån kommentarerna. Jag kan använda olika stilar under handledning. Jag har övat mig i att använda de specialtecken som jag behöver.  

Jag kan under handledning hantera statistiska data i kalkylprogram, namnge celler och skapa cellreferenser inom tabeller samt markera cellkategorier (exempelvis text, siffra, valuta, datum eller tid). Jag kan använda de vanligaste funktionerna (exempelvis summa, skillnad, produkt, kvot, procent, medelvärde). Jag kan skapa ändamålsenliga diagram av statistiska data och redigera dem. 

Jag har tränat på mångsidig användning av presentationsgrafikprogram (exempelvis PowerPoint, Sway). Jag har övat mig i att producera strukturerade presentationer med mångsidigt innehåll (exempelvis text, bild, ljud, video). Jag har tränat på användning av animationer och övergångar som en del av multimediala presentationer. Jag har övat mig i att göra sammanfattningar för föredrag med programmet PowerPoint och att göra presentationsanteckningar.  

Jag har tränat på att delta i produktionsprocessen i fråga om delade filer i digitala miljöer där eleverna bearbetar filer tillsammans. Vi har övat oss i att redigera våra alster utifrån lärarens eller de övriga elevernas feedback. 

Jag har tränat på programmering i enlighet med målen för min årskurs. 

2 Ansvar och trygghet

2.1 Trygga arbetssätt 

Jag övar mig i att bedöma hur digitala innehåll påverkar mitt välbefinnande och kan exempelvis begränsa min skärmtid. 

2.2 Ansvarsfulla arbetssätt 

Jag iakttar upphovsrättigheterna i mina egna alster. Jag kan söka efter CC-licenserade material.  

Jag tränar på användning av sökmotorer och databaser och att bedöma källornas tillförlitlighet. Jag kan ange vilka källor jag använt enligt instruktioner.  

Jag förstår och beaktar hur mina val påverkar en hållbar framtid (minskning av klimatutsläpp, besparing av råvaror, återvinning). Jag identifierar möjligheter och risker med teknik (exempelvis internationellt samarbete, nätverk, yrkesmässig utveckling, idéstölder, att radera sådant man lagrat). Jag vet hurdant innehåll jag får och bör lägga ut på nätet. 

2.3 Ergonomi 

Jag tränar på att tillämpa principerna för ergonomiskt arbete i mitt arbete. Jag kan arbeta målinriktat i digitala miljöer (pauser, trötthetssignaler, pausgympa). 

3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt

3.1 Informationshantering 

Jag kan ändra sökmotorers inställningar ändamålsenligt. Jag kan använda mig av bildsökning exempelvis för att söka information och bilder för mina arbeten utan att glömma upphovsrättigheterna. 

Jag kan söka information i flera olika källor. Jag kan bedöma betydelsen av den information som jag hittat och huruvida den är användbar samt jämföra olika källors tillförlitlighet. Jag kan producera information med hjälp av flera olika källor.  

Jag kan under handledning hitta och presentera forskningsbaserad information. Jag kan göra upp begreppskartor och infografer. Jag kan strukturera stora informationsmaterial i tabeller och har övat mig i att redogöra för dem. Jag tränar på att förstå fenomen genom att göra observationer och dra slutsatser med hjälp av undervisningsvideor och andra simulationer.  

Jag kan presentera information på olika sätt och välja ett ändamålsenligt sätt att presentera informationen. 

3.2 Undersökande arbete 

Jag kan under handledning planera en undersökning där jag använder mig av digitala miljöer. Jag kan hantera insamlad information i digitala miljöer. 

3.3 Kreativt arbete 

Jag kan använda mig av olika miljöer för kreativt arbete för att göra mitt tänkande synligt och för att uttrycka mig själv. 

4 Interaktion

4.1 Gemenskap 

Jag har tränat på att göra samarbete och ge feedback i digitala miljöer. Jag kan använda de befintliga applikationerna i inlärningssyfte och för att hålla kontakt med andra (Teams, e-post, Wilma) på ett sakligt sätt. Jag vet vad jag ska göra om det i sociala medier sprids material vars publicering jag inte har gett mitt samtycke till. 

