Yhteiset sisällöt, 9. luokka

Käytetään digitaalisia ympäristöjä monipuolisesti.

Oppilas osaa

  • kirjautua koulun oppimisympäristöihin. 
  • käyttää oppilashallintajärjestelmää osana opiskeluaan.
  • järjestää ja nimetä tiedostoja ja kansioita itsenäisesti sekä tietokoneella että OneDrive-pilvipalvelussa.
  • selittää, mitä eroa on työskennellä ja tallentaa tiedostoja omalle koneelle ja pilvipalveluun (OneDrive).
  • käyttää sujuvasti palvelujen verkkoselain-, mobiili- ja työpöytäsovellusta.
  • löytää tiedostoja hakutoiminnolla 

Oppilas osaa valita työhön soveltuvan tiedostomuodon, esimerkiksi Word-tiedoston kirjoitelmaan ja PowerPoint -esityksen projektityöhön.  

Ohjataan oppilaita käyttämään tarvittavia erikoismerkkejä ja pikanäppäinkomentoja osana työskentelyä. 

Käytetään tekstinkäsittelyohjelmaa monipuolisesti. *

Käytetään tekstinkäsittelyohjelmassa (esimerkiksi Word) 

- valmiita tyylejä esimerkiksi tuottamalla kirjoitelma, työselostus tai -raportti, kuva-analyysi 

- kommentointityökalua palautteen antamiseen 

Käytetään tarvittavia erikoismerkkejä.  

(AI S3 T10-T13; A-kieli S3 T10, B-kieli S3 T9; BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T1, T7; FY S1 T6-T8; KE S1 T6-T7; MA S1-S6 T4, T9; OP S2-S3, S5 T6; YH S1 T4) 

Käytetään esitysgrafiikkaohjelmaa monipuolisesti. *

Tuotetaan jäsenneltyjä esityksiä monipuolisella sisällöllä (esim. teksti, kuva, ääni, video) esitysgrafiikkaohjelmassa (esim. PowerPoint, Sway). 

Harjoitellaan animaatioiden ja siirtymien käyttöä osana monimediaista esitystä.  

(AI S3 T10-14; BG S3 T8; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T7; KE S1-S6 T7, OP S2-S3, S5 T6; TT S2-S3 T6; YH S1-S3 T4) 

Ohjataan oppilaita kunnioittamaan tekijänoikeuksia.

Kerrataan tekijänoikeuslaki ja sen rikkomisen seuraamukset. Ohjataan oppilasta kunnioittamaan tekijänoikeuksia aina tietolähteitä käytettäessä. 

Harjoitellaan esimerkiksi CC-lisensoidun materiaalin käyttöä.   

Ohjataan oppilas tarkistamaan, että käytetyt lähteet on merkitty ohjeiden mukaisesti.

Tutustutaan tietoturvan ja tietoturvan perusteisiin.

Käydään läpi, miten suotajaan omaa ja muiden yksityisyyttä digitaalisissa ympäristöissä. 

Harjoitellaan muuttamaan evästeasetuksia, valitsemaan yksityisen selauksen tila ja selaushistorian löytäminen.  

Tutustutaan GDPR-tietosuoja-asetukseen. 

Harjoitellaan varmuuskopioimaan tiedostoja. 

Tutustutaan digitaaliseen jalanjälkeen. 

Harjoitellaan tiedonhakua ja tiedon luotettavuuden arviointia.

Vaihdetaan tarkoituksenmukaisesti hakukoneen asetuksia.  

Oppilas osaa arvioida hakemansa tiedon luotettavuutta ja perustella arvionsa.  

Harjoitellaan tuottamaan tekstiä usean eri lähteen avulla, plagioimatta ja merkitsemällä lähteet. 

Harjoitellaan esittämään löydettyä tietoa.

Ohjataan oppilasta käyttämään käsitekarttoja ja infograafeja tiedon esittämiseen. 

Käytetään erilaisia itseilmaisua tukevia digitaalisia ympäristöjä.

Ohjataan oppilaita valitsemaan omaan digitaaliseen työhön sopiva sisältötyyppi (esimerkiksi kuva, video, ääni). 

Käytetään erilaisia itseilmaisua tukevia digitaalisia ympäristöjä (esimerkiksi ohjelmointi ja robotiikka, musiikin luominen).

Käytetään digitaalisten ympäristöjen vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa. *

Hyödynnetään käytössä olevia digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti oppimistarkoituksessa  

- käytetään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa 

- harjoitellaan käytössä olevissa digitaalisissa ympäristöissä keskustelua. 

- käytetään käytössä olevia sovelluksia yhteydenpitoon muiden kanssa (esimerkiksi Teams, sähköposti, Wilma).  

(AI S2 T9, S3 T11; A-kieli S3 T10; B-kieli S3 T9; TT S3 T9; YH S2 T4) 

Harjoitellaan verkkoryhmätyöskentelyä.*

Harjoitellaan osallistumaan aktiivisesti ja rakentavalla tavalla verkkoryhmätyöskentelyyn. 

 

Annetaan ja vastaanotetaan rakentavaa palautetta digitaalisissa ympäristöissä (opettaja, muut oppilaat, Teamsin hyödyntäminen opetuksessa). 

 

(AI S3 T12; BG S3 T8; GE S2, S4, S6 T2, T7; OP S2-S3, S5 T6; TT S2-S3 T6) 

Käytetään tieto- ja viestintätekniikkaa vaikuttamiskeinona.

Käytetään tieto- ja viestintätekniikkaa vaikuttamiskeinona (esimerkiksi oppilaskuntatoiminta, koulunkäyntiin liittyvät kyselyt).