Högstadieungas planer och ikt-färdigheter
Yle publicerade en nyhetsartikel om en undersökning gjord i Finland om ett tusental ungdomar och hur de förhåller sig till framtida planer efter högstadiet. De unga grupperades enligt ett fyrfält, med ”beslut” och ”utforskande” på axlarna, där 1) achievement innebar att man utforskat och bestämt sig för framtida karriär, 2) man bestämt sig utan utforskning, foreclosure, 3) man hade forskat men inte fattat beslut, moratorium, och 4) diffusion där man varken utforskat eller beslutat. Utöver dessa grupper kom en till där man fastnat i funderingarna och kommer varken framåt eller bakåt.
IKT-färdigheterna delades grovt i två grupper, ett social bruk (friendship-driven) eller intressebaserat nyttjande (interest-driven). Till den förra räknades även spel medan den senare innefattar skapande verksamhet såsom media och programmering. Man registrerade könen och förnöjsamhet med livssituationen.
Kausalitet har inte undersökts, man kan alltså inte fastställa på vilket sätt dessa två faktorer påverkar varandra, om alls. Det man kan säga är att ungdomar med tydliga målsättningar är samma ungdomar som behärskar datorer rätt bra. I motsats så har de ungdomar dåliga ikt-färdigheter som inte klarat av att bestämma sig för studiemöjligheter. Man har också konstaterat att de som använder nätet och sociala medier flitigt, gör det inte för att rymma från verkligheten utan för att komma ifrån det stadiet där de utforskar men ännu inte klarat av att fatta beslut.
Själv tyckte jag att nyhetsartikeln var annorlunda vinklad än själva forskningsrapporten så läs gärna bägge.