4.2 Delaktighet 

Jag kan ge och ta emot konstruktiv feedback av lärare och andra elever i gemenskapliga digitala miljöer. Jag tränar på att aktivt och på ett konstruktivt sätt delta i grupparbete på nätet. Jag övar mig i att påverka i digitala miljöer. 

Jag har under handledning deltagit i skolans verksamhet genom att utnyttja digitala miljöer. Jag har tränat på medverkan i diskussioner i digitala miljöer. 

Elever i årskurs 9

1 Praktiska färdigheter och egen produktion

1.1 Grundläggande tekniska färdigheter  

Jag kan spara filer med namn och hittar de filer jag behöver i molntjänster. Jag kan förklara hur det att jag arbetar med och sparar filer på min egen dator skiljer sig från att göra samma sak i OneDrive.  

Jag kan välja ett lämpligt filformat för mina arbeten, exempelvis Word för uppsatser och PowerPoint-presentationen för projektarbeten. Jag kan använda korrekta begrepp (applikation, fil, filformat, operativsystem, skärm, mus, tangentbord, kontaktledning, USB-anslutning, internet). Jag kan välja ett lämpligt filformat för respektive användningsändamål, exempelvis för bilder (.jpeg, .png, .gif), ljud (.wav, .mp3) och videor (mp3, avi, mov). Jag känner igen några av de vanligaste måttenheterna för datamängd och förstår att exempelvis videofiler är ganska stora och att filstorleken kan vara begränsad.  

Jag använder tangentbordet utan problem. Jag kan använda kortkommandon i mitt arbete (ctrl+A, ctrl+C, ctrl+V, ctrl+X, ctrl+Z, ctrl+F, Ctrl+L, Windows+L). 

1.2 Verksamhet i olika miljöer 

Jag kan använda flera digitala miljöer på ett mångsidigt sätt. Jag kan välja en lämplig digital miljö för mig själv och för respektive användningsändamål. Jag kan logga in i skolans inlärningsmiljöer och använder digitala miljöer mångsidigt som en naturlig del av mina studier i alla ämnen.  

Jag kan använda olika terminaler och tjänster samt överföra innehåll mellan dem (exempelvis från en mobil enhet till en dator eller molntjänst). Jag kan utan problem använda olika webb-, mobil- och datorapplikationer (exempelvis Wilma både på nätet och som applikation i min telefon, såväl datorversionen av Word som Word Online). 

Jag kan använda elektroniska arbetsmiljöer. Jag behärskar att dela och publicera material på olika sätt i de miljöer som används. 

1.3 Produktion 

Jag kan självständigt organisera och namnge filer och mappar på ett logiskt sätt både på datorn och i molntjänsten OneDrive. Jag har övat mig i att hitta filer med hjälp av sökfunktionen. 

Jag kan sätta ihop texter, bilder och tabeller på ett ändamålsenligt sätt. Jag kan använda bild- och videobehandlingsprogram mångsidigt och skapa animationer och korta filmer. 

Jag använder textbehandlingsprogram mångsidigt utan problem. Jag hittar de specialtecken som jag behöver. Jag kan använda färdiga stilar i mina arbeten. 

Jag kan hantera statistiska data i kalkylprogram, namnge celler och skapa cellreferenser inom tabeller samt markera cellkategorier (exempelvis text, siffra, valuta, datum eller tid). Jag kan använda de vanligaste funktionerna (exempelvis summa, skillnad, produkt, kvot, procent, medelvärde). Jag kan skapa ändamålsenliga diagram av statistiska data och redigera dem. 

Jag kan använda presentationsgrafikprogram mångsidigt (exempelvis PowerPoint, Sway). Jag kan producera strukturerade presentationer med mångsidigt innehåll (exempelvis text, bild, ljud, video). Jag kan använda animationer och övergångar som en del av multimediala presentationer. Jag kan göra sammanfattningar för presentationer med programmet PowerPoint. Jag har övat mig i att göra presentationsanteckningar.  

Jag har deltagit i gemensamma produktionsprocesser i digitala miljöer. Jag kan redigera mina texter utifrån feedbacken jag fått. 

Jag har fördjupat mina kunskaper i programmering i enlighet med målen för min årskurs. 

2 Ansvar och trygghet

2.1 Trygga arbetssätt 

Jag kan skydda min och andras integritet i digitala miljöer. Jag kan ändra kakinställningar, aktivera privat bläddringsläge och hitta min webbhistorik.  

Jag vet hur jag kan skydda mig mot skadliga program och känner igen de vanligaste dataskyddsriskerna (hackare, virus, oaktsamhet) samt vet hur jag ska gå tillväga om jag upptäcker dessa risker.  

Jag förstår vad GDPR betyder och vilka rättigheter jag enligt dataskyddslagen har. Jag förstår att detta också påverkar de applikationer som används i skolan. Jag kan säkerhetskopiera mina filer. Jag inser att det samlas in data i digitala miljöer och att de i framtiden kan användas för olika ändamål. 

2.2 Ansvarsfulla arbetssätt 

Jag iakttar upphovsrättslagen och kan berätta vad som följer av brott mot den. Jag iakttar upphovsrättigheterna i mina alster. Jag kan använda sådana bilder som det är tillåtet att använda (CC-licenser) och citera text med tillstånd.  

Jag kan söka information mångsidigt och bedöma källornas tillförlitlighet. Jag kan ange vilka källor jag använt enligt instruktioner. 

Jag förstår och beaktar hur mina val påverkar en hållbar framtid (minskning av klimatutsläpp, besparing av råvaror, återvinning). Jag identifierar möjligheter och risker med teknik (exempelvis internationellt samarbete, nätverk, yrkesmässig utveckling, idéstölder, att radera sådant man lagrat). Jag vet hurdant innehåll jag får och bör lägga ut på nätet. 

2.3 Ergonomi 

Jag kan arbeta ergonomiskt och målinriktat i digitala miljöer. Jag känner igen trötthetssignaler och kan ta pauser i arbetet. 

3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt

3.1 Informationshantering 

Jag kan justera sökmotorers inställningar ändamålsenligt. Jag kan göra omvända bildsökningar. 

Jag kan bedöma hur tillförlitlig den information som jag sökt är och motivera mina bedömningar. Jag kan producera information med hjälp av flera olika källor. 

Jag kan hitta och presentera forskningsbaserad information. Jag kan göra upp begreppskartor eller infografer av de data jag hittat. Jag kan strukturera stora datamängder i tabeller och redogöra för dem. Jag förstår fenomen genom att göra observationer och dra slutsatser med hjälp av undervisningsvideor och andra simulationer.  

Jag vet olika sätt att presentera information och kan välja ändamålsenliga presentationssätt. 

3.2 Undersökande arbete 

Jag kan välja ett undersökningstema som intresserar mig själv, planera undersökningar där jag använder mig av digitala miljöer och använda teknik mångsidigt som undersökningsverktyg. Jag kan hantera insamlad information i digitala miljöer. 

3.3 Kreativt arbete 

Jag kan aktivt ta upp mitt eget tänkande genom att använda mig av det digitala. Jag kan jämföra olika digitala verktyg och välja det lämpligaste alternativet för att uttrycka mig själv. 

4 Interaktion

4.1 Gemenskap 

Jag kan använda de applikationer som används i skolan för att hålla kontakt med andra. Jag förstår interaktionens betydelse för inlärningen i digitala miljöer samt hur sociala medier fungerar och bygger upp gemenskap. Jag kan använda e-post och andra kommunikationsmedel på ett sakligt sätt. 

4.2 Delaktighet 

Jag deltar aktivt och på ett konstruktivt sätt i det gemensamma arbetet i digitala miljöer. Jag förstår vad digitala miljöer betyder i samhället och för samhällets funktioner. Jag har studerat vilka möjligheter jag har att påverka som aktiv medborgare i ett digitalt samhälle. 

Jag kan främja sådant som är viktigt för mig själv. Jag kan delta i aktuella diskussioner i digitala miljöer.